مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

ارتودنسی در کودکان

ارتودنسی کودکان در بیشتر مواقع با ارتودنسی پیشگیری نیز یاد می‌شود. ارتودنسی در کودکان از سن 6 تا 7 سالگی آغاز می‌شود. در این سن دندان‌ها و فک در حال رشد هستند، در نتیجه مشکلاتی از جمله فشردن دندان‌ها و نامرتب بودن آن‌‌ها راحت تر قابل درمان هستند. نمی‌توان تمام دندان‌‌ها را در مدت زمان کوتاهی درمان کرد، اما در بیشتر حالات ارتودنسی در کودکان می‌تواند در صرفه جویی در وقت و هزینه کمک‌کننده باشد .

انجام درمان‌های ارتودنسی برای کودکان سبب می‌شود تا هر فرآیندی که دهان و دندان کودک در انجام آن نقش دارد، به شکل صحیح‌تر و بهتری انجام شود. به عنوان مثال، انجام ارتودنسی در کودکان به آنان کمک می‌کند تا غذا را راحت‌تر جویده و در نتیجه عمل بلعیدن و گوارش در آنان به شکل بهتری انجام شود. ارتودنسی در کودکان همچنین، موقعیت قرارگیری دندان‌های کودکان را اصلاح کرده و از این طریق، در زیبایی چهره و لبخند آنان تاثیر مثبت زیادی دارد. ضمن آن که قرارگیری دندان‌ها در موقعیت درست و مناسب، میزان بروز پوسیدگی و جرم گرفتگی آن‌ها را نیز کاهش خواهد داد.

مزایای ارتودنسی در کودکان

ارتودنسی زود هنگام در کودکان به عنوان ارتودنسی پیشگیری این مزیت را دارد که به دلیل مداخله زود هنگام، فک صورت کودکان در حال رشد است و می‌تواند به راحتی باعث تغییر وضعیت آن گردد. ارتودنسی در کودکان در مواردی می‌تواند مفید و موثر واقع شود که قوس دندان و فک در وضعیت مطلوب خود نباشند. انجام ارتودنسی دندان در سنین پایین زمانی سودمند واقع می‌شود که قوس دندانی و فک در وضعیت مناسب نباشد. با استفاده از ارتودنسی با پلاک‌های متحرک و بریس‌های کاربردی می‌توانیم تمامی این مشکلات را به راحتی بهبود داده و اصلاح کنیم. نتیجه درمان ارتودنسی، بیشتر در سال‌های آتی دیده می‌شود. افزون بر این، انجام ارتودنسی در کودکان مزایای دیگری از جمله موارد گفته شده در زیر را به دنبال دارد:

  • جلوگیری از رشد غیرعادی فک و دندان‌ها
  • اصلاح ناهنجاری‌هایی مانند اختلالات گیجگاهی فکی
  • پیشگیری از بروز مشکلات و پوسیدگی‌های احتمالی در آینده
  • درمان ناهنجاری‌های فک بدون نیاز به استفاده از روش‌های جراحی
  • پیشگیری از مشکلات تنفسی و ترک عادات بدی مانند مکیدن انگشت
  • میزان درد کمتر ارتودنسی در سنین رشد و کوتاه‌تر شدن طول دوره درمان ضمن تاثیر بهتر
ارتودنسی دندان کودکان

مراحل درمان

روند این مراحل به نوع درمان نیز بستگی دارد. در جلسه نخست عکس‌های قبل و بعد گرفته می‌شود و رادیوگرافی دندان‌ها انجام می‌شود. قالب‌گیری نیز معمولاً در جلسه اول انجام می‌شود و روند درمانی با در نظر گرفتن تمام این اطلاعات تهیه می‌شود.

سن مناسب ارتودنسی کودکان

متخصصین متقد هستند که کودکان از 7 سالگی سن مناسب ارتودنسی کودکان بوده و در این سن، باید پیگیر ارتودنسی برای آنان بود. دلیل این امر نیز به جهت نمود بهتر مشکلات فکی و دندانی در این سن است. معمولا کودکانی که ناهنجاری دارند، در محدوده سنی 9 تا 14 سال تحت درمان قرار می‌گیرند. اگر مشاوره و درمان زود هنگام باشد، می‌توان از ناهنجاری‌ها جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید : بهترین دندانپزشک اطفال

آیا استفاده از بریس ارتودنسی در کودکان دردناک است؟

استفاده از ارتودنسی دردناک نیست اما احساس ناراحتی ایجاد می کند. حتی اگر شما به عنوان بزرگسال از این ابزار ارتودنسی استفاده کنید در چند روز ابتدایی ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید، اثر آن با گذست زمان از بین می رود. به طور مشابه کودکانی که از بریس ها استفاده می‌کنند، ممکن است هنگام نصب و تنظیم بریس، رابر باند و هدگیر و یا هر وسیله جدید دیگری مقداری احساسا ناراحتی کنی.

آیا ممکن است برخی کودکان به بریس ارتودنسی حساسیت داشته باشند؟

بله برخی افراد به این موارد حساسیت دارند. در این موارد چیزی دیگری را می توای جای فللز جاگذاری کرد.برخی از کودکان ممکن است نسبت به دستکش‌های لاتکس که توسط ارتودنتیست و دستیارانش استفاده می شوند، حساسیت داشته باشند. در این صورت موضوع را به پزشک اطلاع دهید

کودکان باید چه مدت زمانی از بریس ارتودنسی استفاده کنند؟

دلایل مختلفی در طول درمان موثر است. این دلایل شامل موارد زیر است:

  • نوع مشکل ایجاد شده
  • همکاری فرزندان با ارتودنتیست
  • رشد فرزند شما

اما به طور معمول، اغلب کودکان از 18 تا 36 ماه از بریس استفاده می‌کنند.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *