مدت زمان مطالعه ۲۳ دقیقه

معرفی ویژگی های یک دندانپزشک خوب اطفال

بهترین دندانپزشک اطفال

بهداشت دهان و دندان در کودکان یک امر مهم در سلامت جسمانی آن ها می باشد. اغلب والدین یک تصور غلط دارند مبنی بر این که  دندان های کودکان شیری و موقتی می باشد و بعد از مدتی این دندان ها با دندان های دائمی آن ها تعویض می شود، بنابراین  در سنین کودکی دندان ها نیاز به توجه ندارند. اما فراموش نکنید که دندان های سالم در کودکان به درست صحبت کردن و داشتن لهجه فوتیک بسیار کمک می کند و شما می توانید با انجام اقدامات پزشکی از بروز بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

فهرست محتوا نمایش

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان در یک نگاه


فلوراید تراپی
شیار بندی
فضانگهدارنده

اولین مراجعه کودکان به دندانپزشکی باید با خاطره خوبی همراه باشد. بچه ها در ابتدا از رفتن به دندانپزشکی نمی ترسند، و ترس آن ها دلایل مشخصی ندارد. دندانپزشکان اطفال بایستی محیطی را فراهم کنند که کودک در آن احساس خوبی داشته باشد، درمان را به سادگی برای کودک شرح دهند تا ترس کودک از بین برود.
معمولا از هشت- نه ماهگی به بعد رشد دندان ها جوانه می زند، و در شش هفت سالگی شاهد افتادن دندان ها هستیم، که البته دندان های دائمی جایگزین آن ها خواهند شد. عدم مراقبت و رسیدگی به دندان ها می تواند منجر به بروز درد، پوسیدگی دندان ها و یا بیماری های دهان و دندان شود.

همانطور که می دانید به دلیل روحیه خاصی که کودکان دارند، والدین باید بهترین دندانپزشک اطفال را برای کودک خود برگزینند؛ چرا که کودکان نمی توانند صبور باشند. در نتیجه با دندانپزشک اطفال در حین معاینه و درمان همکاری نمی کنند. بهترین دندانپزشکان اطفال با سابقه درخشان و روحیه مناسبی که دارند سعی می کنند که کودک را برای معاینه و درمان قانع کنند و مانع از بی قراری در کودک می شوند.

تعدادی از فرشته های زیبا در مطب دکتر هلن جوانمرد :

ویژگی های بهترین دندانپزشک اطفال

دندانپزشک اطفال به دلیل این که با مراجعینی خاص (کودکان و اطفال) مواجه است حتما باید ویژگی هایی داشته باشد که بتواند سریعاً اعتماد کودک مان و اطفال را جلب کند. کسب اعتماد کودکان باعث می شود که در روند درمان همکاری بیشتری داشته باشند تا در نهایت بهترین نتیجه درمانی حاصل شود.

تحصیلات و تجربه

برای اینکه بتوانیم به یک دندانپزشک بگوییم بهترین دندان پزشک کودکان، باید مهارت و تجربه کافی در زمینه فعالیت خود داشته باشد.

داشتن مهارت کامل در کار کردن با دست :

یک دندانپزشک به خصوص دندانپزشک اطفال باید سرعت دست بالایی داشته باشد. در علم دندانپزشکی بالابودن توانایی دست یک مهارت اصلی محسوب می شود. بنابر این پزشکی که به دست های خود مسلط باشد و کارهای خود را هرچه سریعتر انجام دهد موفق تر خواهد بود.

تحصیلات و تجربه

اخلاق

اخلاق خوب

ویژگی های اخلاقی و رفتاری دندانپزشک نیز بسیار مهم است.

توانمندی در برقراری ارتباط :

یکی از مهمترین ویژگی های دندانپزشک اطفال، توانمندی در برقراری ارتباط با کودکان است تا بتوانند اعتماد کودک را به خود جلب کند.

همراهی و همکاری با کودک تا جایی که امکان دارد:

بهتر است که در ابتدا کمی فضا را برای کودم آرام کنید سپس وی را به صندلی درمان دعوت کنید. اینگونه کودک بعد از اینکه اعتماد لازم ایجاد شد کودک خودش برای همکاری رغبت پیدا می کند.

صوتی از رضایت مشتری از بهترین دندانپزشک اطفال

واکنش بهترین دندانپزشک اطفال در مقابل بد خلقی کودکان :

به طور حتم برخی از کودکان به دلیل ترس از دندانپزشکی رفتار های نامناسبی را از خود بروز می دهند که این رفتار ها ممکن است سبب اختلال در روند درمان شود. رفتار دندانپزشک در این زمان بسیار مهم است و بهترین دندانپزشک اطفال باید بتواند با کمک روش های گوناگون و تجربه ای که دارد کودک را برای درمان متقاعد کند.

در مواردی ریشه ترس کودکان از دندانپزشکی به دلیل نگرانی های بی دلیل والدین می باشد که به راحتی به آن ها انتقال می یابد. بنابراین خونسری والدین در برخورد با این مسائل باید حفظ شود.

بهترین دندانپزشک اطفال در زمینه مقابله با ترس اطفال روش های نوین و محیط آرامی را در نظر گرفته و همچنین با برخورد مناسب با آن ها باعث کاهش میزان استرس و ترس می شود.

ابزار کار و محیط

بهترین دندانپزشک اطفال باید از تجهیزات و ابزارهای مخصوصی در کلینیک دندانپزشکی استفاده کند. ابزارهای مدرن امکان انجام اقدامات بیشتر و بهتری را برای دندانپزشکان فراهم می کند. در نتیجه کودکان با آرامش بیشتری در روند درمان شرکت می کنند.

محیط مناسب برای کودکان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. محیط دندانپزشکی می تواند در نگاه اول برای کودک بسیار ترسناک بنظر برسد. این محیط باید به گونه ای باشد که کودکان در آن سرگرم شوند و احساس آرامش کنند تا بدون بی قراری تا اتمام کار دندانپزشک بنشینند.

همانطور که گفته شد بهترین دندانپزشک اطفال باید از تجهیزات خوب و مناسب در مطب خود استفاده کند، این تجهیزات و امکانات در دندانپزشکی اطفال باید از تمامی تجهیزات به روز و مناسب برخوردار باشد که این امکانات عبارتند از :

ابزار دندانپزشکی

یونیت و صندلی، کمپرسور، آمالگاماتور، كاویترون (دستگاه جرم گیری دندان کودکان)، لایت كیور (نور سرد)

اینسترومنت‎ها شامل توربین، ایرموتور، میكرو موتور، پوآر، آب و هوا، هندپیس، آنگل و ایر اسكلر

استریلیزاتور، رادیولوژی (تك دندان)، ساكشن‎ها، موتور آویز، تابوره و…

دکتر هلن جوانمرد متخصص دندانپزشک اطفال
تجهیزات بهترین دندانپزشک اطفال در تهران

به روز بودن

زمانی که یک پزشک در زمینه دندانپزشکی فعالیت میکند باید همواره به روز باشد. زیرا علم دندانپزشکی همواره در حال بروز شدن است و زمانی یک دندانپزشک اطفال بهترین است که ذغذغه آن بروز کردن علم و اطلاعات خود باشد.

به روز بودن دندانپزشک

دریافت هزینه مناسب دندانپزشکی

دریافت هزینه مناسب

در زمینه دندانپزشکی، هزینه یکی از فاکتور های مهم است. یک پزشک دلسوز و وظیفه شناس، هزینه مناسبی از بیمار خود دریافت می کند.

مشاوره آنلاین

یکی دیگر از ویژگی های دندانپزشک اطفال خوب، داشتن نوبت دهی و مشاوره آنلاین است تا در کوتاه ترین زمان بتوان به پزشک دسترسی پیدا کرد.

مشاوره آنلاین

خدمات بدون بیهوشی

بسیاری از دندانپزشکان اطفال از بیهوشی استفاده می کنند که می تواند در آینده در یادگیری کودکان موثر باشد. کودکانی که بیهوش می شوند، در خواندن، نوشتن و حل مسائل دچار مشکل می شوند.

هرچه زمان بیهوشی کودکان بیشتر باشد، عوارض آن نیز بیشتر خواهد بود. در زمان بیهوشی قند خون کودکان و دمای بدن آنها باید مداوم بررسی شود. اگر دمای بدن کودک کاهش یابد ممکن است ریکاوری آن دچار مشکل شود. پس دندانپزشکانی که بدون بیهوشی درمان می کنند بهتر هستند

فضای مناسب بهترین دندانپزشک اطفال چگونه باید باشد؟

محیط دندانپزشکی اطفال تقریبا به اندازه دیگر موارد، از اهمیت برخوردار است. عناصری که در طراحی محیط مطب دندانپزشکی کودکان استفاده می شود باید ویژگی های زیر را داشته باشد؛

  • اتاق انتظار برای اطفال و والدین آن ها، در این اتاق باید از رنگ های مختلف استفاده شود تا فضایی سرگرم کننده برای کودکان باشد.
  • سرویس بهداشتی تمیز و پاکیزه، معمولا کودکمان در هنگام استرس به سرویس بهداشتی نیاز پیدا می کنند. به همین دلیل بهتر است که یک سرویس بهداشتی در دسترس باشد تا آن ها به راحی از آن  استفاده کنند.
  • رفتار محبت آمیز و صمیمانه پرسنل پذیرش یا منشی مطب با کودک و خانواده وی، منشی هر مطبی اولین نفری است که کودک با وی مواجهه می شود. بنابراین حتما باید در برقراری ارتباط با کودک موفق عمل کند تا کودک از ورود به اتاق پزشک ترسی نداشته باشد.

ویژگی فضا و محیط مناسب کودکان

به یاد داشته باشید با مراجعه به دندانپزشکی اولین گامی که باید توجه داشته باشید این است که محیط و فضای دندانپزکشی را بررسی کنید، محیط مطب باید از رنگ آمیزی های شاد و کودکانه برخوردار باشد و تزئینات آن به گونه ایی باشد که برای کودکان جذاب بنظر برسد. فراموش نکنید که تجهیزاتی که برای کودکان به کار گرفته می شود از تجهیزات دندانپزشکی بزرگسال کوچک تر است و شما در اولین مرحله باید به این نکات توجه داشته باشید نکته ایی دیگر که بهتر است به آن توجه کنید عبارتند از :

– فضا و محیط مناسب با روحیه کودک شما است؟

– تزئینات و رنگ های شاد در فضای مطب استفاده شده است؟

– برای فرزندانتان فضای شاد و بازی و سرگرمی در نظر گرفته شده است؟

– در آخر این که تجهیزات دندانپزشکی کودکان برای درمان استفاده می شود؟

فضا و محیط مناسب کودکان در دندانپزشکی

نحوه انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال

انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال به دلیل حساس بودن سن کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دندانپزشک اطفال اصولا از کودکی تا حدودا 10 سالگی به چکاپ، بررسی و درمان مشکلات دندان کودکان می پردازد. به دلیل تشخیص درست و انتخاب بهترین روش برای درمان باید از تبحر بالایی برخوردار باشد.

در اکثر موارد برای یافتن بهترین دندانپزشک اطفال والدین نمی دانند که چگونه بهترین دندانپزشک اطفال را پیدا کنند.در موارد اورژانسی و درد شدی  دندان کودک زمان برای تصمیم گیری نمی باشد پس بهتر است  والدین برای مراجعه و بررسی دندان های کودک خود  با پرس و جو و آمادگی های لازم  به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند. در مرحله اول ویزیت دندان ها کودک معمولا اقدامی درمانی  بر روی دندان ها انجام نمی شود و والدین می توانند در همین ملاقات اول نحوه بر خورد دندانپزشک را با کودک خود بسنجند و بعد برای مراجعه بعدی خود تصمیم بگیرند.

راهکارهای مختلفی برای پیدا کردن بهترین دندانپزشک اطفال وجود دارد که انتخاب را کمی راحت تر می کنند. توصیه ها و پیشنهادات آشنایان می تواند کمک کننده باشد و در اغلب موارد والدینی که از نتیجه درمانیدندانپزشک کودک خود رضایت داشته باشند ویزیت و مراجعه به آن دندانپزشک را به آشنایان و اقوام خود پیشنهاد می کنند؛ همین امر می تواند یکی از راهکارهای پیدا کردن بهترین دندانپزشک اطفال یا کودکان باشد.

جستجو در اینترنت و مراجعه به سایت دندانپزشک نیز یکی دیگر از روش های انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال است، بعد از انتخاب دندانپزشک کودکان برای آشنایی بیشتر با تخصص و مهارت  پزشک وب سایت وی را مطالعه کنید. لازم به ذکر است که قبل از مراجعه به دندانپزشک کودکان حتما مطمئن شوید که پزشک دوره  تخصصی دندانپزشکی اطفال را گذرانده باشد و بعد برای گرفتن وقت ویزیت و معاینه اقدام نمائید.

حتی می توانید از نظرات افراد در رده های مختلف جامعه نیز بهره ببرید تا میزان رضایت مندی از پزشک مورد نظر را مطلع شوید.

نمونه ای از کامنت ها
نمونه ای از میزان رضایت مندی افراد از دکتر هلن جوانمرد – دندانپزشک اطفال در تهران

 خدمات بهترین دندانپزشک اطفال

در این بخش می خواهیم به مهم ترین خدماتی که از سوی بهترین دندانپزشک اطفال ارائه می شود اشاره کنیم. دندانپزشک اطفال وظایف متعددی دارد که عبارتند از:

خدمات دندانپزشک
  •   معاینه
  • انجام خدمات بدون بیهوشی
  •     تشخیص و پرتونگاری
  •     کنترل رفتار کودکان
  •     درمان ریشه دندان های شیری و دائمی جوان
  •     روکش های استنلس استیل و پلی کربنات
  •     تراماتولوژی پوسیدگی و پیشگیری
  •     جراحی در کودکان
  •     بیماری های پریودنتال
  •     دندانپزشکی جامعه نگر، دندانپزشکی بیمارستانی و کودکان استثنایی است.
  •     معاینه سلامت دهان نوزادان، ارزیابی ریسک در مادر و کودک
  •     مراقبت دندانپزشکی پیشگیری شامل تجویز فلوراید تراپی و توصیه هایی در رابطه با تغذیه و رژیم غذایی
  •    مشاوره در زمینه عادات دهانی  (مثل استفاده از پستانک و مکیدن انگشت)
  •     ارزیابی و درمان زود هنگام برای صاف و ردیف کردن دندان ها
  •     ترمیم پوسیدگی های دندانی
  •     درمان بیماری های لثه در کودکان
  •   مراقبت از دندان کودکان در برابر صدمات وارده به دندان ها (مثل دندان های شکسته، جابه جا شده یا خارج شده)
  •     ارائه خدمات دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی عمومی

مهم ترین راهکارهای درمان و جلوگیری از پوسیدگی دندان های کودکان

از مهم ترین راهکارهای درمان و جلوگیری از پوسیدگی دندان های کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عصب کشی دندان های شیری کودکان

یکی از درمان های موثر و کم خطر  انجام عصب کشی دندان برای کودکان است، این روش به منظور کم کردن درد دندان کودکان و نگهداری از دندان های آسیب دیده و … استفاده می شود. اصولاً دندان های شیری در سنین بعد از 6 سالگی می افتند اما عدم نگهداری و مراقبت از آن ها گزینه درستی نیست و والدین باید همواره برای حفظ و نگهداری از این دندان ها تلاش بسیاری داشته باشند. با استفاده از عصب کشی دندان کودکان می توانید هر گونه مشکلات از جمله عفونت، آسیب دیدگی و … درمان نمائید و دیگر نگران دندان درد اورژانسی در کودکانتان نباشید. از دیگر دلایل نگهداری از دندان های شیری کودکان آن است که این دندان ها عملکردی شبیه به دندان های دائمی دارند، بنابراین همانند دندان های دائمی در صورت بروز مشکل در یکی از آن ها ممکن است عوارض سختی به همراه داشته باشد و بزرگترین آسیبی که به فرزندان شما می زند کم اشتهایی و از دست رفتن میل به غذا خوردن در آن ها می باشد. در مواردی مهم ترین دلیل کاهش وزن و لاغری کودککان عدم سلامت دندان هایشن است که خانواده ها از آن غافل هستند.

مراحل عصب کشی را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

عصب کشی

مرحله اول

عصب کشی

مرحله دوم

عصب کشی

مرحله سوم

عصب کشی

مرحله چهارم

فلوراید تراپی کودکان

فلوراید تراپی کودکان

با استفاده از روش فلوراید تراپی می توان از بروز پوسیدگی دندان در کودکان پیشگیری نمود. همانطور که می دانید پیشگیری از پوسیدگی دندان بهتر از درمان آن است. این روش درمانی به صورت دوره ای برای کودکان انجام می شود. در طی این روش ابتدا باید دندان کودکان تمیز گردد سپس مواد لازم توسط دندانپزشک اطفال بر روی دندان ها قرار می گیرد. با انجام این روش به طور منظم و زیر نظر بهترین دندانپزشک اطفال می توانید باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان خود شوید .

شیار بندی دندان کودکان

قسمت جونده در دندان ها بسیار در معرض ابتلا به پوسیدگی دندان ها قرار دارند. یکی از روش هایی که می توان در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها استفاده نمود استفاده از فیشور سیلانت می باشد. در طی این روش یک لایه نازک از مواد مخصوصی روی دندان قرار می گیرند تا شیار ها را صاف نمایند و شما تا حدود زیادی از شر نگرانی پوسیدگی دندان کودکانتان در امان هستید.

شیار بندی دندان کودکان
فضا نگهدارنده دندان ها

فضا نگهدارنده دندان ها

اگر دندان کودک شما کنده شود و یا بیفتد ممکن است به دلیل ایجاد فضای خالی به سمت یکدیگر رفته و موجب ایجاد کجی در دندان کودکان شوند. برای رفع این مشکل می توان از فضا نگهدار دندان کودکان استفاده نمود. ایجاد کجی در دندان ها به ویژه دندان های دائمی مشکلات فراوانی را به همراه می آورند که مهم ترین آنها عدم جویدن درست و اصولی غذا می باشد.

انواع فضا نگهدارنده ها

دندان های دائمی و شیری در حفظ فضا نقشی اساس دارند. گاهی ممکن است دندانپزشک مجبور باشد تا زود تر از موعد این دندان ها را بکشد، در نتیجه فضا بسته می شود و دندان دائمی برای رویش با مشکل مواجه می شود و هزینه ارتودنسی در طول زمان به بیمار تحمیل می شود. به همین دلیل توصیه می شود اگر  دندان شیری به هر دلیل زودتر از موعد از دست رفت و یا مجبور به کشیدن آن بودید ،حتما از فضا نگهدارنده استفاده کنند. در زمان های گذشته این روش در بین افراد کاربرد نداشت و والدین از دندانپزشک اطفال اغلب این سوال را می پرسند که چطور در زمان های گذشته دندان ها کشیده می شدند و مشکلی  برای فرد ایجاد نمی گردید، در پاسخ باید به این افراد گفت، با پیشرفت علم و آگاهی  این امکان در حوزه دندانپزشکی فراهم شده است و لازم است تا یک دندانپزشک خوب این قابلیت را به والدین انتقال دهد .

در حالت کلی دو نوع فضا نگهدارنده وجود دارد :

فضا نگهدارنده ثابت

از این نوع فضا نگهدارنده بیشتر در کودکان استفاده می شود که در طی استفاده از آن، کودک دچار مشکل نگردد .

فضا نگهدارنده متحرک

این نوع از فضا نگهدارنده ها متحرک هستند و امکان جابجایی دارند. می توان آن را در شرایطی خارج کرد و سپس در محل اصلی قرار گیرند.

ساخت فضا نگهدارنده

باید گفت برای هر بیمار فضا نگهدارنده به طور اختصاصی طراحی می گردد. افرادی که از فضا نگهدارنده ثابت استفاده می کنند، لازم است تا یک بند فلزی در کنار دندان های مجاور و خالی قرارگیرد و درآخر قالبی از دندان های فرد تهیه می شود. این قالب ها با کمک موادی نرم و مشابه خمیر تهیه می شوند و به لابراتور ارسال می گردند . در لابراتور با کمک قالب تهیه شده فضا نگهدارنده  برای بیمار ساخته می شود. بعد از ساخته شدن فضا نگهدارنده دندانپزشک اطفال در غرب تهران نفضا نگهدارنده را در دهان بیمار ارزیابی می کند، در صورتی که متناسب با فرم دهان و دندان فرد بود در دهان این فضا نگدارنده تثبیت می شود. لازم به ذکر است که گاهی نیز در جلسه اول فضا نگهدارنده در دهان بیمار قرار می گیرد.

روکش دندان های شیری

روکش دندان های شیری تفاوت بسیاری با روکش دندان های دائمی دارند، حتما برای انجام روکش دندان به یک متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید تا شما را بیشتر راهنمایی کند . S.S.CROWN یا همان روکش دندان های شیری یک روکش فلزی می باشد که هنگام استفاده از روکش از آن استفاده می شود.

روکش دندان های شیری

درمان پوسیدگی دندان شیری کودکان

درمان پوسیدگی دندان شیری کودکان

وجود مواد قندی در دهان کودکان باعث تغذیه باکتری های پوسیدگی زا می شود. این باکتری ها با تولید اسید منجر به پوسیدگی دندان ها می شوند . درباره ی دندان درد اطفال، اشاره به این نکته ضروری است که دندان های شیری، بر خلاف دندان های دایمی خیلی زود به عصب می رسند، چرا که دندان کوچک است ولی پالپ وسیع است. بنابراین پوسیدگی با اندک گسترشی، به عصب می رسد و نیاز به عصب کشی دارد.

فیشورسیلانت کودکان

این روش با نام شیار پوشی نیز شناخته می شود و می تواند از بروز پوسیدگی ها در دندان کودک جلوگیری کند . در این روش با کمک ماده ای پلاستیکی  به دندان های آسیا که عقب تر هستند و بیشتر احتمال پوسیدگی در آن ها  وجود دارد ،از پوسیدیگی دندان ها تا حد قابل ملاحظه ای جلوگیری می کند.

فیشورسیلانت کودکان

چرا انجام دندانپزشکی کودکان بدون بیهوشی مهم است؟

در بسیاری از موارد، نیازی نیست که حتما برای انجام کارهای دندانپزشکی کودک، او را بیهوش کنیم. داروی بیهوشی می تواند عوارض بدی بر روی کودک شما داشته باشد. کارهای ترمیم، عصب کشی، روکش و کشیدن دندان می توانند بدون بیهوشی هم انجام شوند. البته انجام این کار ها بدون بیهوشی مشروط به همکاری کودک و والدین او می باشد. دکتر جوانمرد، تمام خدمات دندانپزشکی کودکان را بدون بیهوشی ارائه می دهند.

دلایل اهمیت مراجعه به دندانپزشکی در کودکان و اطفال

همانطور که می دانید در بعد از شش ماهگی اولین دندان های شیری در دهان ظاهر می شوند. این دندان ها بعد از سن هفت سالگی به مرور زمان می افتند و سپس بعد از مدتی با دندان های طبیعی جایگزین می شوند. مراقبت و نگهداری از دندان ها در طول این دوران بسیار مهم و ضروری می باشد. در صورت عدم مراقبت خوب، پوسیدگی، بیماری های دهان و دندانی و … ایجاد می شود که باعث بروز مشکلات جدی در سلامت کودکان می گردند.

پوسیدگی دندان در بین کودکان حدودا 5 برابر بیشتر از آسم و 7 برابر بیشتر از تب یونجه در کودکان مشاهده می شود.

تماس با هلن جوانمرد

درمان به موقع پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به طور معمول قابل پیشگیری است اما حدود شصت تا نود درصد کودکان در سن کم و در دوران مدرسه دچار پوسیدگی دندان می شوند و نیازمند درمان هستند. برای سلامت دهان و دندان کودکان خود می توانید چکاپ های پزشکی را انجام دهید و به یاد داشته باشید مشکلات و بیماری های دهان و دندان هر چه سریع تر باید درمان شوند تا عوارض کمتری داشته باشند و همچنین هزینه درمان و درد ناشی از درمان برای کودک شما کمتر شود.

پوسیدگی دندان در بخش های مختلفی صورت می گیرد. در تصویر زیر می توانید انواع نواحی پوسیدگی دندان را مشاهده کنید:

[devvn_ihotspot id=”6385″]

بهترین زمان برای نخستین ویزیت دندانپزشکی کودکان و اطفال

بهتر است کودکان خود را قبل از سن یک سالگی نزد یک دندانپزشک اطفال برده تا چکاپ اولیه انجام شود. گاهی والدین گمان می کنند که قبل از یک سالگی برای مراجعه به دندانپزشک اطفال بسیار زود می باشد، اما این یک باور غلط بوده زیرا مواردی همچون آموزش چگونگی رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان و برخی از نکات در قبل یک سالگی بسیار مهم می باشد .

در اولین جلسه مراجعه به دندانپزشک اطفال چه اتفاقی می افتد؟

اولین جلسه معمولا کوتاه است و دندانپزشک به بررسی وضعیت کلی دندان ها می پردازد تا از سلامت آن ها اطمینان یابد. در صورتی که نیاز به ترمیم دندان های خراب کودکان باشد، زمان شروع این کار نیز تعیین خواهد شد.

چه زمان هایی باید به دندانپزشک اطفال و کودکان مراجعه کرد؟

توصیه می شود هر شش ماه یک بار دندان های کودک چکاپ شوند، که با توجه به سلامت دندان ها زمان و تناوب مراجعه به دندانپزشکی متفاوت می باشد.

آیا کودک شما به دندانپزشک نیاز دارد ؟

آیا دندان کودک شما سیاه شده است؟

کودک شما خوراکی های قندی زیادی مصرف می کند؟

آیا کودک شما دائم دست خود را بر روی گونه اش میگذارد؟

تورم در گونه های کودک مشاهده می کنید؟

0%

مراحل درمان مشکلات دندانی در اطفال

مهم ترین مراحلی که در  مسیر درمانی مشکلات دهانی و دندانی کودک باید طی شود از این قرار است:

  • معاینه دندان کودکان: بررسی و معاینه اولیه دندان ها و اطمینان از رشد صحیح دندان ها از جمله اقدامات ضروری در اولین مرحله درمان است.
  • ارزیابی کامل و دقیق: تشخیص خرابی دندان هایی که مرتبط با شرایط پزشکی هستند
  • انتخاب بهترین روش درمانی برای کودک: درواقع در این مرحله دندانپزشک تلاش می کند که متناسب با شرایط کودک و میزان مشکلاتی که در ناحیه دندانی وجود دارد بهترین روش درمانی را برگزیند.
  • ترمیم دندان های خراب و شکسته
  • کنترل بیماری های لثه

انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال در مراحل درمان

هرچه یک دندانپزشک اطفال از تجربه کافی و همچنین مهارت بالا برخوردار باشد، در نتیجه تشخیص درست می باشد و بهترین روش درمانی برای کودک انتخاب می شود.

توصیه های ضروری به والدین در خصوص بهداشت دهان و دندان کودکان

  • با اولین رویش دندان های کودک تان حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. مراجعه به دندانپزشکی از همان سال های اولیه زندگی یک امر مهم به شمار می آید، هر چه مراجعه به دندانپزشک منظم باشد، در نتیجه مشکلاتی که برای دندان ایجاد می شود قابل پیشگیری است. در این زمینه انتخاب بهترین دندانپزشک کودکان کمک بسیاری در روند تشخیص و درمان دارد.
  • توصیه می شود دندان ها هر دو هفته یک بار بررسی شوند، چرا که هر گونه تغییر رنگ دندان می تواند نشانه ای باشد از پوسیدگی.
  • والدین باید این نکته را در نظر داشته باشند که غذاهای شیرین و مایعات به دندان های جدید حمله می کنند، به همین خاطر بعد از مصرف چنین وعده های غذایی حتما دندان های کودک را مسواک بزنید و یا نحوه صحیح مسواک زدن را به او آموزش دهید.
  • شکر و قند موجود در مواد غذایی در دهان تبدیل به اسید می شوند، که با تاثیر بر بافت و ساختار دندان باعث پوسیدگی آن می شود.
  • مسواک زدن می تواند یک سرگرمی باشد برای کودک. در کودکان زیر دو سال نباید از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کرد، مگر این که پزشک تجویز کرده باشد.
  • استفاده از مسواک های نرم و خمیر دندان به میزان کم نیز توصیه می شود.

بهتر است کودک خود را هر شش ماه یک بار جهت چکاپ نزد دندانپزشک ببرید.

توضیحات دکتر هلن جوانمرد در رابطه با مسواک زدن کودکان

جهت مشاهده ویدیو های بیشتر در رابطه با دندان کودکان، اینستاگرام دکتر هلن جوانمرد را فالو کنید

اینستاگرام هلن جوانمرد

 

چرا دندان های کودکان به مراقبت بیشتری نیاز دارند؟

دندان های اولیه اهمیت بسیاری دارند و نقش بسیار مهمی را در تکلم، خندیدن و جویدن ایفا می کنند. در صورتی که دندان ها زودتر از زمان واقعی بیفتند، این احتمال وجود دارد که دندان های کناری از جای اصلی خود به فضاهای خالی کشیده شوند که در چنین شرایطی احتمال پوسیده شدن دندان ها نیز افزایش خواهد یافت.

از چه سنی می توان هنگام مسواک زدن برای کودکان و اطفال از خمیر دندان استفاده کرد؟

زمانی که چندین دندان در داخل دهان رشد می کند، استفاده از خمیر دندان نیز بلامانع می باشد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که مقدار خمیر دندان بایستی خیلی کم و فاقد فلوراید باشد، به خصوص در کودکان زیر دو سال.
بچه ها اغلب تمایل به خوردن خمیر دندان دارند و این کار می تواند باعث ایجاد لک بر روی دندان شود، به همین خاطر توصیه می شود تا زمانی که کودک خود به تنهایی قادر به مسواک زدن نیست، این کار را والدین کودک انجام دهند.

مسواک زدن برای کودکان

چه عاملی باعث تخریب و پوسیدگی دندان های کودکان واطفال می شود؟

انواع مختلفی از باکتری ها در دهان زندگی می کنند. هنگامی که این باکتری ها با مواد غذایی شیرین تماس پیدا می کنند، اسیدی تولید می شود که به مینای دندان حمله می کند و باعث پوسیدکی و تخریب دندان خواهد شد.
جهت پیشگیری از بروز چنین حالتی، توصیه می شود دندان های کودکان روزی دو بار مسواک زده شوند. حتی می توان نحوه صحیح نخ دندان کردن را به کودک آموزش داد. با این کار مواد غذایی موجود در فواصل بین دندان ها نیز برداشته خواهد شد.

نخ دندان

نتیجه گیری

با توجه به موادری که در متن فوق، به تفصیل نیز بدان اشاره شد شما کاربران عزیز می توانید با انتخابی هوشمندانه به نتیجه ای مطلوب برسید. در غیر این صورت ممکن است سلامتی و زیبایی ظاهری دندان های کودکان تان را به خطر بیاندازید.

سوالات متداول :

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

59 دیدگاه ها
  1. مریم

    خانوم دکتر برای بچه 5 ساله چه خمیر دندونی استفاده کنم ؟ ممنون از پاسخ گوییتون

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      عزیزم میتونید برید داروخانه و راهنماییتون کنن

      پاسخ
  2. اشرف

    سلام خسته نباشید . پسرم از اومدن به دندنپزشکی میترسه . همه راهکار ها رو امتحان کردم ف جایزه و.. میخواستم بپرسم بیهوشی برای بچم خطر داره ؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      تا جای ممکن کودک را برای درمان متقاعد می کنیم و انتخاب روش بیهوشی در اخرین مرحله قرار دارد .

      پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      ما کلا بدون بیهوشی کار انجام میدیم و بهتره مراجعه کنید به مطب تا خانم دکتر چک بفرمایند و در صورت لزوم از بیهوشی استفاده نشه برای پسرتون بهتره

      پاسخ
      • تارا

        دندان شیری وقتی که لق شد باید کشید ؟

        پاسخ
        • دکتر هلن جوانمرد

          خیر تا حد امکان باید درمان کرد

          پاسخ
    • Mozhdeh.mansouri

      ممنون از شما مطالب بسیار عالی و کامل بود

      پاسخ
  3. سپیده

    سلام خانم دکتر هلن جوانمرد ، فلوراید تراپی برای پسرم از چه سنی شروع بشه ؟؟ خیلی ممنون از پاسختون

    پاسخ
  4. دکتر هلن جوانمرد

    بدون بیهوشی انجام میدن دکتر جوانمرد

    پاسخ
    • zahra

      سلام خانم دکتر عزیز آیا آجیل برای دندان بچه ضرر دارد

      پاسخ
      • دکتر هلن جوانمرد

        بله. بهتر است بلافاصله بعد از ان مسواک زده شود

        پاسخ
  5. الهام

    سلام
    وقت بخیر
    فضانگدارنده ها در چه شرایطی میتونن استفاده بشن؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      در صورت وجود فضای خالی بین دندان ها به علت افتادن دندان

      پاسخ
  6. سارا

    دندون شیری بهتر بکشیم یا پر کنیم بهتر در پوسیدگی

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      رسیدگی به دندان شیری اهمیت بالایی دارد. بهتره درمان شود

      پاسخ
  7. دریا

    ممنون برای مطالب خوبتون

    پاسخ
  8. پریسا

    خیلی مطالبتون عالی و مفید بود مرسی از ماوراطب که آنقدر خوب و مفید پیگیر سوال های ماست

    پاسخ
  9. زیبا

    دندان های شیری نیاز به درمان پوسیدگی داره ؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      بله حتما

      پاسخ
  10. باران

    فلز دندان نگه دارنده فرزند من بیرون اومده میشه خودمون ان را جا بزنیم

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      بهتره به پزشک مراجعه کنید

      پاسخ
  11. sham. si206

    خانم دکتر آیا برای دندان بچه بهتر از خمیر دندان بزرگسالان استفاده کنیم یا کودکان

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      کودکان

      پاسخ
  12. سارا

    قطره آهن هم باعث پوسیدگی میشه؟

    پاسخ
  13. sham. si206

    سلام خانم دکتر آیا برای دندان بچه از خمیر دندان بزرگسالان استفاده کنیم یا کودکان کدومشون بهتره

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      کودکان

      پاسخ
  14. لیلی

    بسیار جامع و مفید بود.

    پاسخ
  15. zahra

    آیا آجیل برای دندان کودکان ضرر دارد

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      بله. بهتر است بلافاصله بعد از ان مسواک زده شود

      پاسخ
  16. حنا

    مطلب بسیار عالی بود برای پدر و مادر ها ????چون واقعا دندان های بچهه معزلیه

    پاسخ
  17. هانا مرادی

    سلام خسته نباشید
    از چه زمانی چکاپ دندون واسه بچه خوبه ؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      از وقتی اولین دندان رویت میشه

      پاسخ
  18. اذر

    مطب بسیار تمیز و مرتب و خوش برخورد بودن

    پاسخ
  19. مریم

    برای دندان کودکان هم از تزریق بی حسی استفاده می شود؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      روش های مختلفی وجود دارد

      پاسخ
  20. ساسان

    اگه کودکان همکاری نکنن چه راهکاری را پیشنهاد میدین

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      فضا مطب به گونه ای است که کودک شما سرگرم میشه. بهتره این کار به دندانپزشک بسپارید

      پاسخ
  21. Keyvan.r66

    لطفا آدرس مطب تونو میگین

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی اتوبان نیایش، ساختمان زرین2، پلاک53

      پاسخ
  22. دریا

    دندان شیری عصب داره ؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      بله

      پاسخ
  23. دریا

    پسر من اصلا همکاری نمیکنه خیلی دندان های خراب داره بیهوشی برای بچه ها خطر ناک نیست

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      روش های جز بیهوشی وجود دارد که هیچ ضرری برای کودک شما ندارد

      پاسخ
  24. سارا

    بچه ها هم باید از نخ دندون استفاده کنن؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      بهتره استفاده کنند

      پاسخ
  25. مینا

    چقدر مقاله خوب و مفیدی بود یه سوال داشتم پسر من کلا 6 تا دندون داره یک سال و سه ماهشه نیاز داره به دندونپزشک مراجعه کنیم برای بررسی دندون هاش

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      بله حتما.

      پاسخ
  26. Sara

    استفاده از نخ دندان برای کودکان الزامی هست؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      بهتره استفاده بشه

      پاسخ
  27. یلدا

    خیلی مطالبش برای من مفید بود ????

    پاسخ
  28. مهین هدائی

    دکتر من شنیدم هرچه قدر دندون بچه ها زودتر در بیاد زودتر هم خراب میشه؛ درسته؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      خیر ارتباطی نداره. کاملا به مراقبت از دندان ها بستگی دارد

      پاسخ
  29. مژگان وفا

    خانم دکتر عزیز ممنون از توضیحات واطلاعاع رسانی خوب تون بسیار مفید بود ،خانم دکتر عزیز دندانهای کودکی که سیاه شده آیا بستکی به نحوه ریختن قره آهن است یا دلیل دیگری دارد،؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      دلایل مختلفی می تواند باشد. باید بررسی شود

      پاسخ
  30. Weaponyub

    works of art

    پاسخ
  31. عاطفه

    استیکر اول مقاله تون انقد بامزه بود جذبم کرد تا انتها خوندم مرسی از ایده پردازی های جالبتون

    پاسخ
  32. لیلا

    دختر من ارتباط خیلی خوبی باهاتون برقرار کرده ی بار دندون درد شدید داشت اما حاضر نشد پیش دکتر دیگه ای بره

    پاسخ
  33. سودابه

    دکتر حاذق و مهربونی هستید

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *