مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

بهترین مارک خمیر دندان کودک

بهترین مارک  خمیر دندان کودکان چیست ؟ چه نکاتی را لازم است تا در هنگام خمیر دندان برای کودک رعایت کنیم؟ خمیر دندان های  حاوی فلوراید از چه سنی به کودک توصیه می شود؟ خوردن خمیر دندان در کودکان چه خطراتی دارد ؟ و این که از چه سنی باید کودک خمیر دندان مصرف کند ؟ یک سوال پر تکرار که اکثر والدین از دندانپزشک اطفال دارند این است که، نحوه استفاده از خمیر دندان در اطفال و سن استفاده از خمیر دندان باید به چه صورت باشد، به همین دلیل در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم اگر شما هم پاسخ این سوالات را نمی دانید و به دنبال راهی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودکتان هستید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

سن استفاده از خمیر دندان

استفاده از بهترین مارک خمیر دندان کودکان برای بهداشت دهان و دندان کودکان

بهترین نوع خمیر دندان برای کودکان

از آنجا که به طور طبیعی در  آب و برخی مواد غذایی فلوراید به صورت طبیعی وجود دارد در نتیجه بیشتر خمیر دندان ها حاوی فلوراید هستند. استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید بعد از سن 6 سالگی به صورت 2 بار در روز توصیه می شود. این امر تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها دارد. حتما به کودک خود یاد دهید که بعد از استفاده از خمیر دندان های دارای فلوراید آن را به طور کامل از دهان خود خارج کنند.

خمیر دندان های حاوی ساینده

ساینده ها موادی هستند که بیشترین میزان اثر بخشی را در زدودن جرم و پلاک های دندانی دارد. مواد ساینده اغلب شامل: دی‌اکسیدسیلیکون، سیلیکات‌پتاسیم و آلومنیوم است.

البته که لازم به ذکر است در حین استفاده از این نوع خمیر دندان ها نباید فشار زیادی به مسواک زدن وارد کرد چرا که باعث عقب رفتگی لثه و حتی نمایان شدن عاج دندان می شود.

خمیر دندان های سفید کننده

نوعی دیگر از حمیر دندان های مناسب برای کودکان است که حاوی مواد پراکساید  است که خاصیت این مواد درخشندگی دندان ها است. البته نکته مهم این است که این ماده به تنهایی نمی تواند موجب سفید کنندگی دندان ها شود بلکه در کنار ماده ای دیگر به نام تری‌پلی‌فسفات سدیم که در برخی از خمیر دندان های دیگر مشاهده می شود باعث تخریب بافت رنگدانه های و لکه های موجود بر روی مینای دندان ها است.

بدین ترتیب با استفاده منظم 2 مرتبه در روز به مدت 2 – 4 هفته می توان نتایج مصرف آن را به صورت ملموش مشاهده کرد.

لازم است یادآورشویم که استفاده بیش از حد از این نوع خمیر دندان می تواند موجب تخریب و سایش مینای دندان شود و در نهایت دندان های با تجریک پذیری و حساسیت بالای رشد می کنند.

خمیر دندان های حاوی طعم دهنده ها

در ابتدا بهتر است بدانید این نوع خمیر دندان ها اغلب جنبه تجاری بیشتری را در بر می گیرد البته که به معنای خوب بودن نوع خمیر دندان نیست اما برای استفاده کودکان مناسب است تا بچه ها برای انجام عمل مسواک زدن ترغیب شوند اما به طور کلی می توان گفت تاثیر آن برای جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان های شیری نسبت به سایر خمیر دندان ها بسیار کمتر است.

 نحوه مصرف خمیر دندان در رده های سنی مختلف

معمولا کودکان زیر 3 سال به هیچ وجه نباید از خمیر دندان استفاده کنند، دلیل آن در این است که ممکن است کودکان خمیر دندان را قورت دهند و  مواد شیمیایی وارد بدن آن ها شود که خطرناک می باشد.

 مصرف خمیر دندان در کودکان 3 تا 6 سال

در کودکان 3 تا 6 سال خمیر دندان های بدون فلوراید معمولا توصیه می شود، از سن 6 سال به بالا این امکان وجود دارد تا از خمیر دندان هایی که  برای بزرگسال  استفاده می شود، کودکان هم به همان نحو استفاده کنند. در صورتی که کودکان را از همان ابتدا به مسواک زدن عادت دهید، تا حد بسیار چشمگیری می توانید از خرابی و پوسیدگی دندان های کودک دلبندتان جلوگیری کنید.

خلاصه مطلب

در اخر این مطلب می توانیم به عنوان خلاصه ای از مطالب بیان کنیم، مسواک زدن نقش بسیار موثری در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها دارد،  پس  سعی کنید مسواک زدن دندان ها را در کودک خود از همان ابتدا به صورت عادت برای کودک خود قلمداد کنید. همچنین برای انتخاب خمیر دندان  کودک خود لازم نیست به برند آن توجه داشته باشید تنها سعی  کنید متناسب با سن کودک بهترین نوع خمیر دندان را  انتخاب کنید. دندانپزشک اطفال در تهران به والدین عزیز توصیه می کنند،  ویزیت های منظم و مشورت با دندانپزشک اطفال شما را می تواند در انتخاب خمیر دندان کمک کند.  در دندانپزشکی اطفال بعد از معاینه کامل دندان ها و برطرف کردن هر گونه پوسیدگی، مشاررات و راهنمایی های لازم در جهت حفظ و نگهداری دندان ها به والدین ارائه می شود.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *