مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

در مورد کج شدن دندان کودکان بیشتر بدانید

بزرگ شدن با دندان های کج چیزی بود که بسیاری از ما مجبور به تجربه آن بودیم و غالباً برای مان خوب و خوشایند نبود.

داشتن دندان های کج نه تنها بر عزت نفس افراد تأثیر می گذارد، بلکه می تواند منجر به مشکلات بیشتر دندان ها مانند: حفره ها و بیماری های لثه و همچنین مشکلاتی در هنگام صحبت کردن شود. آن دسته از افرادی که با دندان های کج رشد کرده اند، بدیهی است که نمی خواهند فرزندان شان نیز چنین تجربه ناگوار را داشته باشند. در این مقاله سعی بر آن شده است تا به ابعاد مختلف کج در آمدن دندان ها و عمدتاٌ راهکار های جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بپردازیم. هم چنین در ادامه این مقاله لیستی کوتاه از راهکار های موثر را که می توانید به فرزندانتان در رشد دندان های سالم، قوی و صحیح کمک کنید، چرا مراقبت از دندان های کودکان وظیفه ای مهم والدین برشمرده می شود.

باشد که در جهت آگاهی رسانی و افزایش دانش پزشکی شما عزیزان گامی هر چند کوچک برداشته باشیم.

جلوگیری از کج شدن دندان کودکان

به مکیدن انگشت شست پایان دهید

جلوگیری از هر گونه فشار غیرمعمول بر روی لثه در حال رشد یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از کج شدن دندان ها است. مکیدن شست یا پستانک، رانش زبان، تغذیه با بطری  یا شیشه شیر بیش از حد طبیعی و سایر مشکلات دهان و دندان نوزادان، همگی می توانند باعث عدم رشد مناسب دندان ها و فک ها شوند.

از شیر گرفتن کودک در مورد مکیدن زود هنگام اشیا باید خطر دندان های کج و یا نیش نامرتب را کاهش دهد. این اجازه می دهد فک آن ها بدون زور به شکل طبیعی خود رشد کند.

نهادینه کردن عادت‌های مراقبت از دندان

تصور می شود که بهداشت نامناسب دندان یکی از دلایل احتمالی کج شدن دندان ها است. هنگامی که بیماری لثه در کودکان خردسال وجود داشته باشد، پوسیدگی و باکتری ها می توانند به لثه نفوذ کرده و دندان های بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار دهند. لثه ها و دندان های سالم احتمالاً به طور صحیح رشد می کنند.

این بخشی از دلیل بسیار مهم آن است که به کودک کمک می کند عادت های بهداشتی دندان را زود هنگام تنظیم کند. مسواک زدن آرام روی لثه ها هنگامی که دندان ها تازه شروع به کار می کنند راهی عالی برای عادت دادن کودک به این احساس است. این مسئله تأثیرات مثبتی در طیف وسیعی از نگرانی های بهداشت دندان دارد که ممکن است در طول زندگی با آن ها روبرو شود.

به طور کلی برای جلوگیری از کج شدن دندان کودکان، باید بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت گردد. بهتر است کودکان به طور مرتب دندان های خود را شست و شو دهند و بهداشت را رعایت نمایند. برای آموزش صحیح مسواک زدن کودکان خود می توانید از متخصص دندانپزشکی کودکان کمک بگیرید.

جلوگیری از از دست دادن دندان ها

کودک با دندان های از دست رفته
اگر کودک شما به دلیل تصادف یا پوسیدگی دندان شیری خود را از دست داد، دندان های اطراف می توانند فاصله بگیرند و به جای خالی تبدیل شوند. هنگامی که دندان بزرگسال سعی می کند از نقطه ای که فضای محدودی دارد، عبور کند، این مسئله ایجاد می کند. اگر کودک شما زود دندان خود را از دست داد، با ما قرار ملاقات بگذارید تا بتوانیم دندان های اطراف را از نظر آسیب های جانبی یا تمایل به خم شدن شکاف ارزیابی کنیم.

از پری دندان پرهیز کنید

از دست دادن زود هنگام دندان می تواند باعث رشد دندان های اطراف در فضا شود و دهان کودک شما را برای ایجاد مشکل در هنگام عبور دندان بزرگسال تنظیم کند. چه دندان در اثر تصادف از بین رفته باشد و چه در اثر پوسیدگی، این آسیب می تواند باعث رشد نادرست سایر دندان ها شود.

اگر کودک شما زود دندان خود را از دست داد، حتماً قرار ملاقات با دندانپزشک خود را بگذارید. ما قادر خواهیم بود دندان های اطراف را از نظر آسیب های جانبی یا خم شدن به شکاف تحت نظر داشته باشیم.

سوابق خانوادگی و ژنتیکی

گاهی اوقات، احتمال ایجاد دندان های کج فقط به ژنتیک بستگی دارد. اگر دندان های فرزندان تان را کج و به شکل نامناسبی در حال رشد است، ممکن است فرزندان شما نیز با وجود تمام تلاش شما برای عادت های سالم دندانپزشکی ، این کار را انجام دهند.

با این حال، تمرکز روی همه آن عادات سالم هنوز مهم است، زیرا مطمئناً می توانند به جلوگیری از برخی از مشکلات دندانی که دندان های کج می توانند ایجاد کنند، کمک کنند.

افتادن زودهنگام دندان

اگر دندان کودک شما زودتر از مان موعد افتاد به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید، زیرا همین مسئله باعث کج شدن دندان کودکان شما می شود.

درمان زودهنگام

اگر هر گونه از علائم در کودک شما وجود دارد، استفاده از درمان به موقع می تواند باعث جلوگیری از عوارض نا مناسب گردد. اگر درمان کجی دندان زیر 10 سالگی استفاده شود، ساده تر خواهد بود و هزینه و مشکلات فراوان در درمان های بزرگسالی را به همراه نخواهد داشت

نکات طلایی

  • گرفتن علائم در حال رشد دندان های کج می تواند به این معنی باشد که دندانپزشک شما می تواند دندان های کودک شما را هنگام رشد اصلاح کند. قبل از 10 سالگی، حتی ممکن است نیازی به استفاده از بریس برای اصلاح گزش نباشد. فقط بعد از 12 سالگی بریس ها بهترین گزینه هستند. به دنبال علائم اولیه مانند مشکل در گفتار یا بلع یا ظاهر غیرطبیعی صورت باشید.
  • دندان های کج ممکن است به دلیل ضعف در سلامت دندان، استفاده بیش از حد از پستانک ها و بطری ها یا فقط به دلیل ژنتیک ایجاد شوند، اما هنوز هم روش هایی برای به حداقل رساندن تأثیر طولانی مدت وجود دارد. مراقبت از سلامت دندان های کودک در سال های ابتدایی و سازماندهی قرار ملاقات با دندانپزشک برای هر گونه نگرانی، احتمالاً شما را مجبور می کند که درمان گران تری را طی کنید.

نتیجه گیری

بهتر است بدانید که اگر کودک در معرض ایجاد کج شدن دندان است، برای پیشگیری از آن حتما در زمان مناسب به یک دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید. انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال در نتیجه رفع مشکل کودک شما بسیار تاثیر گذار است. در دندانپزشکی اطفال فرد با تجربه در مراقبت از سلامت دندان کودکان دارد. امروز قرار ملاقات بگذارید تا مطمئن شوید دندانهای کودک شما بهترین شانس را برای رشد سالم ، صاف و قوی دارند.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *