مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

مراقبت از دندان کودکان

مراقبت از دندان کودکان شامل چه نکاتی است؟ انجام اقدامات و مراقبت های لازم برای مراقبت از دندان کودکان، چه تاثیری در سلامت آن ها دارد؟

یکی از آسیب ها و مشکلاتی که در دوران بزرگسالی در دندان ها به وجود می آید، علت آن در دوران کودکی ریشه دارد اگر در دوران کودکی توجهی به سلامت دندان های فرزند خود نداشته باشید، در دوران بزرگسالی سلامت دندان ها به مشکل بر می خورند. در ابتدا بهتر است که در رابطه با دندان های شیری توضیحی ارائه دهیم. در همین راستا باید ذکر شود که از آنجایی که کودکان قادر به تمیز کردن دندان های خود نیستند والدین نقش بسیار پررنگی در مراقبت از دندان های کودکان خود دارند.

زمانی که والدین اطلاع کافی در رابطه با سیستم رویش دندان ها، زمان خرابی دندان ها و اولین ویزیت به دندانپزشکی کودکان در چه زمانی باید باشد، خیلی بهتر می توانند روند مراقبت از دندان های کودک دلبندشان را پیش ببرید. جالب است بدانید که در پروسه تمیز کردن دهان کودکان باید تا قبل از رویش دندان ها انجام شود تا دندان های شیری در محلی تمیز شروع به رشد کنند. برای این که بتوانید این روند را به بهترین شکل ممکن انجام دهید باید با دندانپزشک اطفال مشورت کنید.

مراقبت از دندان کودکان
دندان های زیبای کودکان

آموزش مراقبت از دندان به کودکان

در ابتدا مسواک باید با زاویه ای در حدود 45 درجه  نسبت به دندان قرار بگیرد، سپس با حرکات دورانی تمام سطح بیرون و داخل دندان ها تمیز شوند، سعی کنید برای دندان های جلو بیشتر از نوک مسواک کمک بگیرید.

بیشتر والدین در رابطه با انتخاب مسواک مناسب بهترین دندانپزشک اطفال سوال می پرسند. بهترین مسواک مناسب کودکان باید نرم، دسته ای بلند، موهای گرد و با اندازه ی برس کوچک باشد، لازم به ذکر است که باید اندازه برس مسواک با دهان و دندان کودک شما متناسب باشد. استفاده از خمیر دندان برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود و برای کودکان 2 تا 6 سال  خمیر دندان های حاوی ۱۰۰۰ ppm فلوراید و از  6 سال به بالا، خمیر دندان های حاوی ۱۴۰۰ ppm فلوراید توصیه می گردد .

مراجعات منظم از همان سنین کودکی نزد دندانپزشک اطفال می تواند نقش بسیار مهمی در داشتن دندان های سالم و عاری از هرگونه پوسیدگی داشته باشد، در رابطه با راهکارهای مراقبت از دندان های کودکان با والدین مشاوره می کند تا بتوان از پوسیدگی دندان کودکان تا حد قابل توجهی جلوگیری شود.

نکته مهم در خمیر دندان
8 نکته مهم در انتخاب یک خمیر دندان خوب

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان از حدود 6 سالگی به والدین توصیه می شود، در سنی که دندان های دائمی شروع به رویش می کند، فشاری به دندان ها وارد می کند که فاصله بین دندان ها را به طور کامل از بین می برد، همین امر می تواند سبب تمیز نشدن دندان ها با مسواک شود و نیاز به استفاده از نخ دندان باشد.

فلوراید تراپی و فیشورسیلانت برای مراقبت از دندان کودکان

فلورایدتراپی که برای دندان‌های شیری و بالغ استفاده می‌شود، به جلوگیری از پوسیدگی و همچنین، تقویت مینای دندان کودک کمک خواهد کرد. به توصیه پزشکان بهتر است از سن 3 سالگی و حداقل دو بار در سایت، از فلورایدتراپی برای مراقبت از دندان کودکان استفاده شود.

استفاده از فیشور سیلانت نیز از حدود 6 تا 7 سالگی و هنگام رشد دندان‌های عقب کودک، آغاز شده و نقش موثری در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های او دارد. در این روش، سطح دندان‌های عقب با استفاده از یک روکش پلاستیکی مخصوص و نازک پوشانده شده که به مدت 5 تا 10 سال بر روی دندان‌ها ی کودک باقی مانده و از آن در برابر میکروب‌ها و ذرات غذا محافظت می‌کند.

نکات مهم مراقبت از دندان کودکان

  • دندان و لثه کودک خود را به طور روزانه مسواک بزنید.
  • نخ دندان کشیدن قبل از خواب شبانه را برای کودک خود به یک عادت و روتین تبدیل کنید.
  • مسواک زدن کودک بهتر است تحت نظارت والدین انجام شده تا زمانی که کودک آن را کاملا یاد گرفته و بتواند به تنهایی، دندان‌های خود را مسواک بزند.
  • پس از دندان درآوردن کودک، برای او یک مسواک مناسب که در عین حال با سن او همخوانی داشته باشد، تهیه کرده و او را برای مسواک زدن تشویق کنید.
  • حین مسواک زدن کودکان، دندان‌های آن‌ها را به طور مداوم از نظر پوسیدگی و وجود حفره بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه سوراخ و یا حفره‌ای، در اولین زمان ممکن به دندانپزشک کودک خود مراجعه کنید. چرا که کرم خوردگی پوسیدگی دندان در کودکان به سنین خاصی محدود نبوده و بیشتر از سن، به رژیم غذایی و نحوه مراقبت کردن از دندان‌های او بستگی دارد.
  • بهداشت دهان و دندان کودک خود را از قبل از رشد دندان‌های او و با تمیز کردن لثه‌های او شروع کنید. بعد از صرف وعده‌های غذایی کمکی مانند فرنی، پوره و … بهتر است لثه‌های کودک خود را به آرامی تمیز کنید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از آب ولرم و یک پارچه تمیز و یا گاز استریل، انجام دهید و از این طریق، لثه کودک خود را به خوبی از مواد غذایی پاک کنید.
  • مصرف شیرینی‌جات، غذاهای دارای قند بالا و همچنین نوشیدنی‌های شیرین مانند آبمیوه، نوشابه و … را برای کودک خود محدود کنید. چرا که استفاده بیش از حد و کنترل نشده این گونه خوراکی‌ها افزون بر چاقی و مشکلاتی که در آینده بروز پیدا خواهد کرد، دندان‌های کودک را نیز تحت تاثیر قرار داده و به آن‌ها آسیب می‌رساند. در مقابل سعی کنید رژیم غذایی کودک خود را از مواد غذایی اصلی، ویتامین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه و … غنی کنید تا ضمن دریافت مواد مورد نیاز بدن، دندان‌ها و لثه مقاوم‌تری داشته باشند که احتمال بروز پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه و … در آن‌ها را کاهش دهد.

4 توصیه مهم در تغذیه کودکان

با توجه به مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که استفاده از برخی مواد غذایی امکان خرابی و پوسیدگی دندان ها را بیشتر می کند، پس برای جلوگیری از آن موارد زیر را در با دقت بخوانید و جدی بگیرید.

  1. برنامه غذایی مناسبی برای کودکان تان در نظر بگیرید و به صورت منظم پیگیری کنید چرا که تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت دهان ودندان های شان بر جای می گذارد. تغذیه کودکان باید سه وعده اصلی، صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده را در بر بگیرد.
  2. مصرف آب و شیر فراوان مکرراٌ توصیه می شود چرا که حاوی انواع پروتئین و ویتامین های لازم برای حفظ و مقاوم سازی دندان ها است.
  3. غذا های فست فودی و اسنکی را در اخیتار کودک تان قرار ندهید.
  4. توجه داشته باشید کودک تان را از خوردن بی رویه شکلات و شیرینی منع کنید.

جویدن آدامس برای مراقبت از دندان کودکان چه فواید و مضراتی دارد؟

پس از سن 7 سالگی و هنگامی که کودک به اندازه‌ای بالغ شده است که بتواند آدامس را به درستی جویده و آن را قورت ندهد، می‌تواند آدامس جویدن را شروع کند که از فواید آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت شدن عضلات فک
  • کمک به تولید بزاق بیشتر در دهان کودک
  • رفع بوی بد دهان و خوشبو شدن دهان کودک
  • حذف و شستن تکه‌های غذا از لابه‌لای دندان‌ها
  • برقراری تعادل در میزان اسیدی که عامل اصلی پوسیدگی دندان است.

البته بهتر است از آدامس‌های بدون قند و یا شیرین کننده‌های مصنوعی برای کودک خود استفاده کنید تا نگرانی بابت آسیب رسیدن به دندان‌های کودک خود نداشته باشید.

ویزیت شدن مرتب توسط دندانپزشک

یکی دیگر از نکاتی که برای مراقبت از دندان کودکان شما لازم و ضروری است، مراجعه به بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان در فواصل زمانی مرتب و هر شش ماه در میان است. مراجعه مرتب به دندانپزشکی و همراه بردن کودکان، ضمن آن که کمک می‌کند پوسیدگی‌ها و مشکلات احتمالی در زمان مناسب تشخیص داده شده و اقدامات و مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از بروز این مشکلات و یا گسترش یافتن آن‌ها انجام شود، کودکان را با فضای دندانپزشکی آشنا کرده و ترس آن‌ها برای مراجعه به دندانپزشکی در آینده را از بین می‌برد.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *