مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی یا بدون بیهوشی؟

یکی از موارد پر استرس برای کودکان مراجعه به دندانپزشکی و درمان دندان ها است. بیشتر کودکان با دندانپزشک اطفال همکاری نمی کنند و باعث عدم تمرکز دندانپزشک در حین درمان می شوند. این ترس بیشتر به دلیل شنیده های تلخی است که افراد از سابقه دندانپزشکی خود باز گو کرده اند. ترس  کودک از دندانپزشکی سبب می شود  که نتواند از خدمات  درمانی به درستی استفاده کند، در بیشتر موارد بعد از عدم موفقیت برای قانع کردن کودک، دندانپزشک از مهار فیزیکی و نگه داشتن دست و پای کودک توسط والدین و یا کمک دستیار استفاده می کند. تمام این موارد می تواند مخرب باشد و تاثیرات نامطلوبی را داشته باشد. می توان  راهکارهای مختلفی را به کار برد تا  ترس کودک از دندانپزشکی را کاهش داد. با کاهش ترس کودک دیگر نیاز به استفاده از بیهوشی عمومی و  قبول عوارض احتمالی آن نمی باشد.

دندانپزشکی بدون بیهوشی اطفال
دندانپزشکی کودکان

در مورد دندانپزشکی اطفال بدون بیهوشی بیشتر بدانید

والدین باید با مراجعات منظم در سنین کودکی، کودک را با محیط دندانپزشکی کودکان آشنا  کنند، آشنایی کودک با محیط دندانپزشکی می تواند سبب افزایش اعتماد و امنیت کودک به محیط دندانپزشکی شود. روحیه شاداب دندانپزشک امری مهم می باشد و می تواند حس اعتماد در کودک را افزایش دهد. قانع کردن کودک برای درمان مهم است نگه داشتن فیزیکی و وادار به درمان می تواند در جلسات بعدی نیز مشکل ساز گردد. با وجود تمام این موارد در صورت عدم همکاری کودک برای درمان راهی جز استفاده از بیهوشی عمومی برای کودک نیست. در کلینیک دندانپزشکی خیلی به ندرت از بیهوشی عمومی استفاده می شود. بیشتر والدین استفاده از بیهوشی را برای درمان دندان ها ی کودک خود قبول نمی کنند و از دندانپزشک اطفال تقاضای درمان دندان های کودک بدون استفاده از بیهوشی را دارند.

موارد استفاده از بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

بهترین دندانپزشک اطفال با توجه به تجربه و مهارتی که دارد تا زمانی که در شرایط ضروری قرار نگیرد از بیهوشی استفاده نمی کند مگر این که کودک در شرایط نا مناسب فیزیکی یا روحی هم چون مبتلایان به سندرم دوان یا عقب ماندگان ذهنی یا فیزیکی باشند. هم چنین در کودکان کم سن و سال اغلب آن هایی که کمتر از 3 سال سن دارند و نیاز به انجام اعمال جراحی دندانپزشکی دارند و هنوز هم به مرحله از همکاری و تعامل بالا با دندانپزشک نرسیده اند. کودکانی که از ترس و اضطراب بالایی نیز برخوردارند از این روش برای درمان و ترمیم مشکلات دندان شان استفاده می کنند. لازم به ذکر است انجام بیهوشی در امور دندانپزشکی در محیط های بیمارستان و تحت نظر متخصص بیهوشی انجام می شود تا از بروز هر گونه عارضه یا عواقبی جلوگیری شود.

دکتر هلن جوانمرد
دندانپزشکی اطفال در تهران
دندانپزشکی اطفال بدون بیهوشی
دندانپزشکی اطفال بدون بیهوشی

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

دندانپزشکی کودکان به نسبت بزرگسالان از حساسیت بالاتری بر خوردار است ،در نتیجه نسب به روش های درمانی در بزرگسالان از روش های مختلفی استفاده می کنند . کودکان به دلیل ترس از دندانپزشکی در بیشتر موارد با دندانپزشک خود همکاری نمی کنند و می توانند در روند درمان اختلالاتی را ایجاد کنند.دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال در غرب تهران با توانایی که دارند می توانند با کودکان ارتباط خوبی برقرار کنند، تا اعتماد کودک را به خود جلب کنند،اما در مواردی مشاهده می گردد که به هیچ وجه نمی توان کودک را برای درمان قانع کرد،در این موارد ،دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال ،دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی را تجویز می کنند.

از بین بردن ترس دندانپزشکی کودکان یکی از مواردی است که نیاز به توجه دارد و والدین باید برای از بین بردن این ترس تلاش کنند موارد بسیاری وجود دارد که می تواند  عامل ایجاد ترس کودکان از دندانپزشکی گردد.گاهی کودکان به دلیل اولین  تجربه تلخی که از درمان های اولیه داشته اند دچار این ترس و استرس می شوند ،در نتیجه امر این تجربه تلخ می تواند عاملی در ترس کودکان از دندانپزشکی باشد.

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی گزینه ای است که در مرحله آخر به کار می رود، در ابتدا دندانپزشک اطفال سعی در قانع کردن کودک برای درمان دارد و قبل از درمان  درابطه با قانع کردن کودکان برای دندانپزشکی صحبت می کنند، اگر تمام تلاش ها بی فایده باشد و کودک در روند درمان اختلال ایجاد کند، بیهوشی برای کودک تجویز می گردد.

مزایای دندانپزشکی اطفال بدون بیهوشی

دندانپزشک اطفال در مرحله ی اول سلامت کودک را مد نظر قرار می دهد. بنابراین راهکارهای مناسبی که هیچگونه اختلال در سلامت کودک ایجاد نمی کند را برای درمان عوارض دهانی و دندانی کودک انتخاب می کند.
شاید با کمی تامل به این نکته پی ببرید که بیهوش کردن کودکان در حین دندانپزشکی، بیشتر به منظور جلوگیری از ترس کودک در حین کار می باشد.
برخی از کودکان به قدری از دندانپزشکی می ترسند که همکاری لازم با دندانپزشک را در حین درمان نمی کنند و این علت باعث می شود تا دندانپزشک برای راحتی کار خود کودک را بیهوش نماید.

عوارض بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

  • کودکان به نوسانات الکترولیت و قند خون بسیار حساس می باشند. بنابراین اگر کودکی تحت بیهوشی قرار گیرد، باید میزان قند خون کودک به طور دائم تحت کنترل قرار گیرد تا مشکل ساز نشود.
  • مسئله ی دیگر؛ هیپوترم یعنی پایین آمدن دمای بدن کودک در حین بیهوشی می باشد. این موضوع در ریکاوری کودک بعد از بیهوشی ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.
  • در برخی موارد ممکن است کودکی که برای انجام درمان های دندانپزشکی تحت بیهوشی قرار می گیرد، دچار اختلالات یادگیری در سنین بزرگسالی شود.
  • علاوه بر این ممکن است مواد بیهوشی روی مسائل شناختی کودک نیز تاثیر بگذارد.
    لازم به ذکر است هرچه مدت زمانی که کودک بیهوش باشد، طولانی تر شود احتمال ایجاد عوارض نامطلوب و شدت آن نیز به مراتب بیشتر می شود.

نکات قابل توجه در بیهوشی کودکان

در طی دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی لازم است تا از کیفیت دستگاهای لازم، اطمینان حاصل شود.

بیهوشی کودکان نیاز به توجه دارد و البته از حساسیت های بالیی بر خوردار است در نتیجه باید توسط متخصصین انجام شود.

در دندانپزشکی اطفال در غرب تهران این امکان وجودارد که مشاورات لازم به والدین در رابطه با بیهوشی کودکان ارائه شود

نتیجه گیری

مهارت لازم برای برقراری ارتباط با کودک و ایجاد آرامش خاطر در آن از جمله وظایف دندانپزشک اطفال می باشد. دندانپزشک با روش کار صحیح و برخورد مناسب می تواند ترس کودک را برای درمان های دندانپزشکی مانند:

  • ارتودنسی دندان
  • عصب کشی دندان شیری و …تحت کنترل خود بگیرد و با این کار همکاری کودک را بالا ببرد.
    حساسیت کار دندانپزشک اطفال به دلیل توانایی آن برای برقراری رابطه ی درست و جلب اعتماد کودک می باشد. لازم به ذکر است ترس از دندانپزشکی اگر در دوران کودکی مهار نشود ممکن است در سن بزرگسالی تشدید شود و عوارض ناگواری را برای فرد ایجاد کند.
    شاید خود شما هم در اطراف خود اشخاصی را دیده باشید که به دلیل ترس از دندانپزشکی، از انجام چکاپ های دوره ای و یا اقدامات لازم برای درمان آسیب های دهانی و دندانی فرار می کند.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *