مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

بعد از کشیدن دندان های شیری کودک، چه مراقبت هایی لازم است؟

معمولاً دندان های شیری فقط در صورت آسیب جدی کشیده می شوند. به عنوان مثال، در یک آسیب جدی، ممکن است دندان های شیری ترک خورده، شل شده یا تحت تأثیر قرار بگیرند و ممکن است نیاز به برداشتن آنها باشد. والدین، به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از گاز گرفتگی های دردناک و آسیب رسان داخل دهان، غذا خوردن فرزند خود را پس از جراحی محدود کنید تا تمام بی حسی از بین برود.

پیش از کشیدن دندان، پزشک چه مواردی را در کودک مد نظر قرار می دهد؟

دندانپزشک کودک شما پیش از کشیدن دندان های شیری فرزند شما به نکاتی توجه می کند که ممکن است این پروسه را تحت تاثیر قرار دهد.

میزان درد کودک

این دندان ها ممکن است قبلاً آبسه داشته باشند و اغلب باعث درد شدیدی شده اند. حتی گاهی اوقات این عفونت در صورت عدم درمان خطرناک می شود.

طول عمر دندان

این نکته را باید در هنگام تصمیم گیری در مورد قرار دادن یک پر کننده یا بیرون آوردن دندان به خاطر بسپارید. اگر دندان به اندازه کافی باقی نماند، پر کردن با کیفیت طولانی مدت امکان پذیر نیست و دندان معمولاً به مرور زمان نیاز به ترمیم های متعدد دارد. اگر دندان شیری قبل از جایگزینی با دندان بزرگسال سال ها دوام نیاورد، برداشتن آن قابل توجیه است. ما نمی خواهیم کودکان به مرور زمان برای تعمیرات متعدد به پزشک مراجعه کنند، بنابراین دکتر هلن جوانمرد ابتدا بهترین گزینه ها را انتخاب می کند تا به خوبی به نیاز های کودک شما پاسخ دهد.

سن و رفتار کودک

همچنین باید انطباق کودکی را که تحت درمان قرار می گیرد در نظر گرفت. اگر کشیدن دندان باعث ترس از قرار ملاقات بعدی برای کودک شود، دیگر فایده ای نخواهد داشت.

نحوه کشیدن دندان به روش ساده (بدون جراحی)

جایی که دندان در بالای خط لثه قابل مشاهده است، کشیده می شود که می تواند در مطب دندانپزشکی کودکان با استفاده از بی حسی موضعی انجام شود.

نحوه کشیدن دندان شیری با روش جراحی

یکی از روش های کشیدن دندان های شیری، جراحی است که اگر دندان در استخوان فک قرار گرفته باشد، یا اینکه تا حدی توسط استخوان فک پوشانده شود، لازم می باشد. غالباً، می توان با بی حسی موضعی و اکسید نیتروژن، عمل جراحی انجام داد. در بعضی موارد، آرام بخشی یا بیهوشی عمومی توصیه می شود. دندانپزشکان ما با شما همکاری می کنند تا بهترین نوع خدمات را برای فرزندتان تعیین کنند و به شما و فرزندتان برای آماده سازی کمک می کنند.
هنگامی که دندان شیری قبل از رویش دندان دائمی کشیده می شود، ممکن است دندان های دیگر جابجا شوند تا شکاف را پر کنند، که می تواند عوارضی را ایجاد کند. به همین دلیل اکثر پزشکان معتقدند کشیدن دندان های شیری آخرین گزینه می باشد.

آماده سازی کودک برای کشیدن دندان های شیری

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم به دو روش امکان کشیدن دندان برای کودکان وجود دارد و بسته به وضعیت بیمار یکی از این دو روش انتخاب می شود. ممکن است از روش جراحی برای کشیدن دندان های شیری کودک استفاده کرد که در این مورد یک سری آماده سازی قبل از جراحی لازم می باشد.
مشکل اکثر والدین این است که آنها مطمئن نیستند که چگونه می توان این کار را به گونه ای انجام داد که فرزندشان از جراحی نترسد. در بسیاری از موارد بهتر است کودک خود را به یک دندانپزشک کودک ببرید، یا با کارکنان مطب دندانپزشک خود صحبت کنید، تا دریابید که چگونه می توانید فرزند خود را بدون هیچگونه دل نگرانی و ترس آماده برای جراحی کنید.

در رابطه با بی حسی جراحی دندان کودک چه باید دانست؟

مدت زمانی که کودک شما بی حسی را تجربه می کند به میزان و نوع بیهوشی که به وی داده شده بستگی دارد. پس از جراحی کودک فقط باید نوشیدنی و غذاهای مایع بخورد. همچنین اجازه ندهید کودک این مواد را با نی مصرف کند زیرا باعث لخته شدن خون و جلوگیری از بهبودی مناسب می شود. به طور معمول بی حسی باید طی چند ساعت از بین برود، اما در صورت عدم موفقیت، با مطب دندانپزشکی تماس بگیرید.

چه زمانی دندانپزشکان کشیدن دندان شیری را توصیه می کنند؟

کودکان قرار است اولین مجموعه دندان های خود را از دست بدهند، که این اتفاق معمولاً در سنین دبستان اتفاق می افتد و تا زمانی که دندان دائمی زیر لثه ها را فشار ندهد، دندان شل نمی شود و به طور طبیعی خارج نمی شود . با این حال، بعضی از کودکان با مشکلاتی روبرو هستند که ممکن است دندانپزشک نیاز به کشیدن دندان قبل از آماده شدن دندان دائمی داشته باشد. شایع ترین دلایل عبارتند از:
• پوسیدگی شدید که با یک پر کننده قابل رفع نیست
• ازدحام بیش از حد که ممکن است در رشد فک ایجاد مشکل کند
• دندان شکسته که برای ترمیم بیش از حد آسیب دیده است
• آماده شدن برای بریس ها

دندان درد کودک

مراقبت های لازم پس از کشیدن دندان

مرحله آخر در کشیدن دندان مراقبت های بعد از عمل است. ممکن است کودک شما مقداری درد داشته باشد و دندانپزشک می تواند داروی ضد درد را برای شما تجویز کند. نگه داشتن گاز روی ناحیه جراحی تا زمانی که خونریزی متوقف شود جزء موارد مهم است و باید مدتی پس از جراحی با سر بالا استراحت کرد و از فعالیت های غیر ضروری برای جلوگیری از لخته شدن خون و ایجاد زخم پرهیز کرد. پس از عمل چند روز کودک را با غذاهای نرم و سرشار از مواد مغذی تغذیه کنید و مطمئن شوید که آنها مقدار زیادی آب می نوشند.

برای کاهش و تسکین ورم صورت پس از جراحی چه باید کرد؟

کودک شما ممکن است چند روز پس از کشیدن دندان احساس ناراحتی و تورم خفیف کند. با استفاده از کمپرس سرد روی صورت وی برای مدت زمان حدود 20 دقیقه می توانید این مسئله را کاهش دهید. در صورت شدید شدن و یا ادامه یافتن این علائم ، بلافاصله با مطب دندانپزشکی کودک خود تماس بگیرید.

ویدیو زیر، صحبت های دکتر هلن جوانمرد، متخصص دندانپزشک اطفال درباره مرقبت های پس از کشیدن دندان است. برای اطلاع بیشتر از مراقبت های پس از کشیدن دندان شیری، ویدیو زیر را تماشا فرمایید.

 

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *