عصب کشی

عصبی کشی را معمولا بیشتر افراد  حداقل یکبار تجربه کرده اند .معمولا افرادی که نیاز به عصب کشی دارند ،قبل از انجام عصب کشی یکه دوره دندان درد را تجربه کرده اند .

کانال ریشه و حفره مغز دندان حفره‌هایی در ساختمان دندان هستند که به طور طبیعی بافت‌های عصبی و رگ‌های خونی و بافت‌های سلولی دیگری را در خود جای می‌دهند. در صورتی که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه درمان نشود، پوسیدگی از مینای دندان عبور نموده و به عاج می‌رسد در ادامه می‌تواند به فضای پالپ (یا همان مغز دندان) گسترش یابد. ورود میکروب‌ها به پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می‌شود. با توجه به اینکه پالپ دندان یک محفظه بسته است، التهاب باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می‌شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه‌های عصب دندان شده و درد دندان شروع می‌شود. انجام عصب کشی گاهی همراه با درد است . در واقع بعد از انجام عصب کشی نیز ممکن است بیمار چند روزی درد داشته باشد.

بیماران در مورد عصب کشی و مراحل انجام آن ابهامات زیادی دارند . برای آشنایی بیشتر مراحل انجام آن را توضیح می دهیم .

ورود میکروب ها به پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه پالپ دندان در یک محفظه بسته واقع شده، باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه های عصب دندان شده و درد دندان ها در  این هنگام  شروع می شود.

درد دندان ها در شب هنگام به مراتب بیشتر است ،این اتفاق به این دلیل می افتد که در شب هنگام که دراز می کشیم ،فشار داخلی پالپ دندان بیشتر می شود .

برای کاهش درد دندان در زمان های قدیم روش های سنتی بسیاری مطرح بود مثلا از سیخ داغ شده برای کاهش درد دندان استفاده می کردند .

علت آن بود که با سوراخ کردن سقف پالپ و جاری شدن خون، فشار داخل پالپ کاهش پیدا کرده و درد دندان کاهش می یافت .

عصب کشی

لازم به ذکر است که از همین روش قدیمی، البته با روش مدرن و استریل  در دندانپزشکی نیز استفاده می شود .روش کار امروز این طور می باشد که با بی حسی و فرز و توربین دندان پزشکی پالپ را باز کرده و پانسمان می کنیم و این کار باعث خوب شدن دندان درد می شود.

بعد از برداشتن پوسیدگی دندانپزشک به کانال های داخلی ریشه دست پیدا می کند . کانال ها باید از هر نوع بافت نرمی و میکروب ها به طور کامل پاکسازی شوند. برای انجام این کار از وسیله به نام فایل ها استفاده می کنند  . بعد از انجام این مرحله ،کانال های ریشه برای پر کردن آماده می شوند .

کانال های ریشه با موادی به نام گوتا پرکا پُر می گردد. این مواد سازگار با نسوج انسانی هستند همچنین توانایی شکل پذیری و فشرده شدن را نیز دارند .این ماده شامل موادی است که باعث مشاهده شدن آن توسط رادیوگرافی می شود .

تا این مرحله انجام عصب کشی بیمار به دو مرحله رادیو گرافی نیاز دارد ،تا بتوان به طور دقیق طول کامل ریشه دندان را اندازه گرفت و از پر شدن دندان به طور کامل اطمینان یافت .پر کردن کامل دندان اهمیت به سزایی دارد و عدم مهر و موم شدن کامل ریشه، باعث شکست درمان ریشه دندان خواهد شد.

بعد از پر شدن ریشه دندان ،دندان به دو علت پانسمان  موقت می شود .

اولین مورد این است  که این درمان وقت گیر است و بیمار خسته می شود .

مورد دوم اینکه بعد از عصب کشی احتمال درد و ناراحتی های بعد از عصب کشی وجود دارد .

ترمیم تاج دندان های عصب کشی شده باید با دقت صورت بگیرد، چون هم نسج دندانی زیادی تخریب شده و هم به علت عصب کشی دندان خشک و شکننده می شود.

در بیشتر مواقع دندان های عصب کشی شده را با یک پین داخل کانال به همراه مواد محکمی همچون آمالگام پر می کنند و بعد از آن روکش توسط دندانپزشک انجام می شود  .با انجام روکش از احتمال شکستگی دیواره های دندان جلوگیری می کنیم .

عصب کشی

باید توجه داشته باشید که کانال‌های پالپ فقط حاوی عصب نیستند و حتی در بعضی موارد عصب آنها ممکن است به علت کاهش خونرسانی، از بین رفته باشد، اما باکتری‌ها و محصولات آنها در این کانال‌ها وجود دارند. به علاوه، عروق خونی، سلول‌های مختلف و حتی احتمالاً عروق لنفی در این کانال‌ها وجود دارد. این کانال‌ها که با پوسیدگی یا ورود میکروب‌ها آلوده شده‌اند، عفونت را تا پای ریشه می‌برند و باعث می‌شوند در اثر واکنش‌های التهابی، استخوان دور ریشه دچار التهاب و تحلیل شود و از بین برود.

دندان پزشک می تواند به راحتی با چند جلسه درمان از این روند جلوگیری کند .

مراقبت های بعد از عصب کشی

در چند روز اول بعد از عصب کشی ممکن است بیاری تا حدودی در دندان عصب کشی شده درد داشته باشد .این امر طبیعی است و به مرور زمان این درد کاهش می یابد . با کمک داروهای تجویز شده و مرور زمان می توان این روند را سریع تر طی کنیم .

در طی درمان باید از پانسمان به خوبی مراقبت کنیم . و از غذا خوردن با دندان های پانسمان شده تا حد ممکن جلوگیری کنیم .فقط مواد غذايي نرم . در صورت تخليه كامل پانسمان حتماً براي تجديد پانسمان مراجعه كنيد ؛ ولي در صورتي كه تنها قسمت سطحي پانسمان، تخليه شده باشد و عمق آن دست نخورده باشد ، نيازي به مراجعه به دندانپزشک وجود ندارد .

عوارض و خطرات عصب کشی

در رابطه با عوارض و خطرات عصب کشی  می توان گفت بعد از عصب کشی دندان تا حدود زیادی نیمه خالی و دورن تهی می شود  و با مرور زمان دچار شکستگی . دندانپزشک اطفال برای  جلوگیری از این امر از عاج دندان بر روی دندان ها استفاده می کند ،اما در موارد محدودی این احتمال از بین نمی رود و ممکن است دندان عصب کشی شده دچار شکستگی شود .

دربعضی مواقع برای پیدا کردن کانال پالپ دندانپزشک مجبور به سوراخ کردن دندان با کمک مته مخصوص دندانپزشکی  برای بررسی کردن کانال می باشند .این سوراخ های ایجاد شده ممکن است در بعضی از حالات خود ترمیم شوند اما در صورتی که مشکل دندان زیاد باشد و قابلیت ترمیم برای آن وجود نداشته باشد مجبور به کشیده شدن دندان می باشند .

اگر در هنگام ترمیم دندان سوراخ موجود باشد و در کنار ان بیمار به درستی سلامت دهان و دندان خود را رعایت نکند دندان در طول زمان خراب می شود و در نهایت منجر به عفونت ریشه دندان می شود . برای کاهش عوارض احتمالی ذکر شده دکتر جوانمرد بعد از عصب کشی برای بیمار از خدماتی مثل بلچینگ داخلی ،روکش دندان و یا پوشش ونیر استفاده می کند .

هزینه عصب کشی

هزینه عصب کشی دندان با توجه به وضعیت دندان و استفاده از خدمات دندانپزشکی متغیر می باشد .مثلا دندان های آسیاب کانال های بیشتری برای پر کردن دارند در نتیجه عصب کشی دندان های آسیاب نسبت به سایر دندان ها بیشتر می باشد . برای برآوردن دقیق هزینه عصب کشی می توانید از دندانپزشک خود قبل از اقدام به درمان سوال کنید .

لازم به ذکر است که عصب کشی دندان یک درمان ضروری برای دندان ها می باشد و در صورتی که هر کدام از علائم عصب کشی را در دندان خود مشاهده کردی باید هر جه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر جوانمرد