مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

دیر افتادن دندان شیری

مراقبت از دندان های کودک امری  بسیار مهم است که لازم است والدین بر این امر مهم، نظارت کنند. همانطور که مراقبت و حفظ دندان های شیری امری مهم است، دیر افتادن دندان شیری نیز ممکن است سبب بروز نگرانی هایی در والدین شود. چرا که به طور طبیعی هنگام در آمدن دندان دائمی باید دندان شیری موجود در آن محل افتاده باشد، ولی در برخی از این موارد این اتفاق نیوفتاده و والدین با دندان شیری نیوفتاده مواجه خواهند شد و در این خصوص ممکن است والدین نگرانی هایی داشته باشند که آیا دیر افتادن دندان های شیری می تواند عاملی برای خرابی و پوسیدگی دندان کودکان شناخته شود ؟ دلیل اصلی دیر افتادن دندان های شیری کودکان چیست ؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

برای دیدن نمونه کار های بیشتر از دکتر هلن جوانمرد اینجا کلیک کنید.

زمان ظاهر شدن دندان شیری کودکان

به طور معمول دندان های وزادان در لثه آن ها موجود بوده و پس از شش ماهگی نمایان خواهند شد و در ابتدا دو دندان جلویی پایین ظاهر شده و پس از آن چهار دندان جلویی و پس از آن دو دندان جلویی پایینی به ترتیب ظاهر می شوند و در سن 3 سالگی تمام دندان های شیری کودکان که در مجموع 20 دندان می باشد ظاهر خواهد شد. و پس از مدتی نیز این دندان های شیری شروع به افتادن کرده و دندان های دائمی جای آن ها را می گیرند.

زمان-رویش-دندان-شیری

روند افتادن دندان های شیری

روند افتادن دندان های شیری به این صورت است که زمانی که دندان های دائمی از زیر در حال رویش و شکل گیری به شکل کامل باشند، دندان های شیری شروع به تحلیل رفتن کرده و در نهایت می افتند، این روند تا زمانی که تمام دندان های دائمی به طور کامل نمایان شوند ادامه خواهد داشت.

علت دیر افتادن دندان های شیری

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که دندان های شیری کودکان در شرایط طبیعی و نرمال  ما بین سنین 6 الی 12 سال خواهد افتاد اما در شرایطی این روند با تاخیر رخ می دهد که این اختلال به دلایل متعددی امکان دارد به وجود آید که مهم ترین آن ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

  • کج بودن مسیر رویش دندان دائمی در زیر دندان شیری
  •  گاهی به طور مادرزادی دندان دائمی وجود ندارند، ممکن است به دلایل ژنتیکی دندان دائمی وجود نداشته باشد، این امر می تواند یکی از دلایل اصلی نیفتادن دندان شیری شود.
  • گاهی نیز درشتی دندان ها و نبود فضای کافی بین آن ها سبب گیر کردن دندان های شیری بین دندان های دائمی می شود.
  • در برخی از موارد بنا به دلایلی ممکن است دندان شیری به طور کامل رشد نکرده باشد و در این صورت ریشه دندان شیری به طور کامل تحلیل نمی رود و در نتیجه تاخیر در افتادن ها ایجاد می شود.
  • پاره ای از اوقات نیز ناهنجاری هایی در رشد دندان ایجاد می شود که موجب باقی ماندن دندان شیری داخل دهان می شود.
  • از دیگر عواملی که موجب دیر افتادن دندان شیری کودکان می شود عدم رشد کافی استخوان فک است.
  • یکی از دلایل دیگر بروزاین اتفاق وجود دندان های اضافی می باشد که همین امر منجر خواهد شد تا دندان ها فشرده و نامرتب شوند و مسیر بیرون آمدن دندان های دائمی را مسدود کنند.
  • کمبود برخی از ویتامین ها در بدن کودک و همینطور سوء تغذیه نیز منجر به تاخیر در افتادن دندان شیری خواهد شد.
اینفوگرافیم علت دیر افتادن دندان ها
علت دیر افتادن دندان ها

چه زمانی دیر افتادن دندان های شیری غیر طبیعی می شود؟

طبق تحقیقات آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، کودکان بدون دندان در سن 18 ماهگی باید به دندانپزشک مراجعه کنند. و باید اشاره کرد که سنین 4 تا 15 ماهگی محدوده طبیعی ظاهرشدن دندان اول است و دندان های دیگر معمولاً طبق یک برنامه منظم به دنبال دندان اول رشد می کنند.. اکثر کودکان تا 11 ماهگی چهار دندان دارند، در 15 ماهگی 8 دندان، در 19 ماهگی 12 دندان، در 23 ماهگی 16 دندان و در 27 ماهگی 20 دندان دارند. دندان های دائمی نیز از حدود شش سالگی شروع به ظاهر شدن خواهند کرد و دندان هایی که از این الگوی طبیعی رویش پیروی می کنند لزوماً نگران کننده نیستند. اما زمانی تاخیر در افتادن دندان های شیری نگران کننده می باشد که:

  • دندان دائمی کودک در مکانی غیرطبیعی رشد بکند.
  • هیچ کدام از دندان های شیری کودک تا سن 7 سالگی نیوفتاده باشد.
  • درد شدید در ناحیه ی دندان شیری سالم در بازه ی زمانی افتادن آن
  • پس از رسیدن کودک به سن 12 سالگی هنوز دندان دائمی درنیامده و همینطور دندان شیری بر جای مانده وجود داشته باشد.

در صورت بروز این موارد والدین باید در اسرع وقت به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند.

عوارض دیر افتادن دندان‌ شیری

هر گاه دندان شیری در زمان خود  نیفتد می تواند سبب اختلالاتی همچون کجی  یا دیر روییدن دندان های دائمی شود. مراجعات منظم از همان سنین کودکی نزد دندانپزشک اطفال می تواند از بروز این اختلالات تا جای ممکن جلوگیری کند.

لازم است تا دندان های شیری تا جای ممکن حفظ شوند و هرگز کشیدن دندان شیری صورت نگیرد. متاسفانه برخی از والدین این طور تصور می کنند که با خراب شدن  دندان های شیری لازم نیست  درمانی برای آن ها صورت گیرد و تنها راه ممکن  کشیدن آن هاست . گاهی ممکن است دندان های شیری در 10 سالگی و گاهی هم در 12 سالگی بیافتند، این زمان در افراد مختلف متفاوت است.

عوارض-دیر-افتادن-دندان-شیری

گاهی نیز دیده می شود که کودکی دندان شیری خود را زودتر از موعد خود از دست می دهد. در این موارد  بروز مشکلات شایع دندانی از جمله رویش نافرم دندان های دائمی از شایع ترین این مشکلات می باشد. کج در آمدن دندان های کودکان سبب نامرتبی و به طور کلی  نامنظمی دندان ها می شود.

بهترین دندانپزشک اطفال بیان می کنند که برعکس این موضوع نیز صادق است، تاخیر در افتادن دندان شیری رخ می دهد. به طور مثال دندان باید تا 12 سالگی در دهان بماند اما ممکن است تا سن 15 سالگی هم چنان در دهان باقی بماند، این موضوع  سبب می شود تا دندان زیرین دائمی نهفته باقی بماند و سبب بر هم ریختگی خط رویش دندان ها شود.

نکته ای که مورد توجه است این مورد می باشد که دندان ها به طور طبیعی تا زمانی که باید در دهان باشند، وجود داشته باشند، مگر تحت شرایطی همچون آبسه کردن دندان که  با هیچ راهی نتوانیم  دندان را حفظ کنیم.

آیا ارتودنسی برای کودکی که هنوز دندان های شیری در جای خود هستند پیشنهاد می شود؟

سوالی که بیشتر والدین از دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال دارند این است  که  در صورتی که بهترین درمان ارتودنسی اطفال تجویز گردد، اما دندان های شیری هنوز سر جای خود باشد و تاخیر در افتادن دارند ،این این درمان می تواند موثر واقع گردد؟

بله ،اگر دندانپزشک اطفال برای کودک ارتودنسی را تجویز کرده باشد باید این درمان صورت گیرد؛ حتی اگر هنوز دندان شیری در دهان وجود دارد و دندان های دائمی به طور کامل رشد  نکرده باشند و این امر هیچ گونه مشکلی را ایجاد نمی کند.

روش های درمانی دیرافتادن دندان شیری

در ابتدا قبل از هر اقدامی جهت درمان دندانپزشک اطفال باید علت بروز این اختلال را پیدا کرده و سپس روش درمان را انتخاب کنند و در صورتی که فقط یکی از دندان های دائمی در نیامده باشد می توان از ایمپلنت استفاده کرد که ممکن است برای باز کردن فضای خالی جهت قرار دادن ایمپلنت نیاز به ارتودنسی نیز باشد.

درمان-دیر-افتادن-دندان-شیری

اما زمانی که چند تا از دندان های کودک درنیامده باشد می توان با تشخیص دندانپزشک و بررسی موقعیت دندان ها از ایمپلنت و همینطور پروتزهای ثابت و متحرک استفاده کرد که برای کودکانی که به سن ایمپلنت نرسیده اند می توان از پروتز موقت استفاده کرد.

در صورتی که علت نیوفتادن دندان شیری فشردگی دندان ها باشد، پس از معاینه دقیق با تشخیص دندانپزشک یکی از دندان ها جهت خالی کردن فضا برای رشد دندان دائمی کشیده خواهد شد. اما باید به این نکته توجه کرد که اگر دندان دائم در آن محل اصلا وجود نداشته باشد نباید دندان را کشید.

خلاصه مطلب

در آخر می توان گفت: لازم است تا والدین یک سری نکات را در نظر داشته باشند، دندان هایی که در بازه های سنی 6 تا 12 سال وجود دارند برای رشد و سلامت دندان های دائمی بسیار اهمیت دارند، لازم است تا مراقبت های بهداشتی انجام شود، باید بررسی شود که  تمام دندان های شیری جای خود  را به دندان های دائمی بدهند. اگر متوجه شدید که دندان دائمی در طولانی مدت در دهان باقی مانده است به هیچ وجه کشیدن دندان توصیه نمی شود، زیرا ممکن است  به صورت مادرزادی دندان دائمی در این مکان وجود نداشته باشد. مشورت و مراجعه به دندانپزشک اطفال در سنین کودکی در برخورداری از دندان های سالم و منظم بسیار کمک کننده است.

 

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *