مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تکامل دندان کودکان

دندان های کودکان در چه سنی تکامل می یابند ؟  ترتیب رویش دندان های کودک باید چگونه باشد ؟ دندان ها  با قاعده و ترتیب خاصی رشد می کنند ،  و در یک دوره سنی روند رشد دندان ها  تکمیل می شود .بیشتر والدین هنگام مراجعه به دکتر هلن جوانمرد از زمان تکامل دندان های کودک خود سوال می پرسند و مواردی همچون دیر در آوردن دندان و یا علل افتادن زودهنگام دندان های شیری، آن ها را نگران می کنند . به همین دلیل دکتر هلن جوانمرد دندانپزشک اطفال در ادامه این مقاله ، سن تکامل دندان های  کودک را بررسی می کنند.

تکامل دندان کودکان

تکامل دندان کودکان

در حقیقت نوزادی که پا به این دنیا می گذارد، یک تعداد از اجزای بدن او کامل است ، مثل قلب ، ریه و.. و همچنین تعدادی از اجزای بدن او مثل دندان  در حال کامل شدن می باشد. تکامل دندان های شیری  از دوران جنینی شروع می شود  و باید در اخرین مرحله رشد دندان های شیری ، کودک دارای 20 دندان شیری  باشد . دندان های کودک در دو مرحله  رویش می کنند ،  در مرحله اول دندان های شیری  در می آیند و در مرحله بعدی دندان های دائمی . هر کدام از این مراحل در بازه های زمانی مشخص، تکمیل می شوند .

تفاوت دندان شیری با دندان دائمی

تعداد دندان های دائمی از دندان های شیری بیشتر است و طول فک کودک در طول زمان افزایش می یابد تا جا برای دندان های آسیاب بزرگ فراهم شود. همچنین دندان های شیری کوچک تر از دندان های دائمی هستند. از نظر مینای دندان، مینای دندان شیری باریک تر است و در برابر ساییدگی عاج، مقاومت کمتری نسبت به دندان های دائمی دارند. اتاق پالپ دندان های شیری بزرگ تر و ریشه ی ضعیف تری نسبت به دندان های دائمی دارند. رنگ دندان های شیری سفیدتر از دندان های دائمی است و لبه های دندان های شیری صاف است در صورتی که لبه های دندان دائمی دندانه دار است و بعد از چندسال به دلیل سایش صاف می شود.

زمان رویش دندان های کودک

در بیشتر کودکان  در سن 4 تا 7 ماهگی دندان های شیری شروع به رشد می کنند ، اما باید به این نکته توجه داشت که  این سن ممکن در کودکان با یکدیگر متفاوت باشد . حتی دیده شده زمان رویش اولین دندان شیری کودک در سن 3 ماهگی باشد  و گاهی هم بعد از یکسالی ، در هر حال لازم است  اگر زمان رویش دندان های شیری  طولانی شد هر چه سریعتر به  یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید . تعداد دندان های شیری 20 عدد است که 20 تای آن قدامی، 8 دندان آسیاب و 4 عدد دندان نیش در فک بالا و پایین می باشند.

دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال و بزرگسالان با سابقه ی درخشانی که دارند می توانند انواع بیماری دهان و دندان را در کوتاهترین زمان ممکن درمان کنند . شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت با شماره ی زیر تماس بگیرید :021-88699877

ترتیب رویش دندان های  شیری

همانطور که گفته شد ممکن است زمان رویش دندان های شیری در هر کودک متفاوت باشد، اما ترتیب رویش  آن ها  در همه کودکان یکسان است .

 این ترتیب به قرار زیر است :

در سن 7 تا 10 ماهگی عموما  دو دندان پیشین میانی فک پایین از اولین دندان های رویش یافته کودک است .

در سن 8 تا 13 ماهگی ، والدین شاهد رویش دو دندان  پیشین میانی  فک بالا هستند.

در سن 8 تا 16 ماهگی  دندان های پیشین کناری فک  بالا و پایین معمولا رویش می کنند  .

در سن 13 تا 19 ماهگی دندان های آسیاب  اول شیری فک بالا و پایین کودک رشد می کنند .

در سن 16 تا 23 ماهگی  دندان های نیش شیری فک بالا و پایین  رشد می کنند .

و در اخرین مرحله رویش دندان های شیری که دندان های آسیاب دوم هستند ،  در سن 25 تا 33 ماهگی  نمایان می شوند .

دندان های شیری  از اهمیت بالایی برخوردار هستند و لازم است تا والدین در مراقبت و  سالم نگه داشتن آن ها توجه داشته باشند . دندان های شیری سالم می تواند تضمین کننده  رویش دندان های دائمی  باشند . در صورتی که بنا بر هر دلیل  دندان های شیری زودتر از موعد خود از دست بروند ،به مراتب دندان های دائمی دچار اختلالاتی می گردند.

اهمیت دندان های شیری در کودکان

برخی افراد بر این باورند که چون دندان های شیری می افتند و جای خود را به دندان های دائمی می دهند، پس سلامت آن ها خیلی مهم نیست و می توان از بسیاری از مراقبت ها چشم پوشی کرد. اما دندان های شیری تا حدود 12 سالگی وظیفه ی مهمی را بر عهده دارند

1-ایجاد فضای مناسب

ایجاد فضای مناسب برای رویش دندان های اصلی یکی از وظایف بسیار مهم دندان های شیری می باشد. در واقع این دندان ها راهنمای رشد دندان های دائمی بعد از خود می باشند. از دست دادن آن ها در سنین پایین باعث بهم ریختگی فضای رشد دندان های دائمی خواهد شد. این به هم ریختگی ممکن است در آینده موجب تحمیل استفاده از ارودنسی شود که نه برای کودک راحت است و نه برای خانواده ی او.

2- کمک به تکامل استخوان بندی صورت

اگر دندان های شیری زودتر از موقع بیفتند یا کشیده شوند، در رشد فک تاثیر منفی خواهند گذاشت.

3-جویدن غذا

دندان های شیری بیشتر در دهان کودک، باعث می شوند که غذا زودتر و بیشتر جویده شود و هضم آن در معده راحت تر انجام گیرد.

4-تکلم کودک

وجود دندان ها بسیار در قدرت تکلم و نحوه ی بیان کلمات توسط کودک موثر است. عدم توانایی بیان درست کلمات، اعتماد بنفس کودک را دچار آسیب می کند.

علت ریزش دندان های شیری

کودک ممکن است دندان های شیری خود را به خاطر آسیب فیزیکی و یا پوسیدگی از دست بدهد اما علت ریزش دندان های سالم شیری، رشد دندان های دائمی در زیر دندان های شیری است. دندان دائمی از زیر دندان های شیری را می خورد و یواش یواش ریشه دندان شیری به طور کلی ازبین می رود و وقتی دنداندائمی جوانه بزند دندان شیری می افتد.

در آخر؛

به یاد داشته باشید که بهداشت دهان و دندان کودک از همان دوران شیرخوارگی بسیار مهم است. پاک کردن لثه ها با یک گاز استریل مرطوب و پاک کردن دندان ها با مسواک های انگشتی برای سلامت دندان های شیری بسیار مهم است. برای آشنایی بیشتر با اهمیت نگهداری از دندان کودکان روی این لینک کلیک کنید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر هلن جوانمرد دندانپزشک اطفال

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *