مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

از رایج ترین مواردی که برای کودکان ایجاد می شود، پوسیدگی در دندان ها می باشد. با پیشرفت علم امروزه علاوه بر وجود درمان با پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان می توان از ایجاد آن نیز پیشگیری نمود. با توجه به نوع  ژنتیک و ساختار دندان که در هر فردی وجود دارد، میزان پوسیدگی دندان در افراد متفاوت است. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان می توان از روش های مختلفی استفاده نمود که باعث کمتر شدن میزان آسیب در برابر پوسیدگی دندان می شود.

در این مقاله راهکارهایی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان ارائه خواهیم کرد، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پوسیدگی دندان کودکان
پوسیدگی دندان کودکان

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، روش های مختلفی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان وجود دارد که در ادامه تمام این راهکارها را بررسی خواهیم کرد.

پیشگیری-از-پوسیدگی-دندان-کودکان

مسواک زدن کودکان از سنین پایین

توصیه ای که بهترین دندانپزشک اطفال دارد این است که حتما باید کودکان از سن یک سالگی مسواک زدن برایشان انجام شود. زیرا که آنها خودشان توانایی ندارند باید والدین این کار را برایشان انجام دهند. البته باید تمام شرایط مسواک زدن لحاظ شود. بدین معنا که از بهترین مسواک ها استفاده شود و کمترین خمیر دندان روی مسواک قرار گیرد تا مشکلی برای کودکان ایجاد نشود.

برداشتن شیشه شیر از دهان کودک قبل از اینکه به خواب برود!

این نکته نیز از جمله دیگر عواملی است که می تواند تا حد زیادی در کاهش پوسیدگی دندان کودکان اثر گذار باشد. شیرینی ای که روی نوک شیشه شیر وجود دارد در هنگام خواب موجب افزایش سرعت تخریب دندان ها می شود.

برای بچه ها از مواد غذایی که شیرینی زیادی دارند پرهیز کنید!

توصیه می شود که استفاده از شیرینی جات و مواد غذایی شیرین را برای کودکان خود محدود کنید. در مواردی هم که شیرینی زیادی مصرف کردند می توانید به راحتی دندان هایش را با آب بشویید تا اثر شیرینی کمتر شود.

از بین بردن اولین نشانه های پوسیدگی

در صورتی که دندان های کودک تان کمترین تغییر رنگ یا علامت های پوسیدگی از خود نشان داد توصیه می شود که در اولین فرصت با بهترین پزشک متخصص در میان بگذارید تا روند پوسیدگی متوقف شود.

حساسیت نسبت به تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان کودکان خطرناک است و می تواند منجر به بروز مشکلات جدی تری برای کودکان شود. زیرا که مقدمه ای بر پوسیدگی های عمیق تر و حاد تر می شود. مساله ای که وجود دارد این است که کودکانی که با پوسیدگی یا تغییر رنگ دندان هایشان مواجه می شوند این تغییر رنگ دندان بدین معناست که دندان ها از داخل و در مواردی از ریشه مشکلاتی دارد که موجب تغییر رنگ ظاهری در دندان ها شده است. بنابراین نسبت به این موضوع باید کاملا حساس برخورد کنید.

مصرف مواد غذایی مناسب

برای جلوگیری و پیشگیری از پوسیده شدن دندان های کودکان باید مادران رژیم غذایی سالمی را برای کودکان خود در نظر بگیرند. و مواد غذایی شامل سبزیجات، ماست کم چرب و پنیر را به فرزندان خود بدهند و کودکان خود را از مصرف مواد غذایی مانند آب نبات، شیرینی، چیپس  و بیسکوییت که موجب پوسیدگی دندان می شود، منع کنند.

نکاتی در خصوص پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

در بالا مواردی جهت پیشگیری از پوسیدگی را ذکر کردیم و در این بخش از مقاله به بررسی نکات مهم دیگری در خصوص جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان کودکان خواهیم پرداخت.

نکاتی-در-خصوص-پیشگیری-از-پوسیدگی-دندان-کودکان
  • مادران باید شیشه شیر و پستانک مناسبی برای فرزند خود انتخاب نمایند.
  • شیر خشک مناسبی برای فرزندان انتخاب شود.
  • دندان و لثه کودکان در همان ابتدای درآوردن اولین دندان به طور مرتب تمیز شود.
  • مادران نباید کودکان خود را با شیر یا غذا بخوابانند.
  • کودکان خود را از مصرف نوشیدنی هایی مانند آب میوه، نوشابه و شیر طعم دار به مقدار زیاد منع کنند.
  • آب حاوی فلوراید به فرزندان خود بدهند.
  • شیر و آب را داخل لیوان از سن 12 الی 15 ماهگی به فرزندان خود بدهند.
  • کودکان خود را مرتب برای چکاپ دندان هایشان تا قبل از یک سالگی به دندانپزشکی ببرند.
  • برای کودکان خود از نخ دندان بعد از 2 سالگی استفاده کنند.
  • برای جلوگیری از انتقال بزاق آلوده به دهان کودک مادران از ظروف غذا و شیشه شیر مخصوص کودک استفاده کنند.

اهمیت پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

در صورتی که پیشگیری از پوسیده شدن دندان کودکان انجام نشود، مشکلات زیادی برای دندان های کودکان پیش خواهد آمد که برخی از این مشکلات شامل موارد زیر می باشد.

کودکانی که دندان های پوسیده یا خراب دارند تغذیه مناسبی نمی توانند داشته باشند. زیرا که امکان جویدن و بلع مناسب را ندارند. بنابراین می تواند مشکلات گوارشی برایشان پدید بیاورد.

دومین مشکل و پیامد دندان های پوسیده در کودکان این است که گاها لثه ها و دندان ها عفونی می شوند. عفونت در این نواحی می تواند سلامت کودکان را به خطر بیندازد. مثلا اگر عفونت از حدی بیشتر شود می تواند موجب تب های شدید در کودکان شود.

سومین مشکل لاغری و ضعف در این کودکان است. از انجایی که نمی توانند تغذیه مناسبی داشته باشند عموما نحیف و لاغر می شوند.

کودکانی که دندان هایشان پوسیدگی پیدا می کند در صورتی که درمان نشوند کم کم دندان هایشان به طور کامل خراب می شود و به مرحله ای می رسد که پزشکان بالاجبار باید دندان را از ریشه جدا کنند. این مساله موجب می شود که دندان های کناری حرکت کنند و جای دندان های اصلی کودک را بگیرند یا اینکه در روند رشد دندان های اصلی بجای دندان های شیری اختلالاتی پدید بیاورند.

*بنابر تمامی مسائلی که در بالا مطرح شد باید بگوییم که در خصوص دندان های فرزندتان باید مسئولانه و محتاطانه برخورد کنید و درصورتی که برایشان مشکلی پیش آمد در کوتاه ترین زمان روند درمان را اغاز کنید. دهان و دندان به عنوان دریچه ای برای اعضا و اندام های داخلی هستند که اگر این دریچه از سلامت کافی برخوردار نباشد می تواند مشکلاتی را برای کودکان پدید بیاورد.

کاربرد فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان

فلوراید که در انواع مختلف با ترکیباتی متفاوت قرار دارد، به طور موضعی و یا سیستمیک می تواند باعث پیشگیری و یا کنترل پوسیدگی دندان کودکان شود.

استفاده موضعی از فلوراید

در این نوع از روش تماس موضعی با دندان استفاده می شود. بعد از استفاده از آن واکنش تولید اسید کاهش داده می شود. یکی از متداولترین نوع مورد استفاده از روش موضعی، استفاده از خمیردندان است. از دیگر نوع آن می توان به ژل، دهان شویه و … اشاره نمود.

از دهان شویه برای کودکان زیر 5 سال به هیچ عنوان استفاده نکنید. کودکان قادر به غرغره کردن آن نمی باشند.

در صورتی که از فلوراید موضعی استفاده می کنید، بلع فلوراید را به حداقل برسانید تا دچار مسمومیت نشوید.

فرم های مختلف فلوراید و روش استفاده آن عبارت اند از:

ژل

در این نوع که بهتر است در مطب صورت گیرد و از ژل هایی که برای مصرف خانگی می باشد در شرایط خاص استفاده گردد. این ژل برای کودکانی استفاده می شوند که بیش از 5 سال سن دارند. این کار حدود نیم ساعت زمان می برد و بعد از انجام آن باید از خوردن و نوشیدن به مدت 30 دقیقه اجتناب نمود. بعد از گذشن یک ساعت بهتر از یک لیوان شیر مصرف شود.

دهانشویه

با توجه به نوع غلظت دهان شویه مورد استفاده، به دو صورت هفتگی و یا روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان به روش طب سنتی

به طور معمول توصیه می شود که مادران برای پیشگیری از پوسیدگی و متوقف کردن پوسیدگی دندان کودکان خود به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند ولی روش های طب سنتی نیز می توانند در پیشگیری کمک کنند که برخی از داروهای گیاهی که بدین منظور می توان استفاده کرد را معرفی میکنیم ولی برای استفاده از داروها باید با دندانپزشک اطفال حتما مشورت کنید.

این داروهای گیاهی که مصرف آن ها منجر به پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان می شود شامل پودر قرص کلسیم و منیزیم می باشد که برای مصرف آن می توان برای مسواک زدن دندان کودکان از این پودر استفاده کرد.

غرغره کردن آب نمک یکی دیگر از مواردی می باشد که می توان با استفاده از آن از پوسیدگی دندان فرزندان پیشگیری کرد. مصرف چای سبز با آب لیمو و عسل، غرغره کردن روغن گیاهی یا روغن زیتون و جویدن لیمو نیز به پیشگیری و جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان کمک خواهد کرد.

نتیجه گیری

با توجه به میزان شایع بودن مشکل پوسیدگی دندان در کودکان که روزانه به تعداد افراد مبتلا به آن اضافه می شود، بهتر است از روش های پیشگیری پوسیدگی دندان کودکان استفاده نماییم. بعد از ابتلا به آن باید از روش های ترمیم دندان کودکان، پر کردن دندان کودکان و … استفاده می شود که همانند روش های درمان پوسیدگی در بزرگسلان است. و توصیه می شود که در صورتی که به هردلیلی دندان کودکان دچار پوسیدگی شد در اسرع وقت برای درمان پوسیدگی دندان کودکان به دندانپزشک اطفال با تجربه و بامهارتی مراجعه نمایید تا از بروز مشکلات دیگر در دندان ها و پیشرفت پوسیدگی جلوگیری شود.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *