مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

رویش دندان شیری

رویش دندان شیری در کودکان از چه سنی شروع می‌شود و زمان بندی رویش دندان‌های شیری چگونه است؟ تاخیر در رویش دندان شیری کودکان به چه علتی رخ می‌دهد و برای جلوگیری از آن چه کاری باید انجام داد؟ علت توقف رشد دندان شیری چیست و برای رشد سریع دندان کودکان چه باید کرد؟ دیر درآمدن دندان شیری کودکان چه خطرات و عوارضی ممکن است به دنبال داشته باشد؟ دندان درآوردن کودکان با چه علائمی همراه است؟

دندان‌های شیری کودکان، دندان‌های اولیه و موقتی هستند که شکل‌گیری آن‌ها از دوران جنینی آغاز شده و شش ماه پس از تولد، شروع به رویش خواهند کرد. در این مقاله به توضیح رویش دندان های شیری در کودکان پرداخته‌ایم تا با زمان رویش آن‌ها و مراقبت‌های لازم در مورد آن، به خوبی آشنا شوید.

زمان رویش دندان های شیری

زمان و ترتیب رویش دندان شیری

زمان طبیعی و مناسب شروع رویش دندان های شیری در بیشتر کودکان، بین 4 تا 7 ماهگی بوده اما باید گفت این بازه زمانی برای کودکان مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال در برخی از کودکان، رشد دندان های شیری در سه ماهگی و در برخی دیگر بعد از یک سالگی رخ می‌دهد. دندان‌های شیری کودکان شامل 20 دندان بوده که فرآیند رویش آن‌ها تا پایان سه سالگی کودک کامل خواهد شد. ترتیب رویش دندان های شیری در کودکان نیز، معمولا به صورت ترتیب گفته شده در زیر است:

  • اولین دندان های شیری کودک، دو دندان پیشین میانی در فک پایین هستند که بین 6 تا 10 ماهگی کودک رشد خواهند کرد.
  • پس از آن نیز نوبت دو دندان پیشین میانی در فک بالا است که معمولا بین 8 تا 13 ماهگی اتفاق می‌افتد.
  • سپس در بازه زمانی 8 تا 16 ماهگی، دندان‌های پیشین کناری فک بالا و پایین رشد خواهند کرد.
  • دندان‌های آسیاب اول شیری فک پایین و بالا نیز، معمولا بین سن 13 تا 19 ماهگی در خواهند آمد.
  • پس از آن نیز، دندان‌های نیش شیری فک بالا و پایین رشد خواهند کرد که بین 16 تا 23 ماهگی نوزاد رخ خواهد داد.
  • و در نهایت رویش دندان‌های آسیاب دوم شیری نیز در 25 تا 33 ماهگی نوزاد خواهد بود.

در واقع متداول‌ترین ترتیب رویش دندان های شیری از دیدگاهی دیگر شامل سانترال شیری پایین، سانترال شیری بالا، لترال شیری پایین، لترال شیری بالا، مولر اول شیری بالا، کانین شیری پایین، کانین شیری بالا، مولر دوم شیری پایین و مولر دوم شیری بالا است. با این حال ممکن است هر نوع رویش در دندان های شیری با ترتیب‌های متفاوتی دیده شود. گرچه انتظار نمی‌رود دندان مولر دوم شیری اولین دندان رویش یافته باشد، اما موارد نادری از آن نیز گزارش شده است. متخصص دندانپزشکی کودکان نیز، باید نگرانی والدین در مورد ترتیب رویش متفاوت دندان های شیری در کودک را به خوبی برطرف نماید.

بیشتر بخوانید: دیر افتادن دندان شیری

علائم دندان درآوردن و رویش دندان های شیری

علائم رویش دندان های شیری در نوزادان و کودکان کاملا متفاوت بوده و ممکن است برای برخی از آن‌ها با درد و ناراحتی همراه بوده و برای برخی دیگر، به راحتی و بدون هیچ گونه اذیت و ناراحتی باشد. اما در حالت کلی رویش دندان های شیری در نوزادان و کودکان با علائمی به صورت زیر همراه است:

  • نشانه‌های بی اشتهایی
  • مالیدن لثه‌ها توسط نوزاد
  • بی‌قراری نوزاد در طول روز
  • افزایش دفعات و میزان مکیدن انگشت
  • افزایش ترشحات بزاق دهان و خارج شدن آن از دهان

همچنین باید بدانید رویش دندان، قسمتی از روند فیزیولوژیک طبیعی بوده و نباید با علائم و اختلالاتی نظیر تب‌های شدید، اسهال، آبریزش بینی و … همراه باشد.

بیشتر بخوانید: بعد از کشیدن دندان های شیری کودک، چه مراقبت هایی لازم است؟

چرا باید از دندان های شیری مراقبت کنیم؟

دندان های شیری با تاثیری که بر روی رشد صورت و فک کودک خواهند داشت، کمک می‌کنند تا کودک در طول 6 تا 7 سالگی در کارهای مختلفی مانند جویدن، صحبت کردن و همچنین هضم غذا، راحت‌تر و آسوده‌تر باشد. دندان های شیری همچنین پایه لازم برای رویش دندان های دائمی را فراهم کرده و کمک می‌کنند این دندان ها در جای خود ثابت بمانند. افزون بر این‌ها، مراقبت از دندان های شیری از آن جا اهمیت دارد که از دست دادن زود هنگام آن‌ها، سبب ایجاد حفره در دندان‌ها و در نتیجه لغزش دندان‌های مجاور به داخل حفره و ایجاد اختلال در دندان‌های دیگر خواهد شد.

 نکات مراقبتی برای رویش دندان های شیری

مراقبت از دندان های کودک، از دوران قبل از رویش دندان های شیری شروع شده و شامل رعایت نکاتی است که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • رعایت بهداشت دهان کودک
  • آموزش صحیح مسواک زدن در کودکان
  • جلوگیری از مصرف نوشابه های گازدار
  • شست‌و‌شوی دهان کودک بعد از مصرف مواد قندی
  • استفاده از مواد قندی مناسب برای کودک مانند: انجیر، توت خشک، کشمش و …
  • از شیر دادن شبانه مخصوصا شیر خشک به کودک خود پرهیز کنید؛ چرا که شیر دارای مواد قندی بوده و می‌تواند به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان کودک شود.

اختلالات ناشی از رویش دندان شیری

برخی از اختلالات همانند افزایش درجه حرارت، اسهال، هیدراتاسیون که همراه با رویش دندان در بعضی از نوزادان دیده می شود معمولا پیامد تمایل کودک به بردن دست و یا وسایل به داخل دهان هنگام رویش دندان می باشد.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *