مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

تروما دندان کودکان

تروما یا همان وارد شدن ضربه شدید و ناگهانی به دندان یکی دیگر از علت های مراجعه کودکان به دندانپزشکی می باشد. زیرا در اثر وارد شدن این ضربه اصولا شکستگی در دندان کودکان رخ می دهد.  برای ترمیم دندان کودکان وجلوگیری از ایجاد آسیب بیشتر، والدین بهتر است هر چه زودتر کودک خود را به یک دندانپزشک اطفال برده تا معاینات و فعالیت های لازم برای کودک آن ها انجام شود.

اگر ترومای دندان به موقع درمان نگردد، باعث سخت شدن روند درمان می شود. بنابراین اگر کودک شما دچار هرر گونه تروما به دندان خود شد، بهتر است در اولین فرصت به یک دندانپزشک ببرید.

تروما دندان کودکان

تروما دندان کودکان

تروما در دندان های دائمی و شیری

احتمال ایجاد تروما در سنین مختلف وجود دارد، همچنین کودکان بیشتر در معرض ایجاد تروما هستند. عوامل گوناگونی می تواند باعث ایجاد تروما دندان کودکان شود، از جمله بازیگوشی، ضربه خوردن در هنگام بازی، تصادف و … که در هنگام بروز این مشکل باید هر چه سریع تر به درمان آن پرداخت .

اقدامات لازم برای تروما دندان کودکان

بهتر است برای انتخاب محل بازی کودکان نهایت دقت را داشته باشیم تا کمتر دچار ترومای دندان شوند. در واقع این روش باعث پیشگیری از ایجاد تروما نیز می شود .

برای کاهش درد بعد از ایجاد تروما می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید . برای کنترل و جلوگیری از خونریزی می توانید از گاز استریل استفاده کنید .

توجه داشته باشید که به منظور پیشگیری از ایجاد آسیب بیشتر، از دستکاری کردن محل آسیب دیده خودداری نمایید.

اگر متوجه شده اید که دندان کودک شما لق شده، بهتر است به کودک خود توصیه کنید به آن فشار وارد نکند.

نحوه پیشگیری از تروما دندان کودکان

تربیت فرزندان توسط والدین صورت می گیرد، بنابراین اگر نکات لازم به درستی آموزش داده شود، تا حدودی می توان از ورود ضربه های ناگهانی خودداری نمود. حتما محل بازی کودکان باید بررسی شود تا از بازی در جای نا امن دوری کنند. در هنگام نشستن کودکان در اتومبیل حتما از کمربند ایمنی برای آن ها استفاده کنید. برخی از محافظ های دندانی نیز از بروز آسیب به دندان کودکان جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

این جمله کلیشه ای پیشگیری بهتر است درمان در این مورد نیز صدق می کند. تمام نکات لازم را به کودکان خود آموزش دهید. از امنیت محل بازی، مهدکودک و … آن ها اطمینان لازم را کسب کنید. توجه داشته باشید که اگر کودک شما به دلایل مختلفی از جمله بازی های پر خطر، تصادف، دوچرخه سواری و … دچار ترومای دندان شود بهتر است قبل از اقدامی به یک دندانپزشک اطفال خوب ببرید تا با معاینه در زمان مناسب درمان لازم صورت گیرد.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *