مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

نامرتبی دندان در کودکان

تمام دندان ها از هنگام رویش ،صاف و مرتب رشد نمی کنند. درنتیجه این امر باعث بروز مشکلاتی از جمله کج شدن دندان ها ،روی هم آمدن آن ها و بهم ریختگی و نامرتبی دندان کودکان می شود.

برای درمان این مشکلات، دندانپزشک اطفال در بیشتر مواقع استفاده از ارتودنسی را برای کودک پیشنهاد می دهد. به طور کلی ارتودنسی در کودکان  به خاطر دلایل مرتبط با بهداشت دهان و دندان و یا زیبایی دندان‌ها به کودک توصیه می‌شود.

دلایل نامرتبی دندان

اندازه دندان ها و اندازه فک ها معمولاً به صورت ژنتیک نقش تعیین کننده برای این نامرتبی را دارند. شرایط ژنتیکی افراد که باعث رشد دندان های بزرگ یا فک کوچک می شود، احتمال ایجاد مشکل در ارتباط با کمبود فضا در ناحیه فک و دچار شدن فرد به مسئله نامرتبی دندان ها را افزایش می دهد. ممکن است در ابتدا کمی نامرتبی در دندان کودکان دیده شود اما این نامرتبی در اکثر مواقع و با گذشت زمان از بین می رود. در ادامه به برخی از دلایل نامرتبی دندان ها خواهیم پرداخت.

داشتن دندان های اضافه در دهان

در برخی موارد، دندان ها بیش تر از تعداد معمول در دهان وجود دارند. این دندان ها جای کافی برای رشد نداشته و به دندان های دیگر برای باز کردن فضای کافی فشار می آورند. اینامر یکی از معمول ترین دلایل نامرتبی دندان کودکان می باشد.

وجود طولانی مدت دندان های شیری ،که می توانند زمینه ساز مشکلات در دندان های دائمی گردند.

وجود دندان های شیری برای مدت طولانی می تواند باعث بروز مشکل در رشد دندان های دائمی گردد. گاهى دندان شيرى نمی افتد و دندان دائمى زير آن به رشد ادامه می دهد که باعث نامرتبی دندان ها خواهد شد. اما با كشيدن دندان شيرى و رويش دندان دائمى اكثر اوقات اين مشكل برطرف می شود.

افتادن زود هنگام یا بی موقع دندان های شیری

حال اگر دندان های شیری نیز زودتر از موعد مقرر بیفتند، نمی توانند به قدر کافی از فضا برای رشد دندان های دائمی محافظت کنند. این امر سبب نامرتبی دندان ها می شود که دندانپزشک با کمک فضا نگهدارنده می تواند این مشکل را برطرف سازد.

نامرتب بودن دندان به دلیل ناهنجاری های خاص

برخی موارد مثل دیپ بایت، کراس بایت، نامتناسب بودن فضای فک با دندان ها، داشتن دندان های پنهان، اوپن بایت قدامی، اوپن بایت خلفی می توانند ظاهری بسیار نامرتب برای دندان های کودک ایجاد کنند.

 
 
نامرتبی دندان ها

عوارض نامرتبی دندان ها

نامرتبی و شلوغی دندان های کودکان باید هر چه زودتر درمان شود. در این درمان برطرف کردن فاصله بین دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. زیرا می تواند سبب بروز مشکلات زیر گردد.

  • لبخندی زشت
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری های لثه
  • مشکل در تمیز کردن دندان ها
  • افزایش احتمال پوسیدگی در دندان ها
  • کاهش اعتماد به نفس کودکان

علاوه بر موارد مذکور دندان های نا مرتب می تواند موجب بروز اختلالاتی در ناحیه عضلات فک شود و در نهایت سندروم مفصل گیجگاهی با علائمی هم چون درد در نواحی سر، گردن، شانه در افراد با این عارضه درمان نشده مشاهده می شود. پس با توجه به مباحثی بدان اشاره شده است درمان نامرتبی دندان کودکان برای والدین امری ضروری تلقی می شود و عدم توجه به آن خسارات جبران ناپذیری به سلامتی  و زیبایی دندان ها فرزنداشان وارد می کند.

درمان نامرتبی دندان در کودکان

درمان ارتودنسی

مشکلاتی مثل مال اکلوژن می توانند ناهماهنگی هایی را در اندازه فک های بالا و پایین ایجاد کنند که حتی می توانند درمان با ارتودنسی را با مشکل مواجه کنند. اما معمولا درمان ارتودنسی بهترین راهکار برای بهبود وضعیت نامرتبی دندان هاست. ارتودنسی دندان از اقدامات مهم درمانی و زیبایی دندان ها به شمار می رود که معمولا در سنین 9 الی 18 سالگی انجام می شود. چرا که در این سن استخوان ها و دندان های کودکان هنوز در حال رشد بوده و درمان بسیار راحت تر خواهد بود. در این سن می توان ناهنجاری های فک و دندان (جلو یا عقب بودن فک، فاصله زیاد میان دندان ها و…) را با استفاده از ارتودنسی اصلاح نمود.

ارتودنسی برای درمان کردن ناهنجاری های زیر مناسب است:

  • اختلالات فک: فک پایین جلوتر از فک بالا یا برعکس باشد.
  • فاصله دار بودن دندان ها: کوچک بودن دندان ها باعث ایجاد فاصله میان میان دندان ها می شود که باعث ایجاد لبخند نامناسب می شود.
  • فشردگی دندان ها: هنگامی که دندان ها بصورت بسیار فشرده کنار هم رشد کرده باشند از ارتودنسی برای ترمیم دندان ها استفاده می شود.
  • اختلالات فکی که به دلیل عادت های غلط از جمله مکیدن انگشت یا گاز گرفتن لب و… ایجاد می شود. این اختلالات باعث می شود دندان ها روی هم کیپ نشوند.
  • اختلالات دندان ها: هنگامی که دندان ها روی یک خط قرار نگرفته باشند و برخی دندان ها جلوتر و یا عقبتر از سایر دندان ها باشند از ارتودنسی استفاده می شود، که این امر باعث ایجاد مشکلات جویدن می شود.

جراحی فک

در برخی موارد که دندانپزشک اطفال نمی تواند با راهکار های مختلف، وضعیت نامرتبی دندان ها را بهبود ببخشد، بیمار را به جراح فک ارجاع خواهد داد. با انجام جراحی فک بالا و البته پایین می توان طیف وسیعی از ناهنجاری های اسکلتی و دهانی را برطرف نمود.

سوالات متداول درباره نامرتبی دندان کودکان

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *