مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

شکستگی دندان کودکان

کودکان به علت علاقه به استفاده از مواد غذایی شیرین، عدم تمایل به رعایت بهداشت، بازی کردن و احتمال وارد شدن ضربه و … دچار آسیب و شکستگی دندان می شوند. در ادامه انواع شکستگی دندان های کودکان به طور کامل بیان شده و در درمان هر کدام مطرح می گردد.

در حالی که بیشتر آسیب های تروماتیک دندان در کودکان و نوجوانان رخ می دهد، اما افراد در هر سنی می توانند تحت تأثیر این مشکلات قرار بگیرند، معمولاً در نتیجه اتفاقات ناگوار ورزشی، تصادفات اتومبیل یا سقوط بد. اگر کودک شما آسیب دندانی را تجربه کرده اید، مهم است که برای تعیین درمان لازم، به دندانپزشکی اطفال مراجعه کنید. هرگونه آسیب دندانی، حتی اگر ظاهراً خفیف باشد، نیاز به معاینه سریع توسط دندانپزشک اطفال دارد. گاهی اوقات، دندان های مجاور آسیب دیدگی اضافی و بدون توجهی را تجربه می کنند که فقط با معاینه دندانپزشکی کامل تشخیص داده می شود.

دندان شکسته کودکان

دندان شکسته شده کودکان

دندان های شکسته کودکان

در ابتدا بهتر است دندان های تراش خورده بیشتر آسیب های دندانی را تشکیل می دهند. ترمیم اکثر تاج های دندان تراش خورده یا شکسته شده را می توان با اتصال مجدد قطعه شکسته یا قرار دادن یک پر کننده به رنگ دندان ترمیم کرد. اگر قسمت قابل توجهی از تاج دندان شکسته شود، ممکن است برای ترمیم دندان به یک تاج مصنوعی نیاز باشد.

آسیب های موجود در دندان های پشتی اغلب شامل شکستگی  یا ترک خوردن یا شکاف جدی دندان است. اگر ترک هایی موجود در دندان ها به ریشه گسترش یابد، ممکن است به درمان کانال ریشه و تاج پوشش کامل برای بازگرداندن عملکرد بهتر دندان نیاز باشد. هم چنین دندان های شکسته ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشند.

دندان های جابجا شده

در حین آسیب، ممکن است یک دندان به یک طرف از داخل یا داخل خود رانده شود. دندانپزشک شما دندان شما را جابجا و ثابت می کند. درمان ریشه دندان معمولاً برای دندان های دائمی که از جای خود جدا شده اند و چند روز پس از آسیب دیدگی باید شروع شود، لازم است.

کودکان بین 7 تا 12 سال ممکن است نیازی به درمان کانال ریشه نداشته باشند، زیرا دندان ها هنوز در حال رشد هستند. برای آن دسته از بیماران، متخصص ریشه دندان شما را با دقت کنترل می کند و در صورت بروز هرگونه تغییر نامطلوب، بلافاصله مداخله می کند.

آسیب های شکستگی دندان در کودکان

دندان های اولیه (شیری) تراش خورده می توانند از نظر زیبایی ترمیم شوند. دندان های اولیه جدا شده، در موارد نادر، می توانند جابجا شوند. با این حال، معمولاً نباید دندان های اولیه که بیرون زده شده اند، مجدداً کاشته شوند. دلیل این امر این است که کاشت دندان اولیه ممکن است باعث آسیب بیشتر و دائمی دندان دائمی زیرین شود که در داخل استخوان در حال رشد است.

دندان های دائمی کودکان که در زمان آسیب دیدگی کاملاً رشد نکرده اند، نیاز به توجه ویژه و پیگیری دقیق دارند، اما همه آن ها به درمان کانال ریشه احتیاج ندارند. در یک دندان دائمی نابالغ، خونرسانی به دندان و وجود سلول های بنیادی در منطقه ممکن است متخصص ریشه دندان شما را قادر به تحریک رشد مداوم ریشه کند.

جذب ریشه دندان

جذب هنگامی اتفاق می افتد که بدن شما با استفاده از مکانیسم های دفاعی خاص خود، در پاسخ به آسیب دیدگی آسیب دیده، دندان خود را رد کند. پس از آسیب دیدگی، باید برای معاینه یا معالجه دندان در فواصل معین به متخصص ریشه دندان مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که تحلیل ریشه رخ نمی دهد و بافت های اطراف بهبود می یابند.

با هر آسیب دندانپزشکی آسیب دیده، زمان مهم است. بلافاصله به بهترین دندانپزشک اطفال خود تماس بگیرید.

انواع شکستگی دندان کودکان

شکستگی تاج دندان

  • شکستگی تاج همراه با اکسپوز عاج بدون درگیری پالپ
  • شکستگی تاج همراه با اکسپوز پالپ

به طور کلی هدف درمان در شکستگی های تاج همراه با اکسپوز عاج به منظور جلوگیری از انتقال باکتری ها دندان باید ترمیم گردد. حتی اگر مدت زیادی از شکستگی دندان گذشته باشد و علائم کلینیکی و رادیوگرافی دال بر نکروز مشاهده نشود، درمان ترمیم دندان می باشد.

دندان با شکستگی تاج و اکسپوز پالپ

هنگامی که شکستگی تاج در کودک منجر به اکسوز پالپ می شود ،حفظ حیات پالپ در صورت بسته بودن آپکس اهمیت دارد چرا که هنوز رسوب دیواره های عاجی کامل نشده و تاج نیز در ناحیه سرویکال ضعیف است. به همین دلیل تا حد امکان پالپ غیر ملتهب را باید حفظ کرد. خوشبختانه نشان داده شده است که حتی با گذشت یک هفته از آسیب و اکسپوز پالپ، التهاب بیش از 2 میلی متر در پالپ پیشرفت نکرده و می توان دندان را Cvek pulpopomy کرد. Cvek pulpopomy در صورت امکان انجام نسبت به پالپوتومی به لحاظ امکان رسوب عاج در ناحیه سرویکال تاج ارجحیت دارد.

به هر حال مواردی وجود دارد که به علت تاخیر در درمان یا صدمات همراه با امکان حفظ پالپ مقدور نیست و ناچار دندان آسیب دیده یا اندو می شود.

شکستگی تاج ریشه

هدف درمان در شکستگی تاج ریشه دندان همانند شکستگی تاج حفظ حیات پالپ است. تنها تفاوت و چالش درمانی در این صدمات مشکلات مربوط به ترمیم دندان ها می باشد، چرا که خط شکستگی در زیر لثه واقع شده است. بنابراین جهت ترمیم دندان، سطح شکسته باید در دسترس قرار گیرد. بدین منظور از روش های مختلفی مانند برداشت بافت لثه، اکسترود کردن دندان  توسط نیروهای ارتودنسی دندان و یا جراحی استفاده می شود که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد. اکسترود کردن دندان توسط ارتودنسی علاوه بر حفظ حیات پالپ ثبات بهتری برای پریودونشیم دارد. اکسترود کردن به طریق جراحی حیات پالپ را به مخاطره انداخته و تنها در دندان هایی با آپکس بسته توصیه می شود.

شکستگی ریشه دندان

هدف درمان اتصال دو قطعه کرونالی و آپیکالی است که تنها در حضور پالپ زنده صورت خواهد گرفت. خو شبختانه در 60 الی 70 درصد موارد شکستگی دندان کودکان ، اگر شکستگی مربوط به ریشه دندان باشد پالپ حسات خود را حفظ می کند.  بنابراین پروتکل درمانی در بیمار با شکستگی ریشه اسپلینت دندان و پیگیری می باشد. مگر اینکه علائمی دال بر نکروز الپ مشهود باشد مانند فیستوال در مخاط دهان یا رادیولوسنسی بین دو قطعه همراه با درگیری استخوان اطراف که در این صورت درمان پالپ دندان درگیر توصیه می شود.  باید توجه داشت که تحلیل های خارجی یا داخلی در محل خط شکستگی معمولا نشان دهنده روند ترمیم دو قطعه می باشند و دندانپزشکی کودکان با مشاهده هر گونه تحلیل لثه نباید به سرعت اقدام به درمان عصب کشی دندان کودکان نماید.

دندان های شیری که دچار شکستگی ریشه شده اند در صورت لقی قسمت کرونال آن کشیده می شوند.

هم چنین لازم به ذکر است: آسیب دیدگی دندان نیز ممکن است منجر به شکستگی افقی ریشه شود. محل شکستگی سلامت دندان را در طولانی مدت تعیین می کند. اگر شکستگی نزدیک به نوک ریشه باشد، احتمال موفقیت بسیار بهتر است. هرچه شکستگی به خط لثه نزدیک تر باشد، میزان موفقیت طولانی مدت ضعیف تر است. تثبیت با آتل گاهی برای مدت زمانی لازم است.

نتیجه گیری

دندان های کودکان حتی دندان های شیری آن ها بسیار حائز اهمیت هستند. بسیاری از والدین به علت افتادن دندان های شیری، اهمیت زیادی به آن ها نمی دهند، در صورتی که دندان های شیری اگر دچار آسیب شوند رد سلامت کودک ما نقش مهمی ایفا می کنند. بنابراین در صورت وجود شکستگی دندان و آسیب دیدن آن ها هر چه سریع تر به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید. انتخاب دندانپزشک در انجام بهترین روش درمانی تاثیر بسیاری دارد .

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *