مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

روکش دندان شیری کودکان با هزینه و مزایا و معایب این روش آشنا شوید!

اولین دندانی که در ابتدای کودکی در دهان نمایان می شود، دندان شیری می باشد. با گذشت زمان و رشد کودک در سنین خاصی این دندان ها از بین رفته و دندان های دائمی جایگزین این دندان ها می شوند. اما توجه داشته باشید که حفظ و نگهداری از این دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین یک دندانپزشک اطفال از برخی روش ها همچون روکش دندان شیری، فیشورسیلانت و … جهت حفظ و نگهداری و جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان تلاش می کند.

روکش دندان های شیری بیشتر برای جلوگیری از شکستگی و پوسیدگی مجدد دندان‌ها انجام می شود. گاهی دندانپزشک اطفال برای این که دوام دندان ترمیم شده را در کودکان افزایش دهد به آن ها پیشنهاد می کند که از روکش های دندان استفاده کنند. این روکش ها برای محافظت بیشتر بر روی دندان‌های کودکان چسبیده می شود. روکش دندان‌های شیری در صورتی که هنوز عصب کشی دندان شیری انجام  نشده است و به مقدار زیادی از بافت و عاج خود را از دست داده باشد و عملا از دندان چیزی برای ترمیم باقی نمانده باشد می توان با کمک روکش دندان درمان را انجام داد.

روکش دندان شیری چیست؟

همانطور که اشاره شد، جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان شیری، می توان از روکش های دندان استفاده نمود. این روکش های دندان پیش ساخته می باشند و در آن ها از قالب گیری استفاده نمی شود. این نوع از روکش های دندان پیش ساخته تنها برای دندان های شیری قابل استفاده هستند و به هیچ عنوان در دندان های دائمی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بیشتر والدین بر این باور هستند که دندان های شیری نیاز به روکش ندارند و ریشه ای ندارد ،در صورتی که دندان های شیری همانند دندان های واقعی از ریشه برخوردار می باشند و تمام ویژگی یک دندان واقعی را دارند، تنها تفاوتی که دارند این است که ظاهر و اندازه آن با دندان ها تفاوت دارند.

روکش دندان ها در کودکان بیشتر به منظور حفاظت از تاج دندان انجام می شود زیرا از جنس فولادی و ضد زنگ می باشند و می توانند محافظت خوبی تا افتادن دندان داشته باشند.

این عمل برای کودکان از سن 3 سالگی به بعد انجام می شود و بیشتر بر روی دندان های عقبی که دچار پوسیدگی شده اند انجام خواهد شد، روکش دندانی می توانند تا زمان رویش دندان های اصلی از کارایی خوبی برخوردار باشند و از فضای دندان های اصلی هم می توانند به خوبی حفاظت کنند.

روکش دندان شیری چیست

لازم به ذکر است که روکش دندان های شیری همانند دندان های اصلی نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت کافی دارند تا از دوام و ماندگاری خوبی برخوردار باشند.

در بعضی از موارد والدین متوجه می شوند که کودک روکش خود را خورده است، باید گفت جای نگرانی وجود ندارد، به طور طبیعی دفع می شود و البته در موارد نادری می باشد که اتفاق می افتد.

چگونگی روکش دندان شیری

برای انجام این روکش در ابتدا بهترین دندانپزشک اطفال، دندان کودک را برای جلوگیری از احساس درد، بی حس کرده و سپس یک صفحه لاستیکی که نام آن رابر دم می باشد، بر روی دهان کودک قرار داده و در مرحله بعد محل دندان مورد نظر را سوراخ خواهد کرد تا از این طریق دندان کوک بیرون زده و بتوان روی آن کار کرد.
پس از این کار پوسیدگی دندان ها تراشیده شده و برداشته خواهند شد و دندان ها تمیز و پاکسازی شده و برای قرارگیری روکش بر روی آن ها شکل دهی خواهند شد. در صورتی که روکش دندان از قبل آماده باشد بر روی دندان ها چسبانده شده و در یک جلسه درمان انجام خواهد شد اما در صورتی که آماده نباشد باید در ابتدا روکش ها آماده شده و سپس بر روی دندان ها قرار بگیرد.

مزایای روکش دندان های شیری

  • روکش دندان ها فلزی و از قبل ساخته شده هستند.
  • از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار می باشد.
  • باعث جلوگیری از شکستگی دندان می شود.
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک

فوائد روکش دندان شیری
مزایا روکش دندان شیری

انواع روکش دندان شیری

در طی روکش کردن دندان های شیری، انواع مختلفی از روکش ها وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد. در ادامه به بررسی هر کدام از این انواع می پردازیم.

روکش دندان از جنس استیل ضد زنگ

می توان گفت در حال حاضر یکی از رایج ترین روکش های دندان شیری که در دندانپزشکی اطفال کاربرد دارد، روکش های دندان از جنس استیل های ضد زنگ است. تمام بررسی های لازم بر این نوع از روکش ها انجام گرفته است، در نتیجه در حدود 50 سال است که از این نوع از روکش استفاده می شود.

مشخصات روکش دندان با جنس استیل های ضد زنگ:

  • این نوع از روکش ها از جنس پوسته های فلزی است که در هر سایزی ساخته می شوند.
  • میزان دوام این روکش بسیار بالا است و در مدت زمانی بسیار طولانی برای فرد کاربرد دارد.
  • همچنین این نوع از روکش دندان بسیار مقرون به صرفه است. و می تواند جایگزین سایر روش های های دیگر در دندانپزشکی اطفال گردد.

مزایای روکش دندان استیل ضد زنگ

  • این روکش ها در طی یک جلسه قابل استفاده هستند.
  • هزینه این روش نسبت به سایر روش ها مناسب تر است.
  • از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • استریپ کرون (رزین اسیدکاری شده یا استریپ کامپوزیت)
  • این روکش دارای پوسته ای شفاف بوده و یکی از موارد زیبایی به شمار می آید بهترین گزینه برای دندان های جلو است.

استریپ کرون

در طی این روش پوسته های شفاف و البته هم رنگ دندان با کامپوزیت ها پر می شوند و در دهان قرار می گیرند. بعد از قرار گیری این پوسته، دندانپزشک اطفال خوب در غرب تهران پوشش پلاستیکی را خارج می کنند و تنها مواد کامپوزیتی باقی می ماند.

روکش های دندان پوشیده شده با فلز

از این نوع از روکش ها  از مواد هم رنگ دندان ها ساخته می شوند و بیشتر برای دندان های جلویی به کار می روند. از مقاومت بالایی بر خوردار هستند و سبب افزایش زیبایی و اعتماد به نفس در فرد می گردد، اما در طی این روش نیاز به تراش دندان ها به نسبت بیشتر است.

روکش های دندانی سفید

این نوع از روکش ها از موادی سخت و البته همرنگ دندان ها ساخته می شوند. اکثریت دندانپزشکان بر این عقیده هستند که این نوع از روکش دندان دچار پوسیدگی نمی شوند و از دوام و مقاومت بسیار بالایی بر خوردار می باشند.

قیمت روکش استیل دندان شیری سال 1402

هزینه روکش دندان با توجه به عوامل مختلفی نظیر نوع روکش، محل دندان، اندازه دندان، میزان پوسیدگی و کارهایی که باید بر روی دندان انجام شود متفاوت می باشد، برای اطلاع از هزینه دقیق روکش دندان با شماره های مطب دکتر هلن جوانمرد تماس بگیرید، جهت مشاهده شماره تماس به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

مراقبت از دندان شیری دارای روکش

برای مراقبت از دندان های شیری که دارای روکش می باشند نکات مراقبتی توسط دندانپزشک اطفال توصیه می شود که باید آن ها به درستی رعایت شوند تا از افتادن دندان شیری زودتر از موعد جلوگیری شده و مشکلی برای آن ها تا آن زمان پیش نیاید. این نکات مراقبتی عبارتند از:
• به طور مرتب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و عفونت و التهاب لثه
• محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین
• مراجعه به دندانپزشک اطفال به طور مرتب و دوره ای
• شستشوی دهان بعد از هر بار مصرف غذاهای اسیدی
• استفاده از محافظ دندان ورزشی در هنگام انجام فعالیت های ورزشی
• در صورت مشکل داشتن کودک در جویدن یا گاز گرفتن به دندانپزشک مراجعه کنید.

روکش دندان شیری کودکان
عصب کشی و روکش دندان

نتیجه گیری

با مراجعه به بهترین دندانپزشک اطفال دکتر هلن جوانمرد، شرایط دهانی دندانی کودک شما مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از انجام معاینات لازم راهکارهای درمانی مناسبی برای رفع عوارض موجود از سوی دندانپزشک کودک تجویز می گردد. مواردی از جمله:

  • جنس روکش دندان شیری مورد استفاده
  • تکنیک اجرایی دندانپزشک اطفال
  • تعداد دندان هایی که نیاز به روکش شدن دارند و…

در تعیین نهایی قیمت روکش دندان شیری کودکان تاثیر می گذارند.

سوالات متداول

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *