مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

رادیوگرافی دندان کودکان

تاثیر رادیولوژی  بر کودکان تا چه میزان است؟ هزینه رادیوگرافی دندان کودکان چقدر است ؟یکی از نگرانی های شایع در استفاده از خدمات دندانپزشکی ، انجام رادیوگرافی  دندان است و والدین نگران اشعه ای که در طی انجامرادیوگرافی منتقل می گردد، می باشند. دکتر هلن جوانمرد این اطمینان را به والدین عزیز می دهند که ، اشعه ای که در طی  رادیوگرافی دندان کودکان منتقل می گردد، بسیار  کم و ناچیز است.  ما در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم .

رادیوگرافی چیست ؟

رادیوگرافی دندان، با کمک اشعه ایکس از تمام دندان های فک بالا و پایین عکسبرداری می کند و خروجی که از این روش تصویر برداری حاصل می شود شامل یک تصویر  دو بعدی، از ساختار های تمام دندان های فک بالا و پایین است. در نتیجه یک دندانپزشک می تواند با کمک خروجی حاصل از رادیوگرافی تمام مشکلات دندانی و پزشکی  موجود را مشخص کند.

انواع رادیوگرافی

با توجه به مطالعات انجام شده رادیوگرافی دندان ها از مهم ترین روش های تشخیص هر گونه ناهنجاری و عارضه دندانی است. پس با توجه به شرایط مختلف کودک و مزایا منحصر به فرد هر نوع از تصویر برداری گزینه مناسب برای فرزند تان انتخاب می شود. البته جای آن دارد که بگوییم انتخاب نوع رادیوگرافی برای کودکان و به خصوص زنان باردار اهمیت ویژه ای دارد.

1. رادیوگرافی بایت وینک

در بین انواع متعددی از رادیوگرافی دندان ها این نوع به برسی دقیق تری از اندام های دندان به خصوص تاج و بالا و پایین دندان ها در یک نگاه استفاده می شود. به عنوان مثال برای باز بررسی دندان های مولر و پر مولر از این نوع رادیوگرافی استفاده می نمایند.

از مزایای این نوع به خصوص در رادیوگرافی دندان های کودکان نشان دادن حفره های بین دندان ها است که بدون انجام این نوع از تصویربرداری کاری بسی دشوار است تا حدی که متخصصین این حوزه درمانی از این روش برای مشاهده بهتر پر کردگی های داخل دندان ها هم استفاده می کنند.

2. رادیوگرافی پری اپیکال

از این نوع دیگر از تصویر برداری دندانی به منظور دقت بیشتر و زوم کردن بر روی دندان ها کمک می گیرند. تا حدی که کل دندان ها را از ریشه دندان تا استخوان فک و حفره های دندان را نشان می دهند.

3. رادیوگرافیک پانورامید

در اشعه ایکس دندانپزشکی پانورامیک از دوز بسیار کمی از اشعه یونیزه کننده برای گرفتن کل دهان در یک تصویر استفاده می شود. این روش معمولاً توسط دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان در عمل روزمره انجام می شود و ممکن است برای برنامه ریزی برای درمان دندان های مصنوعی، بریس، استخراج و کاشت استفاده شود.

لازم به ذکر است: این نوع از عکس برداری به آمادگی خاصی نیاز ندارد. در صورت احتمال بارداری به پزشک خود اطلاع دهید. هرگونه جواهرات، عینک چشم یا اشیای فلزی را که ممکن است در تصاویر اشعه ایکس تداخل ایجاد کند، بردارید. از شما خواسته می شود که پیش بند سربی بپوشید تا از بقیه بدن در برابر اشعه محافظت کنید.

4. رادیوگرافی اکلوزال

رادیوگرافی اکلوزال به آن روش های رادیوگرافی داخل دهانی گفته می شود که با استفاده از مجموعه ای از اشعه ایکس دندانپزشکی استفاده می شود که گیرنده تصویر (بسته فیلم یا صفحه فسفر دیجیتال – 5.6 × 7.6 سانتی متر) در صفحه اکلوزال قرار می گیرد. البته که سنسورهای دیجیتال حالت جامد با اندازه مناسب در حال حاضر موجود نیستند.

5. توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی

توموگرافی کامپیوتری پرتوی مخروطی (CBCT) یک روش تصویربرداری رادیوگرافی است که امکان تصویربرداری دقیق و سه بعدی (سه بعدی) از ساختارهای بافت سخت را فراهم می کند. CBCT مهم ترین روش تصویربرداری تشخیصی پزشکی است که اخیراً ظهور کرده است. این روش تصویربرداری قادر است تصاویری با وضوح زیر میلی متر (2 جفت خط / میلی متر) با کیفیت تشخیصی بالاتر، با زمان اسکن کمتر (60 ~ ثانیه) ارائه دهد. دوز قرار گرفتن در معرض تابش از CBCT 10 برابر کمتر از سی تی اسکن معمولی در هنگام مواجهه با فک و صورت است (68 میکرو ثانیه در مقایسه با 600 میکرو ثانیه از CT معمولی) 1 و همچنین دارای دقت ابعادی بالایی است (فقط بزرگنمایی حدود 2٪). در دسترس بودن روزافزون این فناوری اکنون یک روش تصویربرداری را در اختیار پزشک کلینیک دندانپزشکی قرار داده است که قادر به ارائه نمایشی سه بعدی از ساختارهای فک و صورت با حداقل تحریف و کاهش خطرات تابش است.

انواع اشعه ایکس
انواع رادیوگرافی

دلایل نیاز به رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی دندان می تواند تصویری دقیق از وضعیت پوسیدگی دندان ها در اختیار دندانپزشک قرار دهد. گاهی پوسیدگی دندان کودک بیش از حد نرمال است و ممکن است این پوسیدگی به عصب رسیده باشد. رادیوگرافی دندان کودکان در این موارد لازم است  تا در صورت رسیدن پوسیدگی به عصب، ابتدا عصب کشی دندان را انجام دهد و بعد  خدماتی همچون پر کردن و ترمیم دندان های آسیب دیده در اولویت قرار گیرند.

در بیشتر مواقع در جلسه  اول برای شروع درمان دندانپزشکی کودکان، دندانپزشک اطفال انجام رادیوگرافی کامل از دندان های کودک را تجویز می کند، با کمک عکس خروجی از رادیوگرافی می توان میزان آسیب و پوسیدگی دندان ها را  تعیین کرد تا در طی برنامه ریزی مشخص  ترمیم دندان های کودک انجام شود.

رادیولوژی کودکان
رادیوگرافی از دندان های کودکان

آیا رادیوگرافی برای کودک مضراست ؟

همانطور که در ابتدا مقاله هم گفته شد، ترس از انجام رادیوگرافی از دندان های کودک در والدین وجود دارد.  باید گفت رادیوگرافی را می توان در دسته روش های کم تهاجمی  قرار داد. اشعه ای که در طی رادیوگرافی منتقل می شود، کم ترین عوارض را برای فرد دارد و فواید آن بیشتر از ممضرات آن است. رادیوگرافی دندان یک روش  ایمن و نوین است  که امکان تصویر برداری از دهان و دندان کودک را امکان ساخته است.

راهکار های کاهش اثرات اشعه ایکس

استفاده از پیشبند ها و گردنبد های سربی می باشد، این پیشبند ها، توانایی آن را دارند که  قسمتی از بدن کودک را همچون نواحی داخل شکم و سینه را محافظت کنند، و  گردنبد های سربی هم می توانند از نواحی گردن و تیروئید محافظت کنند. با کمک این تجهیزات میزان خطر را به حداقل می رسانیم.

هزینه رادیوگرافی دندان کودکان

یکیای از مهم ترین سوالاتی که از سوی شما مخاطبین عزیز این وب سایت مطرح می گردد میزان هزینه این روش تشخیصی ناهنجاری های دندان های شیری کودکان است.

در این مبحث قصد داریم اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

برخی از عواملی که در محاسبه قیمت ها تاثیر گذار است عبارت اند از:

  • هزینه های مربوط به ایاب ذهاب
  • کمیت وکیفیت دستگاه و تجهیزات موجود در مرکز
  • نوع تصویر برداری
  • میزان تجربه، سابقه کار و شهرت مرکز رادیوگرافی

در نتیجه

باید به این نکته توجه کرد، که عکس برداری از دندان ها امری مهم و ضروری است و به بهترین دندانپزشک اطفال این امکان را می دهد که با دقت و وضوح بیشتری اقدام به ترمیم و درمان دندان ها کند.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *