درمان ریشه دندان در کودکان

آیا پوسیدگی دندان شیری قابل درمان است؟ چه راهکار هایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های شیری وجود دارد؟ آیا پوسیدگی دندان های شیری تاثیری در رشد دندان های دائمی دارد؟ برای دانستن پاسخ این سوالات مطلب ذیل را بخوانید.

دندان شیری چیست؟

دندان  شیری کاملا شبیه دندان های دائمی است و دارای ریشه، تاج ، عروق خونی و عصب است و هنگامی که این دندان دچار پوسیدگی می شود؛ این پوسیدگی به مرور پیشرفت کرده و به عصب دندان خواهد رسید؛ و پزشک به ناچار مجبور است تا درمان ریشه در دندان های شیری را انجام دهد.

علت پوسیدگی دندان کودک

بر خلاف باور عموم دندان های شیری کودکان ریشه و عصب دارند؛ ولی در زمان افتادن این دندان ها به دلیل تحلیل رفتن کامل ریشه والدین ریشه آن ها را مشاهده نخواهند کرد. بنابراین دندان شیری هم ممکن است دچار پوسیدگی دندان به علت های مختلف نظیر وجود باکتری، عدم بهداشت دهانی مناسب، مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاها، و همینطور مصرف مواد غذایی قندی و نوشیدنی های قندی پوسیده شود. که در صورت بروز این اتفاق و درمان نشدن آن گسترش پیدا خواهد کرد. و موجب ایجاد درد و عفونت در دندان ها و یا حتی از دست رفتن دندان خواهد شد.

ضرورت درمان ریشه در دندان کودکان

دندان شیری قابل درمان است زمانی که دندان شیری پوسیده می شود؛ علاوه برایجاد درد می تواند باعث عفونت شود، که این عفونت برای تمام ارگان های بدن کودک خطر ناک است. بر جویدن کودک تاثیر گذاشته و باعث می شود تا کودک تغذیه مناسب نداشته باشد، و در روحیه ی کودک هم اثر گذار خواهد بود. و پیامد های زیادی دارد که باید دندان شیری کودک درمان شود.

ضرورت-درمان-ریشه-دندان-کودکان

دندان های شیری جلویی در 6 یا 7 سالگی خواهد افتاد، ولی دندان های شیری عقب تا 11 الی 12 سالگی باقی می ماند. و باید فضا را نگه دارد تا دندان های دائمی درست در جای خودش رشد کند. حتی اگر پوسیدگی های بین دندانی در دندان های شیری عقب کودک وجود داشته باشد، فضا برای رویش دندان دائمی از بین خواهد رفت .دندان های شیری به سمت جلو حرکت می کنند و دندان دائمی که جای دندان شیری می روید، فضای کافی ندارد و مشکل ارتودنتیک برای کودک به وجود می آید. در نتیجه  پوسیدگی دندان های شیری باید درمان شود.

نشانه های ضرورت درمان ریشه در کودکان

• آبسه کردن دندان
  • درد دندان شب هنگام
  • درد دندان به طور ناگهانی و خود به خود
  • پوسیدگی های عمیق نزدیک به عصب دندان مشخص شده با رادیوگرافی
  • درد دندان کودک در هنگام جویدن یا حتی لمس آن به طور مداوم
  • حساس شدن گره های لنفاوی و دردناک شدن آن
  • شکستگی در دندان ها که بر روی پالپ دندان تاثیر خواهد گذاشت.
  • شل شدن دندان آسیب دیده به طور ناگهانی
  • در صورت ضربه خوردن شدید به دندان
  • التهاب یا قرمزی در اطراف دندان آسیب دیده
  • پوسیدگی شدید دندان
  • عفونت شدید دندان کودک

شرایط لازم برای درمان ریشه دندان کودکان

عصب کشی  یا همان درمان ریشه دندان شیری یا دائمی کودکان با توجه به شرایط کودک انجام خواهد شد. این شرایط عبارتند از:

• سن کودک
  • میزان آسیب یا عفونت دندان
  • سلامت و حال عمومی کودک
  • موقعیت مکانی دندان آسیب دیده
  • زمان افتادن طبیعی دندان شیری
  • گسترش پیدا کردن پوسیدگی و آسیب به لثه و استخوان
سن کودک
میزان آسیب یا عفونت دندان
سلامت و حال عمومی کودک
موقعیت مکانی دندان آسیب دیده

درمان ریشه دندان شیری

تا زمانی که ریشه های دندان شیری قابل درمان است، باید درمان شود. ولی در صورتی که ریشه کاملا از بین رفته باشد پزشک مجبور است ریشه را خارج کند. ترمیم دندان های شیری جلو مهم نیست؛ فقط در روحیه کودک اثر خواهد گذاشت. و از نظر مشکلات ارتودنتیک و فضا مشکلی به وجود نمی آورد. ولی با این حال به دلیل آنکه در تکلم کودک مشکل ایجاد نشود؛ در قسمت جلو می توان از دندان های مصنوعی استفاده کرد. ولی در قسمت عقب هر دندانی از دست برود، باید فضا سازی شود. و اگر خیلی آسیب دیده صبر می کنید، تا دندان های دائمی رشد کرده سپس درمان را شروع می کنید.

دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال و بزرگسالان با سابقه ی درخشانی که دارند می توانند انواع بیماری دهان و دندان را در کوتاهترین زمان ممکن درمان کنند . شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت با شماره ی زیر تماس بگیرید :021-88699877

انواع عصب کشی دندان کودکان

دو نوع درمان ریشه پالپ زنده و پالپ غیر زنده برای ترمیم دندان های شیری کودکان وجود دارد. در ادامه به بررسی هر دو نوع این درمان خواهیم پرداخت.

پالپ زنده (پالپوتومی)

در صورتی که امکان حفظ پالپ دندان کودک وجود داشته باشد، تنها بافت آسیب دیده و عفونی پالپ موجود در تاج دندان خارج خواهد شد. و برای جلوگیری از رشد باکتری ها و تسکین بافت عصب باقی مانده، دندانپزشک دارو در داخل دندان کودک قرار خواهد داد. در نهایت نیز دندان با روکش استیل ضد زنگ ترمیم خواهد شد.

پالپ غیرزنده (پالپکتومی)

در صورت عفونی شدن کل پالپ داخل کانال های ریشه، دندانپزشک بافت پالپ دندان کودک را از تمام بخش های دندان خارج کرده، و سپس کانال ها تمیز شده و با مواد مخصوص پر خواهد شد. و برای جلوگیری از شکستن دندان ها، دندانپزشک آن ها را روکش خواهد کرد.

نکته: در آخر اگر آسیب دیگی پالپ دندان شدید باشد، دندانپزشک چاره ای به جز کشیدن دندان نخواهد داشت؛ و پس از کشیدن دندان برای مرتب قرار گرفتن دندان های دائمی در سر جای خود پیشنهاد می شود، از فضانگهدار استفاده شود.

نحوه عصب کشی دندان کودکان

ابتدا برای تشخیص پوسیدگی دندان باید عکس رادیوگرافی گرفته شود و سپس دندان مورد نظر آسیب دیده توسط دندانپزشک اطفال عصب کشی خواهد شد.

برای انجام عصب کشی ابتدا دندان کودک بی حس شده و سپس پوسیدگی ها برداشته خواهد شد. در صورت محدود بودن التهاب در تاج دندان، پس از اینکه عصب تاج دندان خارج شد، خمیرهای مخصوص در داخل دندان قرار داده شده و در نهایت دندان شیری ترمیم و روکش خواهد شد.

اما در صورتی که التهاب به ریشه دندان رسیده باشد، ابتدا باید عصب ریشه دندان توسط وسایل مخصوص دندانپزشکی خارج شود، و سپس با خمیرهای مخصوص داخل ریشه و تاج دندان پر شود. در نهایت نیز دندان شیری ترمیم و روکش خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که پس از عصب کشی دندان کودکان، در صورتی که آن ها احساس درد داشتند میتوان از داروهای مسکن برای کاهش درد با تجویز پزشک استفاده کرد. هم چنین در صورت تجویز آنتی بیوتیک توسط دندانپزشک، باید برای تکمیل دوره درمان آنتی بیوتیک ها سر وقت مصرف شود.

درمان ریشه دندان در کودکان

توصیه هایی جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی در دندان های شیری بسیار شایع است و کودکانی که سن زیادی ندارند ممکن است پوسیدگی در دندان هایشان اتفاق بیفتد بر همین اساس اگر پوسیدگی وسعت زیادی داشته باشد و بافت مرکزی دندان را درگیر کند با توجه به سن بیمار و اینکه آیا ترمیم این دندان در نظم دندان های دائمی موثر است تحت درمان قرارمی گیرد.

• توصیه می کنیم حتما والدین اولین ویزیت دندان پزشکی کودک را در حدود 6 ماهگی تا یک سالگی حد اقل یک بار انجام دهند تا مشاوره های لازم جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکشان، بهداشت دهان و نحوه کم کردن باکتری دهان کودک انجام دهند.
  • حتما در نحوه مسواک زدن کودک نظارت داشته باشید چون کودکان فقط دندان های جلویی خود را مسواک می زنند و دندان های عقب تمیز نمی شوند به همین علت دندان های خلفی کودکان بیشتر پوسیده می شود.

سوالات متداول

دکتر هلن جوانمرد دندانپزشک اطفال در  تهران  تمام خدمات مربوط به دندانپزشکی کودکان را با بالاترین کیفیت ارائه می دهند.