مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

جرم گیری دندان کودکان

آیا جرم گیری دندان برای کودکان الزامی است ؟بهترین روش برای از بین بردن جرم دندان کودکان چیست؟ خیلی از والدین در زمان مراجعه به دندانپزشک اطفال سوال می پرسند که آیا جرم گیری دندان کودک لازم است یا خیر؟ به طور حتم برای داشتن دندان های زیبا و بدون هر گونه پوسیدگی باید مراقبت ها از سنین کودکی لحاظ شود. اگر شما هم اطلاع کافی در رابطه با جرم گیری دندان کودکان ندارید بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری یکی از روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان ها محسوب می شود که تمامی رسوبات باقی مانده از غذا های مصرفی بر روی سطوح مختلف دندان ها را می زداید.

جرم گیری یکی از روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان ها محسوب می شود که تمامی رسوبات باقی مانده از غذا های مصرفی بر روی سطوح مختلف دندان ها را می زداید.

چرا بر سطح دندان ها جرم ایجاد می شود؟

پلاک ها ماده ای چسبنده هستند، که از باکتری ها تشکیل می شود و  بر سطح دندان ها می نشینند. این باکتری در هنگام مصرف مواد غذایی از قند موجود آن ها تغذیه می کنند و در نتیجه سبب ایجاد یک نوع ماده اسیدی می شوند؛ که این اسید سلامتی دندان ها را به خطر می اندازد . تکرار این عمل به مرور زمان سبب ایجاد پوسیدگی دندان های کودک می شود.

هر چه این پلاک ها قوی و مستحکم تر شوند از بین بردن آن ها نیز سخت تر می شود و تنها با مسواک زدن از بین نمی روند، بهترین راهکار برای از بین بردن این پلاک ها جرم گری دندان کودکان توسط دندانپزشک کودکان می باشد.

روش های جرم گیری دندان کودکان 

با توجه به میزان جرم های دندان و ناحیه ایجاد و بروز رسوبات دندانی روش درمانی متفاوتی نظیر جرم گیری دندان به صورت دستی، جرم گیری دندان با دستگاه ایرفلو، جرم گیری دندان با دستگاه اولتراسوند برای جرم گیری وجود دارد. در ادامه هر کدام از این روش ها را توضیح خواهیم داد. 

جرم گیری دندان دستی 

در این روش برای از بین بردن جرم های دندان از ابزارها و وسایل دندانپزشکی مخصوص استفاده خواهد شد. 

جرم گیری دندان با دستگاه ایرفلو 

این روش برای برداشتن رنگدانه های روی دندان ها و به دست آوردن سفیدی دندان قبل از رسوب استفاده خواهد شد. این روش برای دندان هایی که سطوح آن ها با رنگدانه های ناشی از بزاق پوشانده شده است، و دندان هایی که به دلیل استفاده از مواد غذایی رنگی مانند نوشابه و لواشک تغییر رنگ داده اند، بسیار مناسب است. 

جرم گیری دندان با دستگاه اولتراسوند 

این روش برای برداشتن جرم های زیر لثه و بالای لثه مناسب بوده و کاربرد دارد. 

جرم گیری دندان چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفته شد در مواردی که تنها با کمک مسواک زدن نمی توان جرم ایجاد شده بر روی سطح دندان را از بین برد بهترین راهکار جرم گیری دندان توسط متخصص در این زمینه است. جرم گیری دندان در دندانپزشکی کودکان توسط  ابزار و دستگاه های ویژه انجام می شود. این ابزار های جرم گیر به صیقل دادن سطح دندان های کودک کمک می کنند. کودکانی که  به مراتب عادت به مسواک کردن دندان هایشان دارند زمان جرم گیری آن ها کمتر خواهد بود.

نحوه-انجام-جرم-گیری

بعد از پایان فرایند جرم گیری دندان به منظور پاکسازی لکه های بیرونی  و درخشان کردن دندان ها عمل صیقل دهی دندان ها انجام می شود. برای صیقل دادن به دندان ها می توان از مسواک های مخصوص همراه با خمیر دندان های ویژه کمک گرفت.

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان کودکان 

  • رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های لثه 
  • مسواک زدن به طور مرتب 
  • استفاده از نخ دندان 
  • مراجعه به دندانپزشکی اطفال به طور مرتب برای چکاپ دندان ها 
  • مصرف سبزیجات بیشتر 
  • استفاده از دهانشویه در طول روز 
  • استفاده از محلول آب نمک و یا سرم فیزیولوژی برای تقویت لثه ها و جلوگیری از خونریزی و آسیب به لثه ها 
  • به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی نظیر نوشابه، قهوه، چای و لواشک پس از جرم گیری 
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک اطفال در صورت احساس درد و پیشگیری از بروز عفونت 

فواید جرم گیری دندان کودکان

با کمک جرم گیری دندان،  تمام باکتری هایی که پیرامون دندان ها و لثه ها ایجاد می شوند، از بین میروند . در نتیجه ظاهری زیبا و درخشنده تر برای دندان ها ایجاد می کند، همچنین جرم گیری دندان کودکان از روند پوسیدگی دندان های کودک تا حد قابل توجهی جلوگیری می کند.

بهترین زمان برای جرم گیری دندان کودک 

جرم گیری تنها در برخی از کودکان که به دلیل عدم رعایت بهداشت مناسب، بر روی دندان های آن ها جرم ایجاد شده است؛ انجام می شود. برای انجام جرم گیری باید کودک خود را نزد بهترین متخصص دندانپزشک اطفال برده و دندانپزشک پس از بررسی وضعیت های دندان کودک زمان مناسب برای انجام آن را به شما اطلاع خواهد داد. 

کلام آخر 

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با نحوه جرم گیری دندان و دلایل ایجاد جرم بر روی دندان های کودکان ارائه شده است. در نتیجه می توان گفت جرم گیری دندان برای کودکان هیچگونه خطری ندارد و حتی در موادی ضروری است. دندانپزشک اطفال بعد از معاینه دندان ها بهترین راه درمان را برای او پیشنهاد می کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر با مطب دکتر هلن جوانمرد تماس بگیرید. 

سوالات متداول 

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *