مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

پر کردن دندان کودکان

یکی از چالش های خانواده ها همواره مشکلات دندان های کودکان در سنین پایین است. بسیاری افراد تصور می کنند که دندان های شیری کودکان چون به زودی می افتند و دندان جدید به جای آن ها در خواهد آمد پس دیگر ترمیم خرابی های آن ها ارزشی ندارد، در حالی که چنین نیست. بخشی از ترمیم دندان های کودکان مربوط به دندان شیری و بخشی دیگر مربوط به دندان های همیشگی است. دندان‌های کودکان در سنین پایین به دلایل متعددی نیاز به ترمیم و پر کردن دارد، مانند پوسیدگی خرابی، شکستگی، رشد نامتوازن و اشتباه و بی‌نظمی دندان‌ها، پس از عصب‌کشی دندان های همیشگی و به ویژه برای زیبایی دندان های کودکان است.

پر کردن دندان کودکان یکی از متداول ترین راهکار های کاهش درد دندان می باشد در طی عمل پر کردن دندان بیشتر از کامپوزیت آمالگام های نقره ای، پرسلین و یا مواد همرنگ دندان استفاده می شود اما بیشتر برای پر کردن دندان کودکان از مواد رنگی استفاده می شود بیشتر از این مواد رنگی برای پر کردن دندان های شیری استفاده می کنند.

پر کردن دندان کودکان با دکتر هلن جوانمرد

پر کردن دندان کودکان

مزایای پرکردن دندان شیری

ترمیم پوسیدگی در دندان‌های شیری مزیت های زیادی دارد از جمله:

  1. از بین بردن عفونت و جلوگیری از گسترش آن
  2. ایجاد شرایط ایده آل برای رشد دندان های همیشگی
  3. تغذیه صحیح کودکان به موجب اصلاح روش جویدن با دندان های سالم
  4. زیبایی چهره و خنده کودکان

یادتان باشد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان تنها دلیل پوسیدگی دندان در کودکان نیست. با اینکه مسواک زدن، استفاده از نخ دندان می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی کمک کند، اما داشتن یک دندانپزشک اطفال که تخصص و تجربه کار حرفه ای و موفق در درمان مشکلات دندان کودکان عزیزمان دارد، یک اولویت برای بهداشت خانواده ها محسوب می شود. مراجعه همیشگی و دوره ای به بهترین دندان پزشک کودکان غیر از درمان، برای پیشگیری از پوسیدگی و بالابردن قدرت و استحکام دندان های اطفال نیز بسیار لازم و اساسی است.

نمونه ای از کار های درمانی و ترمیمی دکتر جوانمرد

نمونه ای از دندان های عصب کشی شده

روش های مختلف برای ترمیم دندان کودکان

پرکردن دندان‌ها را به روش های مختلفی انجام می شود که موارد زیر را شامل می شود:

مواد کامپوزیتی

مواد سفیدرنگی که برای ترمیم دندان به کار می‌رود، معمولا به نام کامپوزیت رزینی شناخته می‌شوند. این مواد به خاطر رنگ سفید در زیبایی دندان بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند.

آمالگام

از مواد آمالگام (مواد نقره‌ای رنگ) به خاطر استحکام بیشتر آن ها به ویژه برای ترمیم دندان‌های آسیاب در انتهای دهان استفاده می‌شود.

در متدهای جدید از مواد رنگی نیز برای جذابیت بین کودکان استفاده می شود که می توانید با مراجعه به مطب بهترین دندانپزشک اطفال در غرب تهران با این روش های جالب آشنا شوید.

پرکردن با اوژنول یا اکسید روی

مواد دارای زینک اوکساید برای کاهش التهاب و از بین بردن درد در ریشه دندان استفاده می شود. ترمیم دندان با مواد آرام‌بخش برای آن دسته از کودکانی استفاده می شود که سن بسیار کمی دارند و نمی شود مدت یادی آنها را در مطب دندانپزشک مهار کرد.

بهترین دندانپزشک کودکان به خوبی با چالشهای ترمیم و پرکردن دندان کودکان آشنا است و برای جذب اطفال به مطب دندان پزشکی و نگه داشتن آنها و کاهش دادن دردهای ناشی از ترمیم و معالجه، روش ها و امکانات بسیار مفید و توانمندی داشته باشد.

مواد اصلی برای پر کردن دندان کودکان

می توان مواد اصلی برای  پر کردن دندان ها را در دو دسته قرار دهیم دسته اول پرکردگی فلزی و دسته دوم  پر کردن دندان با کمک مواد همرنگ دندان هر کدام از این مواد شامل مزایا و معایبی است  که بسته به شرایط فرد انتخاب می شود.

پرکردن دندان کودکان با مواد فلزی

یکی از رایج ترین این مواد پر کردن دندان با کمک آمالگام  یا مواد  نقره ای است. این مواد از  جنس نقره، جیوه، مس و قلع است پر کردن دندان با کمک مواد فلزی  از مقاومت بیشتری بر خوردار می باشند و نسبتا قیمت مناسبی دارند.

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

پر کردن دندان  با مواد همرنگ دندان

این روش ترمیم دندان یک انتخاب فوق العاده برای دندان های جلویی می باشد،در مواردی که پر  کردن دندان با مواد فلزی زیبایی دهان و دندان را با اختلال مواجه می کند توصیه می شود از مواد همرنگ دندان برای ترمیم استفاده شود. اما باید کفت ترمیم دندان با کمک کامپوزت عملا نیاز به هزینه بیشتری دارد و از دوام کمتری به نسب آمالگام برخوردار است.

پر کردن دندان با استفاده از پرسلین

این روش پرکردن  نیز با کمک مواد همرنگ دندان  صورت می گیرد، نسبت به کامپوزیت از دوام بیشتری برخوردار است و همانند کامپوزیت تحت تاثیر مواد غذایی مقاوم تر است در طی این روش ترمیم دندان از آنجایی که لابراتور دندانپزشکی هم در گیر می شود به نسبت کامپوزیت دندان نیاز به هزینه بیشتری دارد.

پر کردن دندان به روش گلاس آینومر

این ماده بیشتر از جنس اکریلیک و پودر های شیشه ای ساخته می شود دوام این روش ترمیم بیشتر از سایر روش ها نیست این روش ترمیم دندان از آنجایی که از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری می کند انتخابی مناسب برای کودکان است.

پر کردن دندان چقدر درد دارد؟

باتوجه به این که ابتدا دهان و دندان های بیمار بی حس می شود می توان گفت که ترمیم دندان اساساً درد نخواهد داشت. با این حال، چگونگی ارتباط برقرار کردن با کودکان و جذاب کردن روند معالجه برای آنها یک تخصص ویژه است که می توانید نزد بهترین دندانپزشک اطفال تجربه کنید.

نتیجه گیری

سلامتی دندان های کودکان تان بسیار با ارزش هستند پس به دلیل نا آگاهی ها یا کم کاری تان آن ها را به خطر نیاندازید چرا که آینده از آن، آن ها است می خواهیم فرزندان تان شاد و با لبخند های زیبا ببینیم.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *