مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

غذاهای مخصوص ارتودنسی

 ارتودنسی در کودکان نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد ، تا نتیجه حاصل از آن رضایت بخش باشد،والدین در رابطه با نقش تغذیه در ارتودنسی دندان سوال می پرسند . استفاده از غذاهای نرم تا چه مدت بعد از ارتودنسی لازم است ؟ بهتر است در طول دوره ارتودنسی دندان  بیشتر مصرف چه غذاهایی را در رژیم غذایی خود قرار دهیم ؟ باید گفت درمان ارتودسی نیازمند مراقبت های ویژه ای  است . اگر کودک شما هم نیاز به ارتودنسی دارد و یا  در طول دوره درمان به سر می برد ،بهتر است مقاله زیر را مطالعه فرمایید .

ارتودنسی شامل استفاده از براکت ها و بریس هایی است که می تواند بر میزان مصرف غذا تاثیر بگذارد و حتی به تغذیه فرد کمک نماید. از سوی دیگر، برای درمان موثر ارتودنسی، رژیم غذایی متعادل مورد نیاز است. بدین ترتیب، یک چرخه غذایی که باید به وسیله بیمار و دندانپزشک اطفال  مورد توجه قرار گیرد، فراهم می شود. این مقاله رابطه بین تغذیه و درمان ارتودنسی و غذاهای مخصوص ارتودنسی  را ارائه می دهد.
مصرف غذای مورد نیاز رشد و تکامل فرد را تعیین می کند. در طول مراحل تشکیل بافت ها و اندام ها، هر گونه تخریب مواد مغذی باعث تغییر شکل شدید و دائمی می شود. تغذیه همچنین نقش مهمی در تنظیم زمان بندی رشد جنسی و جسمی را به همراه دارد.

غذاهای مخصوص ارتودنسی

غذاهای مخصوص ارتودنسی

بسیاری از بیماری های دیگر متفاوت از تجویز، اما نه کمتر ، ناشی از کمبود رژیم غذایی است. تغذیه و ارتودنسی از برخورد با رشد و تکامل مجموعه پیچ و مهره به حرکت دندان ها از طریق محیط بافت های پریودنتال اطراف بستگی دارد. بنابراین، درمان ارتودنسی اطفال  و رژیم غذایی تأثیر قوی بر یکدیگر دارند.
این عارضه به این دلیل است که رژیم غذایی، وضعیت پریودنتال، فلور دهان، پالپ های بهبودی، پاسخ ایمنی و رشد فرد را تعیین می کند در حالی که درمان ارتودنسی بر میزان مصرف، کیفیت و انطباق غذا تأثیر می گذارد. ارتودنسی در کودکان  باعث ایجاد تنش های جسمی، فیزیولوژیک و روانی می شود که نیازهای تغذیه ای بالاتری را که از طریق تنش ها، فعالیت ها و رشد در طول نوجوانی بوجود می آید را دارد.
کمبود های تغذیه ای می تواند به طور قابل توجهی عملکرد غدد درون ریز بدن را تغییر دهد که تاثیر آن نه تنها بر رشد و توسعه کل بدن، بلکه همچنین بردندان ها نیز تاثیر می گذارد. افرادی که در رژیم غذایی فقیر در اسید فولیک، ریبوفلاوین و روی تغذیه می شوند، شانس شکاف لب و کام را افزایش می دهند، زیرا این پروسه ارتباط بین سوء تغذیه و اختلال رشد و توسعه استخوان های صورت ایجاد می کند.
تغذیه شیر برای رشد و هماهنگی ماهیچه ها و عضلات حیاتی است که بعدها در بلوغ کلی عملکرد مهم مختلف و رشد ساختارهای دندانی موثر می باشد و عضلات و ساختارهای حمایت کننده در افراد دارای رژیم غذایی نرمال نسبت به رژیم سخت مشاهده می شود.
کمبود ویتامین A در ارتباط با کمبود پروتئین باعث افزایش رشد استخوانی و کمرنگ شدن دندان ها می شود در حالی که کمبود ویتامین A و کمبود ویتامین D موجب کاهش میزان دفع کلسیم می شود و همچنین باعث افزایش حساسیت به چربی لب و کام می شود. ویتامین D در متابولیسم کلسیم و فسفر کمک می کند که برای رشد اسکلتی و دندانی مورد نیاز است. کمبود ویتامین D موجب بسته شدن چانه های صورت خواهد شد که منجر به گسستن باز، اندام فوقانی و غضروف مفصلی خواهد شد.

توصیه می گردد کودکان خود را از سنین ابتدایی نزد دندانپزشک اطفال ببرید ،درمان در سنین ابتدایی بسیار کم هزینه تر خواهد بود .شما می توانید برای مشاوره و مراجعه با شماره های زیر تماس حاصل فر مایید :
021-88699877

اثر درمان ارتودنسی بر تغذیه

دکتر جوانمرد بهترین دندانپزشک اطفال در غرب تهران  به بیماران دستور می دهند برای جلوگیری از شکستگی دستگاه و عقب انداختن براکت از خوردن مواد غذایی چسبناک، سفت و سخت، جویدن های طولانی مدت اجتناب کنند. مصرف ترجیحی رژیم نرم در طی درمان ارتودنسی اطفال  منجر به تغییرات غذایی می شود که منجر به کاهش فیبر و مصرف کربوهیدرات و افزایش میزان مصرف چربی ها می شود.
ارتودنسی به شدت به سلامت بافت های دهان وابسته است. زخم های مکرر، بافت های دهان التهابی و بافت های پریودنتال خطرناک منفی درمان ارتودنسی را مختل می کنند. از این رو، کیفیت رژیم غذایی به طور مستقیم بر اثربخشی درمان ارتودنسی تاثیر می گذارد.
مصرف نامنظم قند، بهداشت دهان و دندان ناشی از انقباض دندان ها در زیر باند ها و براکت ها است.
پیکربندی براکت، حضور سیم و سایر اتصالات، مانع توانایی بیمار در حفظ برخی از بخش های دندان ها و براکت ها می شود که ممکن است منجر به تخریب دندان شود. مشاهدات بالینی نشان می دهد اتصال بین رزین پیوند و مینای دندان، بویژه لثه به پایه براکت، شایع ترین محل دمینرالیزه شدن است . این پروسه را می توان به عنوان ضایعات موضعی سفید برشمرد.

خرابی دندان در طوا دوره درمان ارتودنسی

غذاهای چسبنده و بهداشت دهان و دندان مناسب آسیب پذیری دندان را به سمت پوسیدگی دندان کودکان افزایش می دهد. بسیاری از غذاها حاوی اجزای حاوی بافر هایی مانند کلسیم از شیر و پروتئین و گوشت هستند که می توانند اسید ها را خنثی یا جذب کنند. کاربرد Fluoride موضعی با تبدیل بلورهای هیدروکسی آپاتیت مینا به فلوراپاتیت در محلول کمتر پوسیدگی دندان را مهار می کند. اما فلوراید بیش از حد باید جلوگیری از فلوروزیس دندانی باشد که با ظاهر قهوه ای و خورنده دندان ها مشخص می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال در غرب تهران مشورت کنید .

برخی از خدمات دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال

ارتودنسی اطفال

مراقبت های  بعد از ارتودنسی اطفال

ارتودنسی در کودکان

ارتودنسی متحرک کودکان

با تشکر مدیریت سایت دکتر هلن جوانمرد دندانپزشک اطفال

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک راه حل مدرن و پایدار برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده است....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *