مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

دیر درآمدن دندان شیری

رویش دندان های شیری و مراقبت از آن ها امری است که بیشتر والدین در زمان خود دچار نگرانی هایی می شوند . اما به راستی  علت دیر در آمدن دندان های شیری چیست ؟   در آمدن دندان های شیری  و البته افتادن آن ها  لازم است در برهه زمانی خاصی اتفاق بیفتد و اگر این زمان تاخیر داشته باشد و یا زود تر از موعد خود اتفاق بیفتد دلایل خاص و البته اختلالات بسیاری را نیز در پی دارد . در ادامه دکتر هلن جوانمرد دندانپزشک اطفال  به بررسی و پاسخدهی به برخی از والدین در رابطه با علل اصلی دیر  در آمدن  دندان های شیری  می پردازند . اگر شما هم سلامت دندان های کودکتان برایتان مهم است بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید .

بهترین دندانپزشک کودکان

عوامل موثر در رشد دندان ها

در حقیقت موارد بسیار زیادی وجود دارند که می توانند در رشد دندان های شیری تاثیر گذار باشند که شامل موارد زیر است:

  • بعد از تشکیل ریشه رشد و حرکت ریشه دندان به سمت دهان آغاز می شود در نتیجه درصورتی که این رشد با تاخیر مواجه شود می تواند تاثیر بسزایی در رویش دندان داشته باشد .
  • هر گونه اختلال  در بافت های هم بند اطراف دندان و استخوان آلوئول فک نیز در رشد دندان تاثیر گذار است. بافت انتهای ریشه دندان را می توان از دیگر عوامل تاثیر گذار در رشد دندان ها دانست .
  •   هر گونه تغییر در رگ ها و عصب نیز در رشد دندان ها موثر هستند .

این مواردی که ذکر شد همگی می توانند بر رشد دندان ها موثر باشند ، اما  برخی از والدین از تاخیر از دیر در آمدن دندان های شیری کودک گله مند هستند، باید این نکته را یاد آور شد که نگرانی برخی از والدین بی مورد است  و زمان رویش دندان ها در کودکان با یکدیگر متفاوت است، به طور تقریبی  باید اولین دندان شیری در حدود 6 ماهگی رویش کند  و تا سن 6 الی 7 سالگی  دندان های شیری  شروع به افتادن کنند. لازم به ذکر است که علل دیر افتادن دندان های شیری در مقالات قبلی  بررسی شده است. اگر این زمان برای کودک شما خیلی طولانی شد یعنی  حدود شش ماه تاخیر داشت هرچه سریعتر به دندانپزشک اطفال مراجعه  کنید .

دلایل تاخیر در رویش دندان های شیری

در ادامه به ذکر مهم ترین دلایل تاخیر در رویش دندان های شیری کودکان اشاره می کنیم.

  • یکی از دلایل مهمی  که  بر رویش دندان های کودک می تواند تاثیرگذار باشد، عوامل ژنتیکی است. گاهی بنا برعامل ژنتیک، دندان های شیری در زمان خود رشد نمی کنند.
  • همچنین در صورتی که کودک، تغذیه خوبی نداشته باشد، این عدم تغذیه مناسب می تواند سبب تاخیر در رویش دندان های شیری شود. فراموش نکنید که بهترین و مناسب ترین تغذیه برای کودک شیر مادر است.
  • کمبود ویتامین D  کودک از موارد مهمی است  که تاثیر بسزایی بر رشد دندان ها  دارد. ویتامین D  کافی در بدن کودک سبب می شود که کلسیم کافی برای رشد استخوان ها و دندان ها در بدن وجود داشته باشد.
  • کم کاری تیروئید در کودکان یکی دیگر از عواملی است که بر رویش دندان های کودک موثر است.

نتیجه گیری؛

دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال به والدین توصیه می کنند که  از همان سنین ابتدایی مراجعه به دندانپزشک کودک را در برنامه خود قرار دهند.  درصورت بروز هر گونه اختلال، دندانپزشک می تواند علت را زودتر از موعد  تشخیص دهد و متناسب با آن راهکار های درمانی پیشنهاد کند .

برخی از نمونه کار های دکتر هلن جوانمرد :

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. سحر

    پسرم حدود 15 سال سن دارد و آخرین بار که به دندانپزشک مراجعه کردیم،گفتند که 2 دندان شیری دارد و اثری از رشد دندان های دائمی نمی باشد . بهترین درمان برای فرزندم چیست که هیچگونه خللی در روند رشد دندان و فک ایجاد نشود ؟

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      برای پاسخ باید ابتدا عکس رادیوگرافی را مشاهده کنم . به صورت حضوری مراجعه کنید . لازم به ذکر است که جلسه اول مشاوره کاملا رایگان است .

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *