مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

دندانپزشکی بدون درد

دندانپزشکی اطفال بدون درد یک روش جدید در علم دندانپزشکی است که مشکل ترس و نگرانی کودکان برای مراجعه به دندانپزشکی را برطرف کرده و با حذف درد کودکان، درمان آن‌ها را بهتر و راحت‌تر کرده است. متاسفانه برخی از افراد با شنیدن واژه دندانپزشکی ترسی در دل آن‌ها ایجاد می‌شود؛ این ترس نه تنها در کودکان دیده می‌شود، بلکه در برخی از بزرگسالان هم وجود دارد. همین امر سبب می‌شود تا افراد به دنبال دندانپزشکی بدون درد بوده و خصوصا به دنبال راهی هستند تا کودک تجربه دندانپزشکی بدون درد را داشته باشد. خوشبختانه، امروزه علم پزشکی پیشرفت قابل توجهی کرده است و این امکان فراهم گشته است که چه کودک و چه بزرگسال بتواند دندانپزشکی بدون درد را تجربه کنند.

دندانپزشکی بدون درد که به نام دندانپزشکی آرام بخش نیز شناخته می‌شود، از روش های متفاوتی برای آرام کردن بیماران و خصوصا کودکان استفاده می‌کند. متخصص دندانپزشکی کودکان، در بیشتر موارد از بی حسی برای آرام کردن کودکان استفاده خواهد کرد چرا که این کار سبب می‌شود تا کودکان حین انجام کارهای درمانی توسط دندانپزشک، دردی را احساس نکند. روش‌های مورد استفاده در دندانپزشکی بدون درد که افزون بر کودکان، در ردمان دندان‌های بزرگسالان نیز به کار برده می‌شود، ترس و هراس از مراجعه به دندانپزشک را برای بسیاری از افراد در هر رده سنی برطرف کرده است. البته باید بگوییم، بخشی از ترس و و اکنش کودکان نسبت به دندانپزشکی، به دلیل صدای ناشی تجهیزات مورد استفاده در دندانپزشکی است.

علت ترس کودکان از دندانپزشکی

به غیر از کودکان، برخی از بزرگسالان نیز از دندانپزشکی می‌ترسند، که علت آن به طور معمول تجربه‌های ناخوشایند از دندانپزشکی در کودکی است. در واقع یکی از علت‌های ترس کودکان به آناتومی سر و صورت بر می‌گردد که حاوی عروق و اعصاب بوده و هر گونه عملی بر روی آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت و درد را به همراه دارد. 

از دلایل دیگر ترس می‌توان به قرار گرفتن ریشه دندان‌ها در داخل استخوان فک اشاره کرد که این امر موجب احساس کردن درد با شدت بیشتری در افراد خواهد شد. 

بنابراین دندانپزشک اطفال باید از تجربه و مهارت بالایی برخوردار باشد تا کودکان کم‌ترین درد را در حین انجام کارهای دندانپزشکی تجربه کنند؛ چرا که ترس از دندانپزشکی به کودکی بر می‌گردد. 

به غیر از کودکان، برخی از بزرگسالان نیز از دندانپزشکی می ترسند، که علت آن به طور معمول تجربه های ناخوشایند از دندانپزشکی در کودکی می باشد. در واقع یکی از علت های ترس کودکان به آناتومی سر و صورت بر می گردد که حاوی عروق و اعصاب می باشد و هر گونه عملی بر روی آن ها تاثیر خواهد گذاشت و درد را به همراه دارد. 

روش های دندانپزشکی بدون درد 

به طور معمول کارهای دندانپزشکی با درد همراه هستند به دلیل اینکه دندان‌ها به عصب متصل هستند و انجام هر گونه عملی بر روی آن‌ها دردی را ایجاد خواهد کرد. تحمل این درد برای کودکان غیرقابل تحمل است، بنابراین باید از روش هایی که بدون درد است استفاده کرد که در این بخش این روش ها را بررسی خواهیم کرد. 

دندانپزشکی با کمک لیزر

دندانپزشکی با استفاده از لیزر یکی از روش های دندانپزشکی بدون درد است، این روش می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد از جمله:

این روش محدودیت سنی ندارد و برای هر سنی قابل انجام است.

در طی این روش  نیاز به بی حسی دندان برای درمان پوسیدگی دندان  نیست، در نتیجه روند درمان دندان درد کاملا بدون درد انجام می شود.

ازآنجا که در طی این روش  درمان بدون تزریق و بی حسی انجام می‌شود، در نتیجه  در اغلب موارد نیازی به درمان ریشه وجود ندارد.

در هنگام استفاده از لیزر تنها بافت پوسیدگی  از روی دندان برداشته می‌شود، در حالی که در طی برداشت پوسیدگی ممکن است بافت سالم همراه با بافت پوسیده از روی دندان حذف شود.

بعد از درمان با کمک این روش، باقیمانده بافت دندان نسبت به پوسیدگی مقاوم‌تر شده و دلیل آن هم در این است که لیزر سبب ایجاد مکانیسمی بر روی بافت سلول‌های مینا و عاج  دندان می‌گردد. در نتیجه این امر می توان گفت، دندانپزشکی بدون درد خصوصا برای کودکان بسیار کار آمد است و والدین می‌توانند با کمک این روش درمان  خاطره‌ای خوش از دندانپزشکی برای کودک خود ایجاد کنند.

  دکتر جوانمرد بهترین دندانپزشک اطفال در طی مراجعات تمام علائم پوسیدگی دندان را بررسی می کند و اقدامات لازم را انجام می دهند .شما می توانید برای مشاوره و مراجعه با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :
021-88699877

دکتر جوانمرد بهترین دندانپزشک اطفال در غرب تهران  با روحیه و منشی که دارد  با کودکان ارتباط می گیرند و همین ارتباط صمیمانه، سبب ایجاد صمیمیت و اعتماد کودکان به دندانپزشک می‌شود.

دندانپزشکی بدون درد با روش سدیشن یا آرامبخشی

در طی استفاده از این روش درمانی، اضطرابی که در حین درمان  برای فرد ایجاد می‌شود،  با استفاده از داروهای آرامبخش و خواب آور  کنترل می‌شود.  به این معنی که  بیمار در خواب به نسبت سبکی فرو می رود  و فرد عملا دردی را احساس نمی کند.  هر کدام از این روش‌ها با توجه به سن بیمار و شرایط او پیشنهاد می‌شود؛ دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال  سعی بر این دارند که بهترین  تصمیم را برای درمان فرزند دلبندتان داشته باشند.

 دندانپزشکی با بی حسی موضعی 

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان از آن برای کم‌تر شدن درد در حین انجام کارهای دندانپزشکی استفاده کرد، استفاده از بی حسی موضعی است که توسط این بی حسی، ناحیه‌ای از دندان که قرار است مورد درمان قرار بگیرد، به خوبی بی حس خواهد شد. 

بی حسی موضعی انواع مختلفی از قبیل بی حسی موضعی سطحی دارد که در این روش نیز، با استفاده از ژل ناحیه مورد نظر بی حس شده و سپس تزریق بی حسی انجام خواهد شد. با استفاده از این روش کودک دیگر متوجه تزریق نخواهد شد.

چرا کودکان به دندانپزشکی بدون درد نیاز دارند؟

هنگامی که کودکان از سلامت جسمی و مغزی برخوردار باشند، می‌توان خدمات دندانپزشکی را برای آن‌ها انجام داد، اما در واقع بسیاری از کودکان به دلیل سن کم و ترس از دندانپزشکی، با دندانپزشک اطفال همکاری نکرده و اجازه انجام کارهای درمانی را نخواهند داد. البته ممکن است پوسیدگی‌های دندانی که در کودکان دو تا سه سال رخ می‌دهد، شدت و عمق کمی داشته و این امکان وجود داشته باشد که بتوان درمان را به زمانی که کودک کمی بزرگ‌تر شده باشد، به تعویق انداخت. در این مدت نیز می‌توان آموزش‌های لازم در این زمینه به کودک ارائه داده و او را با محیط دندانپزشکی بیش از پیش، آشنا کرد. اما در واقع، مواردی نیز مانند آبسه دندان، دردهای شدید و … وجود دارد که باید فورا برای درمان دندان‌های کودک اقدام شده و باید حتما از بیهوشی و یا دیگر روش‌های مورد استفاده در دندانپزشکی بدون درد استفاده شود.

افزون بر این، درمان دندان‌های کودکانی که دچار معلولیت ذهنی و حرکتی هستند، در محیط دندانپزشکی و بر روی یونیت امکان‌پذیر نبوده چرا که واکنش‌های غیر معمول این دسته از کودکان، ضمن جلوگیری از انجام صحیح اقدامات دندانپزشکی، سلامت و حیات کودک را نیز تهدید خواهد کرد. در مورد این کودکان نیز، بسته به تشخیص دندانپزشک اطفال در غرب تهران، از روش‌های دندانپزشکی بدون درد استفاده خواهد شد.

مزایای دندانپزشکی کودکان بدون درد 

از آنجایی که سلامت کودک برای دندانپزشک اطفال در اولویت قرار دارد، بنابراین باید از روش‌هایی که هیچ اختلالی برای کودک به همراه نداشته باشد، استفاده شود که درد زیادی را برای کودکان به همراه نخواهد داشت. 

از آنجایی که سلامت کودک برای دندانپزشک اطفال در اولویت قرار دارد، بنابراین باید از روش هایی که هیچ اختلالی برای کودک به همراه نداشته باشد، استفاده کند که درد زیادی را برای کودکان به همراه نخواهد داشت. 

نتیجه گیری 

مادران باید کودکان خود را از همان ابتدا برای چکاپ های دوره ای به دندانپزشکی اطفال برده تا دندان‌های آن‌ها از همه لحاظ معاینه و بررسی شوند، تا در صورت وجود آسیبی در آن ها هر چه زودتر از شدت آن ها پیشگیری شود، اما کودکان به دلیل ترس از دندانپزشکی در مراجعه به آن همکاری نخواهند کرد. در این مقاله روش های درمانی که درد کم‌تری را به همراه دارند معرفی کردیم و امیدواریم که مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول 

 

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک راه حل مدرن و پایدار برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده است....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. مهسا

    سلام دکتر اگر برای عصب کشی دندون از بیهوشی استفاده کنید ، کودک دردی رو نمی فهمه و اینکه بیهوشی بعد ها چه عوارضی داره ؟ خیلی ممنون از پاسختون

    پاسخ
    • دکتر هلن جوانمرد

      سلام دوست عزیز، من مخالف اعمال بیهوشی برای اقدامات درمانی هستم. زیرا عوارض مواد بیهوشی تاثیر بدی روی سلامت کودک می گذارد. عصب کشی دندان را می توان بدون بیهوشی و بدون درد برای کودک انجام داد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری راجبه عوارض مواد بیهوشی بدست بیارید به مقاله ی دندانپزشکی بدون بیهوشی مراجعه کنید.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *