مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

خرابی دندان کودکان

خرابی دندان کودکان چه دلایلی دارد؟ برای پوسیدگی دندان کودک دو ساله به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟ خرابی دندان آسیاب کودکان چه عوارضی خواهد داشت؟ برای خرابی دندان جلو کودکان چه اقداماتی لازم است صورت گیرد؟ چگونه می‌توان از پوسیدگی دندان کودک 3 ساله جلوگیری کرد؟ خرابی دندان دائمی کودکان چه مشکلاتی را برای او به دنبال خواهد داشت؟ رژیم غذایی و مصرف تنقلات چگونه در خرابی دندان کودکان اثرگذار خواهد بود؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد خرابی دندان کودکان، اطلاعات کامل‌تری به دست آورده و برای حفظ سلامت دندان آن‌ها آگاهی بیشتری داشته باشیم.

خرابی در دندان کودکان

خرابی و پوسیدگی در دندان کودکان

خرابی در دندان کودکان ممکن است در هر قسمتی از دندان ایجاد شود و به عنوان مثال می‌توان به خرابی در ریشه دندان کودکان، خرابی در تاج دندان، خرابی در سطح دندان و … اشاره کرد. این پوسیدگی‌ها و خرابی‌های ایجاد شده در دندان کودکان، باید هرچه سریع‌تر درمان شوند چرا که در غیر این صورت، عمق این پوسیدگی‌ها و خرابی‌ها بیشتر شده و می‌توان منجر به خرابی دندان و در نتیجه، افتادن دندان کودک شود؛ به همین دلیل لازم است به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه کرده و از ویزیت و معاینه توسط پزشک در فواصل زمانی مشخص، غافل نشوید.

نکات مهم در هنگام دندان درد کودکان

اگر فرزند شما درد و تورم به علت خرابی دندان دارد، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • در اولین فرصت به یک دندانپزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.
  • برای کاهش استرس کودکان در دندانپزشکی کودکان، به یک دکتر دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.
  • برای کاهش تورم ناشی از خرابی دندان کودکان، از کمپرس سرد استفاده کنید و بهتر است زمان استفاده از آن بین 10 تا 15 دقیقه باشد.
  • داروی مسکن برای دندان درد کودکان باید تحت نظر متخصص دندانپزشکی کودکان تجویز شده و به آنان داده شود. بنابراین بدون مشورت با دندانپزشک اطفال به آن‌ها دارو ندهید.

علت ایجاد خرابی در دندان کودکان

خرابی و پوسیدگی در دندان کودکان در اثر از بین رفتن مینای دندان ایجاد می‌شود. زمانی که کودک شما از خوراکی‌های اسیدی بسیار زیاد استفاده می‌کند، مینای دندان مکرر در حمله اسیدی قرار خواهد گرفت. بعد از گذشت مدتی، نشانه‌های اولیه پوسیدگی نمایان می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد لکه‌های سفید در محل از بین رفتن دندان اشاره کرد.

زمانی که کل دندان پوسیده نشده باشد می‌توان از پیشرفت خرابی دندان کودک به خوبی جلوگیری کرد؛ زیرا مینای دندان این قابلیت را دارد که با استفاده از مواد معدنی موجود در بزاق و فلوراید (گرفته شده از خمیر دندان) خود را ترمیم کند اما در صورتی که این خرابی ادامه پیدا کرده و درمان نشود، مینای دندان به مرور ضعیف‌تر شده و یک آسیب دائمی ایجاد خواهد کرد.

اگر در اثر خرابی دندان، حفره ای در دندان کودک شما ایجاد شده باشد، دندانپزشک با استفاده از پر کردن دندان کودک شما می‌تواند به خوبی به درمان و رفع این مشکل کمک کند.

پلاک نیز یکی از مواردی است که منجر به ایجاد آسیب و خرابی بر روی دندان‌ها می‌شود. پلاک در واقع یک لایه‌ای از باکتری است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این پلاک‌ها در اثر تمیز کردن مرتب از روی دندان ها تمیز می‌شوند، اما اگر بهداشت دهان و دندان کودکان به خوبی انجام نشود بروی دندان‌ها باقی می‌مانند و ممکن است باعث بروز خرابی در دندان کودکان شود.

جلوگیری از خرابی دندان کودکان

کودکان باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنند؛ به این معنا که پس از صرف هر وعده غذایی و همچنین بعد از مصرف شیرینی‌جات و تنقلات حتما مسواک بزنند. در طول روز حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنند تا از بروز خرابی و پوسیدگی‌های احتمالی دندان‌های خود به خوبی جلوگیری کنند، چرا که استفاده از نخ دندان بسیار مهم است. رژیم غذایی سالم و مناسب نیز در حفظ سلامت دندان کودکان بسیار موثر خواهد بود و به همین دلیل بهتر است مصرف خوراکی‌های قندی و اسیدی را برای آنان محدود کرده و کودکان را به خوردن غذاهای سالم‌تر مانند سبزیجات، پنیر، ماست کم چرب و… تشویق کنید.

دندانپزشکان اطفال همچنین توصیه می‌کنند تا حتما بعد از رویش دندان های کودکان خود در فواصل زمانی هر شش ماه یک بار برای چکاپ به بهترین دندانپزشک اطفال در غرب تهران مراجعه کرده و در منزل نیز نکات ضروری برای بهداشت دهان و دندان کودک خود را رعایت کنید.

گاهی نیز کودکان نیاز به استفاده از روش فلورایدتراپی یا فیشورسیلانت دارند. بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشک باعث جلوگیری از خرابی دندان کودکان خواهد شد.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *