بی حسی دندان در بارداری

آیا  دندانپزشکی در دوران بارداری می تواند خطری داشته باشد ؟ بی حسی دندان در بارداری  خطری برای جنین دارد ؟ در صورت  شروع دندان درد در ماه های اول بارداری چه اقدامی انجام دهیم ؟ تمام این ها سوالاتی است که  ممکن است در بارداری ذهن مادران باردار را به خود مشغول کرده باشد، اگر شما پاسخ این سوالات را نمی دانید بهتر است مقاله زیر را مطالعه کنید.

یکی از شایع ترین علائمی  که در زمان  بارداری در دهان  ظاهر می شود، التهاب لثه یا ژنژیویت است  که در 25 تا 75 درصد زنان باردار ایجاد می شود . این التهاب به صورت  تورم کم لثه، حساسیت، قرمزی و یا حتی خونریزی خود را نشان داده و در ماه هشتم  بارداری به بیشترین  حد می رسد  و علت آن  تجمع پلاک  دندانی (به علت  بهداشت نامناسب ) و تغییرات هورمونی است. در صورت درمان نشدن، ژنژیویت می تواند تبدیل  به بیماری پریودنتال  یا پریودنتیت شود. این وضعیت در 15 درصد زنان  باردار دیده می شود وممکن است به لقی دندان بینجامد .

بی حسی دندان در بارداری

درمان التهاب لثه در بارداری

درمان ژنژیویت  یا التهاب لثه ،بهداشت عالی و ویزیت مرتب دندانپزشکی و در صورت  لزوم ،جرمگیری است  و درمان بیماری پریودنتال ،علاوه بر بهداشت  و ویزیت مرتب دندانپزشکی  و جرم گیری، تمیز کردن سطوح ریشه دندان و آنتی بیوتیک تراپی  و در صورت لزوم ،جراحی است . درمان بیماری پریودنتال در زمان بارداری ایمن است و احساس بهتری به فرد می دهد .

عوارض بیماری های دهان و دندان

از عوارض عمده بیماری پریودنتال در زنان باردار ،زایمان زودرس  و وزن کم نوزاد هنگام تولد است . همچنین زنان بارداری که مبتلا  به بیماری پریودنتال باشند ،2 برابر بیش از سایرین احتمال ابتلا به پره اکلمپسی دارند .

سایش های اسیدی دندان در بزرگسالان

ممکن است بنا بر دلایلی خصوصا در دوران بارداری برگشت غذا  از معده به دهان  و یا استفراغ  نیز به دلیل ویار شایع شود .  در نتیجه برای جلوکگیری  از ایجاد سایش  های اسیدی  در این مواقع باید دهان را  با آب یا بی کربنات  شستشو داد  و از مسواک نرم استفاده  کرد . برای بررسی وضعیت دندان ها  با دندانپزشک اطفال و بزرگسالان  و نیز برای کنترل علائم بارداری به پزشک مرتبط ارجاع شود .

درمان های دندانپزشکی در دوران بارداری

در دوران بارداری ،مراقبت ها و مراجعات دندانپزشکی زنان بسیار کم می شود  و درصد بالایی از افرادی که نیازمند  درمان هستند نیز به دندانپزشک مراجعه نمی کنند . شاید علت این کمبود مراجعه ،عدم اطمینان بسیاری از دندانپزشکان نسبت به بی حسی موضعی ،رادیوگرافی  و درمان دندانپزشکی در این دوران باشد .

بهترین زمان برای انجام مراقبت های دنداپزشکی سه ماه دوم است. در این زمان ارگانوژنز پایان یافته ، از طرفی جنین انقدر بزرگ نیست  که دراز کشیدن طولانی مادر مشکلی ایجاد کند . در مورد انجام رادیوگرافی، در دندانپزشک میزان اشعه به حدی کم است  که انجام رادیوگرافی  پری اپیکال  تشخیصی ،معادل 7  ساعت اشعه کیهانی موجود  در محیط زندگی است . با وجود این، استفاده از وسایل حفاظت شخصی  و مراقبت های دیگر حین رادیوگرافی لازم است .

دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال و بزرگسالان با سابقه ی درخشانی که دارند می توانند انواع بیماری دهان و دندان را در کوتاهترین زمان ممکن درمان کنند . شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت با شماره ی زیر تماس بگیرید :021-88699877

پیشگیری  از بیماری هان و دندان در بارداری

برخی از مواردی  که می توانند برای پیشگیری از ایجاد پوسیدگی در دوران بارداری مورد استفاده قرار بگیرند و ایمن هستند ،عباراتند از :

استفاده  از آن  به طور موضعی  سبب استحکام مینا و کاهش  باکتری های دهان می شود .

• آدامس حاوی زایلیتول

باعث کاهش سطح استرپتوکوک موتانس در بزاق و پلاک میکروبی  مادر می شود . استفاده از این آدامس ها میزان باکتری های  پوسیدگی زا و ایجادکننده  بیماری پریودنتال می شود .

توصیه های دکتر جوانمرد بهترین دندانپزشک اطفال به زنان باردار

بهتر است در صورت هر گونه  اختلالات دهانی و دندان که شامل لق بودن ، حفره در دندان ها ، درد دندان  و یا خونریزی در لثه ها  حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

بهترین زمان برای انجام امور دندانپزشکی  در زنان باردار  در 3 ماه دوم باردار می باشد  و لازم است تا در این زمان  به منظور جرم گیری و سایر درمان های دندانپزشکی به دندانپزشک خود مراجعه کنید . در صورتی که بیش از 6 ماه از آخرین ویزیت دندانپزشکی  گذشته باشد ،دکتر جوانمرد این بانوان را تشویق می کند که حتما توسط دندانپزشک برای معاینه دهان و دندان ها ویزیت شوند. انجام مراقبت های دندانپزشکی نه تنها ضرری برای آن ها ندارد بلکه پیامد های مفید برای مادر و جنین خواهد داشت.

همچنین لازم است به این مادران توصیه شود که حتما بعد از به دنیا آمدن فرزندشان به بهداشت دهان و دندان های او توجه داشته باشد . با رعایت این نکات شمال در طول دوران بارداری و بعد از آن  دچار آسیب و پوسیدگی های دندان نمی شوید.

نتیجه گیری

درنظر داشته باشید که با هر احساس ناراحتی در دندان های خود، فارق از شرایطی که دارید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. تشخیص این که آیا بی حسی و یا هر عمل دندانپزشکی دیگری برای شما ضرر دارد یا نه بر عهده دندانپزشک شماست.