مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

بریج دندان کودکان

بریج دندان کودکان یکی دیگر از راه‌های درمانی می‌باشد، کودکانی که دندان‌های خود را از دست می‌دهند، در فضای دهان خود فضاهای خالی ایجاد می شود؛ این فضای خالی باعث می‌شود که دندان‌ها همگی به سمت فضای خالی حرکت کنند و سبب نامنظمی در دندان‌ها می‌شود.

ایجاد فضای خالی در بین دندان‌ها نیز مشکلات دیگری را برای فرد به وجود می‌آورند. از جمله اینکه فضاهای خالی شرایط را برای گیر کردن مواد غذایی در بین دندان ها محیا می‌کند ،در نتیجه امکان پوسیدگی دندان در این مورد افزایش می‌یابد.

بریج دندان در این مورد می‌تواند کمک کننده باشد و با ایجاد پلی در دهان، دندان‌ها را در یک ردیف جایگزین کند، در روش بریج دندان ابتدا دندانپزشک اطفال در هر دو طرف بریج روکش قرار می‌دهد، در نتیجه با این کار می توان به راحتی فضاهای خالی ایجاد شده در بین دندان‌ها را پوشاند.

بریج دندان اطفال
در مورد بریج دندان کودکان بیشتر بدانید

مزایای بریج دندان کودکان

  • زیبایی دندان‌ها
  • ایجاد تاثیرات مفید بر روی گفتار کودکان
  • منظم قرارگرفتن دندان‌ها بر روی هم
  • راحت انجام دادن عمل جویدن و هضم غذا
  • جلوگیری از نافرمی و کجی دندان‌های دیگر
  • مرتب شدن دندان‌ها
  • بهبود ظاهر چهره کودک
  • کاهش فشار روی دندان‌های کنار فضای خالی

علت استفاده از بریج دندان کودکان

کودکان به دلایل مختلفی مانند وراثت، مصرف بیش از حد شیرینی‌جات، عدم رعایت بهداشت دهان، افتادن و یا شکستن دندان، دندان‌های خود را از دست داده و در صورتی که دندان‌ها پوسیده شده باشند؛ تنها راه آن خارج کردن دندان پوسیده است، که همین پیش از موعد کشیدن دندان، موجب کج شدن دندان‌های دائمی خواهد شد. و هم‌چنین بر غذا خوردن و صحبت کردن کودک تاثیر خواهد گذاشت. پس نگه داشتن دندان‌های شیری تا زمانی که به صورت طبیعی بیافتند، بسیار مهم خواهد بود. بنابر همین موضوع در صورت از دست رفتن یک دندان از بریج دندان برای کودکان می‌توان استفاده کرد.

کاربرد استفاده از بریج دندان

برای درمان دندان‌های از دست رفته و پر کردن فضای خالی بین دندان‌ها از بریج دندان استفاده می‌شود. بدین صورت که بریج دندان به شکل یک پل بر روی دندان‌های دو طرف فضای خالی و بی‌دندان قرار گرفته و آن ناحیه را پر می‌کند.

انواع بریج دندان

بریج دندان انواع مختلفی مانند بریج قدیمی یا همان بریج ممولی، بریج معلق، بریج پیوندی مریلند یا بریج رزین و بریج متحرک دارد، که بهترین دندانپزشک اطفال با توجه به شرایط دهان و دندانی کودک یکی از انواع آن را انتخاب خواهد کرد. در ادامه به بررسی انواع بریج دندان کودکان خواهیم پرداخت.

بریج معمولی

در این نوع از بریج‌ها دندان‌های اطراف فضای خالی روکش شده و سپس از دندان مصنوعی برای قرارگیری در بین روکش‌ها استفاده خواهد شد. بریج قدیمی از مواد چینی جوش‌خورده به فلز و یا سرامیک ساخته می‌شود. به بریج‌های معمولی بریج قدیمی یا دندان پایه‌دار نیز گفته می‌شود.

بریج رزین

این نوع از بریج‌ها همان دندان مصنوعی بوده و به جای روکش در دو طرف خود دارای باله‌های کوچک برای اتصال محکم هستند، که با استفاده از چسب قوی در ناحیه پشت دندان متصل خواهد شد. بیشتر برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند. بریج رزین یا بریج مریلند هیچگونه آسیبی به دندان‌های کناری نخواهد زد و هم‌چنین به آسانی جای‌گذاری خواهد شد.

بریج معلق

این نوع از بریج‌ها در صورتی که تنها در یک سمت دندان فضای خالی وجود داشته باشد استفاده خواهد شد. استفاده از بریج دندان در عقب دندان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و موجی آسیب دیدن دندان‌ها خواهد شد.

بریج های متحرک و ثابت

بریج دندان با نام دندان مصنوعی ثابت نیز شناخته می‌شود. اگر یک و یا چند تا از دندان‌های فرد در اثر پوسیدگی و یا موارد دیگر از بین رفته باشند؛ با کمک بریج های ثابت دندان این فضاهای خالی را از بین برد لازم به ذکر است، که بریج‌ها متحرک هم وجود دارد که می توان در هر زمان دلخواه از دهان خارج کرد. اما باید گفت که بریچ‌های متحرک در مقایسه با بریچ‌های ثابت از قابلیت استحکام و البته قابلیت کمتری برخوردار هستند.

بعضی از والدین این طور تصور می‌کنند که بریج دندان برای کودکان لازم نمی‌باشد، و به مرور زمان دندان‌های اطراف فضای خالی را پر می‌کنند، و یا دندان در آن محل دوباره رشد می‌کند. دندان های شیری تاثیر بسزایی بر صحبت کردن و البته غذا خوردن کودکان می‌گذارد، در نتیجه از دست دادن دندان‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را برای آن‌ها به وجود آورد.

بریج دندان کودکان می‌تواند به صورت یک فضا نگهدارنده عمل کند، اگر کودک به هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد؛ می‌تواند تا زمان رویش دندان‌ها از فضای خالی ایجاد شده محافظت کند. و در واقع روش عالی برای بازیابی سلامت و دندان و البته حفظ ظاهر کودک می‌باشد.

راهکارهای مراقبت از بریج دندان کودکان

مراقبت از دندان‌ها کار سخت و دشواری نیست و می‌توان با کمی وقت از دندان‌ها مراقبت کرد. می‌توان در روز با دو مرتبه مسواک کردن دندان‌ها و استفاده از نخ دندان تا حد قابل توجهی از دندان‌ها مراقبت کرد و احتمال پوسیدگی و آسیب را به حداقل برسانیم.

روند کار در بریج دندان کودکان به چه صورت می باشد؟

برای تکمیل دوره درمانی بریج دندان کودکان، در بیشتر موارد تنها نیاز به دو جلسه ویزیت با دندانپزشک اطفال می‌باشد، در جلسه اول دندانپزشک اطفال در غرب تهران ابتدا  از دو طرف فضای خالی آماده می‌کند؛ و مینا و عاج دندان را برای قرار گیری روکش‌های دندان تراش می‌دهد. سپس از دندان‌ها برای تهیه بریج و روکش قالب گرفته خواهد شد، و برای ساخت بریج به لابراتور دندانپزشکی ارسال خواهد شد. در طول آماده شدن بریج‌ها دندانپزشک برای حفاظت از دندان‌ها و لثه‌ها از بریج موقت استفاده خواهند کرد.

پس از آماده شدن بریج‌های دائمی، بریج موقت برداشته شده و بریج جدید قرار داده‌ می‌شود و ممکن است بریج‌ها برای تناسب و اندازه دقیق دستکاری شوند. زمانی که از اندازه بودن بدنه فلزی و روی هم آمدن دندان‌ها اطمینان حاصل شد، بریج با سیمان به طور دائمی چسبانده خواهد شد. از آنجایی که برای قرار گیری بریج دندان لازم است، تا دندانپزشک اطفال دقت و مهارت کافی را داشته باشد، حتما در انتخاب دندانپزشک خود دقت کنید. بریج دندان باید با سایر دندان کاملا تطابق داشته باشد، تا ناهماهنگی در فک و سایر دندان ها ایجاد نگردد.

به منظور جلوگیری از اختلال در بریج دندان از بریج های دندان موقت حداکثر تا دو هفته در دهان کودک استفاده می‌کند و درنهایت بریج دندان نهایی را در دهان جایگذاری می‌کند.

بریج دندان کودکان

هزینه بریج دندان کودکان چه مقدار است ؟

این هزینه بنا بر موارد مختلفی سنجیده می‌شود، و نمی‌توان برای آن هزینه مشخص و دقیقی بیان کرد. از جمله مواردی که می‌تواند در هزینه بریج دندان کودکان تاثر گذار باشد شامل:

  • موقعیت مطب دندانپزشک کودکان
  • سایر درمان های مورد نیاز مثل ،عصب کشی، پر کردن دندان ها و…
  • مهارت و تجربه بهترین دندانپزشک اطفال
  • مواد استفاده شده برای ساخت بریج دندان
  • سطح پوشش بیمه ای که  استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

متخصصین این حوزه درمانی می‌کوشند تا فرزندان‌تان در آینده لبخندهای زیبایی را از آن خود کنند؛ پس با مراجعه به مراکز سلامت بهداشت دهان و کودکان و اقدامات دوراندیشانه خود آن‌ها از این نعمت زیبایی الهی محروم نکنید.

سوالات متداول

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *