مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

اهمیت نگهداری از دندان های کودکان

جوانه زدن مرواریدی در صدف

دندان پزشکی برای کودکان کار بسیار مشکلی است، از ظرافت دهان شان گرفته تا کم طاقتی شان، وای خدای من مگر می شود تحمل کرد کودکی که از آمپول می ترسد را برای خدمات دندان پزشکی آماده کرد، در ابتدای اقدام والدین و اطرافیان باید از جمله “آمپولت می زنن” بپرهیزند، زیرا کودک از قبل با پیش زمینه ای به این سمت می رود که قرار است درد بکشد، پس باید از نظر ذهنی هم آماده شود، به والدین و اطرافیان پیشنهاد می شود برای کاهش رنج ذهنی کودکتان از این دست جملات تهدید آمیز استفاده نکنند و به جای آن از زیبایی های دندان شان پس از عمل بگویید و از مهربانی و خوش اخلاقی دندان پزشک مورد نظر صحبت کنید، به طوری که کودک احساس امنیت و دلگرمی داشته باشد، هیچ وقت آقا یا خانم دکتر را در ذهن کودک هیولا ترسیم نکنید این امر باعث می شود کودک هیچ وقت درد یا مشکل خود را بروز ندهد که مجبور شود به پزشک مراجعه کند، در آخر این که برای برخورد و صحبت با فرزندان تان کمی توجه کنید و محافظانه تر عمل کنید.

برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل حاد به هیچ وجه درمان عارضه های دندانی فرزندانتان را به تعویق نیاندازید، برای حفظ سلامت دهان و دندان کودکان تان به طور دوره ای دندان های فرزندان تان را برای چکاپ و بررسی به دندان پزشک اطفال ببرید.

حفظ دندان های شیری

حفظ دندان های شیری کودکان موضوع مهمی است که لازم است به آن توجه شود. زمانی که بنا بر هر دلیلی مجبور به کشیدن دندان های شیری زودتر از موعد خود می شویم، دندان های کناری این فضا را پر می کنند و دندان های دائمی در زمان رویش  فضایی برای رشد ندارد و همین عامل سبب می شود که دندان ها کج  و نافرم شوند ،در نتیجه نیاز به ارتودنسی اطفال در کودک به مراتب بیشتر می شود. علاوه بر این موارد به دلیل آنکه زودتر از  موعد  دندان شیری کشیده شده است، جایگزین این دندان طی چند سال آینده  رویش می کند، همین عامل سبب بروز مشکلات در جویدن می شود و  کودک دچار سو هاضمه می شود.

مراقبت از دندان های کودک از دوره نوزادی

اولین نشانه ی رویش دندان در سه ماه اول دوره جنین آشکار می شود. زمانی که نوزاد متولد می شود تقریبا دو سوم دندان های او در لثه تشکیل شده است و بعد از تولد یک سوم باقی مانده دندان ها  تشکیل می شود، اما رویش اولین دندان در تمام کودکان یکسان نیست و در هر کودک متفاوت است و زمان دقیقی ندارد، لازم است تا از همان ابتدا والدین تمام اقدامات بهداشتی برای دندان های کودک خود را اجرا کنند. در مقالات پیشین در رابطه با اقدامات لازم برای مراقبت از دندان های کودک صحبت کردند.

 تغذیه کودکان تاثیر آن در سلامت دندان های شیری

باید گفت توجه به تغذیه در کودکان در کنترل پوسیدگی دندان بسیار پر اهمیت تر از مسواک زدن کودکان است. برخی از والدین تصور دارند که قطره آهن عامل بد رنگی و پوسیدگی دندان است که این تصوری اشتباه است. عواملی مثل تغذیه نادرست، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مواردی از این قبیل می تواند عامل پوسیدگی دندان شناخته شود.

گاهی برخی از کودکان برای مسواک زدن دندان ها مقابله می کنند، راه کار های مختلفی برای تشویق کردن کودکان جود دارد تا بتوانیم آن ها را به مسواک کردن دندان ها علاقه مند کنیم، اگر موفق به عادت دادن کودک به مسواک کردن دندان ها نشوید می توانید با دندانپزشک اطفال مشورت کنید. گاهی حتی با کنترل ها و اقدامات لازم، کودک دندان شیری خود را زودتر از موعد از دست می دهد، باید گفت دندان شیری که به هر دلیل زودتر از موعد خود از دست برود، در رشد و رویش دندان دائمی تاثیر گذار است، یعنی می تواند این زمان را به تعویق بی اندازد و دندان دائمی دچار بر هم ریختگی شود و نیاز به ارتودنسی دندان را در کودک  ایجاد کند.

انواع خدمات دندان پزشکی اطفال

پاکسازی دندان کودکان

دندان پزشک اطفال به شما و فرزندان تان آموزش می دهد که چگونه از دندان های شان محافظت کنند تا دچار عارضه ای نشود، هم چنین لوازم مخصوص تمیز کردن دندان های کودکان را به شما و آن ها معرفی کرده و یا در اختیارتان قرار می دهد تا به طور مداوم و پی در پی از آن استفاده کنند. آموزش مهارت های مانند استفاده صحیح از مسواک، نخ دندان و دیگر ابزار کار آمد برای تمیز کردن دندان ها برای کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

جرم گیری دندان کودکان

دندان های کودکان بیش از هر کس دیگری مستعد جرم و آسیب دیدگی است زیرا کودکان بیش از هر فرد دیگری از انواع قطرات و ویتامین ها به طور خوراکی استفاده می کنند زیرا دندان های تازه رشد کرده کودکان ظرافت بسیاری دارد و به همین دلیل موجب می شود دندان های آن ها جرم بگیرد که می تواند ظاهر این مروارید های زیبا را کدر و بد رنگ کند، به همین دلیل جرم گیری یک عمل مهم برای هر کودکی که دندان هایش دچار جرم شده است به شمار می رود اما طبق دستور دندان پزشک باید در زمان مشخص انجام شود.

پر کردن دندان کودکان

برخی از کودکان به دلائل مختلفی مانند: خرابی و پوسیدگی دندان ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان،یا به صورت ارثی با دندان های دارای فواصل زیاد رشد کرده اند که برای جبران این عارضه باید به دندان پزشک اطفال مراجعه کرد و با پر کردن این فواصل یا حفره های دندان می تواند این عارضه را درمان کرد.

دندانپزشک اطفال - دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال – دکتر هلن جوانمرد

عصب کشی کردن دندان کودکان

زمانی که خرابی و پوسیدگی دندان ایجاد می شود و به آن بی توجهی می شود یا عامل دیگری در عدم مراجعه به دندان پزشک سهیم می شود و این پوسیدگی ها به عمق دندان نفوذ پیدا کرده می تواند به عصب دندان آسیب برساند که موجبات درد و ناراحتی فراوانی برای کودک فراهم می کند. که دندان پزشک می تواند با استفاده از روش عصب کشی و ابزار مخصوص خود این عارضه را درمان کند و به درد ها پایان دهد.

فلوراید تراپی کودکان

از دیگر روش های محافظتی برای جلوگیری از آسیب و خرابی ها، فلوراید تراپی است که معمولا از سن 3 سالگی به بعد توصیه می شود به طور دوره ای دندان های اطفال تحت فلوراید تراپی قرار بگیرند. فلوراید ماده ای است که در بسیار از خمیر دندان ها با دوزهای متفاوت وجود دارد، که می تواند باعث تقویت دندان ها در برابر باکتری و پوسیدگی ها شود.

کشیدن دندان های شیری کودکان

کودکان در سنین زیر 7 سال دندان های شیری خود را که از دو سالگی به بعد با آن ها همراه بوده را باید کشید، دندان های شیری پس از گذراندن عمر خود، عمدتاٌ سست می شوند و یا به راحتی از لثه ها جدا می شود، اما برخی دیگر از دندان های که خود به خود برداشته نمی شوند را باید به دندان پزشک مراجعه کرد تا دندان های کودک را با رعایت اصول کشیده و به عمر دندان های شیری کودک پایان می بخشد، توجه داشته باشید که دندان های شیری به طور یکجا کشیده نمی شود و  تمام شدن دندان های شیری و جایگزین شدن آن ها با دندان های دائمی زمان می برد.

ترمیم تاج دندان کودکان

دندان برخی از کودکان ممکن است در اثر برخی از حوادث شکسته یا ترک خورده شوند که دندان پزشک با استفاده از روش های روز و کم خطر به ترمیم و بازسازی دندان های کودک می پردازد تا در آینده بد فرم شکل نگیرد.

 نگهداری از دندان های کودکان

کودکان تان با دندان های صاف و زیبا می درخشد، اگر والدین در آموزش و یاددآوری پاکسازی دندان های کودک خود کوتاهی کنند در آیند متضرر خسارات بسیار زیادی می شوند. پس کودکان را به انجام کار های همچون مسواک زدن، دهان شویه کردن، نخ دندان کردن، ملزم دارید تا دندان های مرواریدی شکل شان از آسیب های بسیاری محافظت شود.

نتیجه گیری

همواره به یاد داشته باشید درانتخاب بهترین دندان پزشک اطفال نهایت توجه و دقت را داشته باشید تا خطرات بسیاری در انتظار آن ها نباشد. بسیار ناگوار است دیدن صحنه ای از دندان های ناسالم و نازیبای از دندان های کودکانی که در سنینی هستند باید زیبا بخندند و زیبا به نظر برسند.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *