مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

انواع روکش دندان

آیا از تغییر رنگ دندان های خود رنج می برید؟ دندان های بریده شده، شکاف های بزرگ در دندان ها یا سایر مشکلات دندانی ممکن است شما را آزرده خاطر کرده باشند. شما می توانید لبخند و اعتماد به نفس خود را با استفاده از انواع روکش دندان با کمک متخصصان دندانپزشکی زیبایی بهبود ببخشید.

انواع روکش دندان می توانند دندان های شما را تغییر شکل داده و صاف کنند. شکاف ها را پر کرده و لبخند سفید مرواریدی به شما هدیه دهند. آن ها نه تنها لبخند شما را تقویت می کنند بلکه از دندان های شما نیز محافظت می کنند.

هرچند روکش ها، آخرین راه چاره برای حفظ تاج دندان ها هستند. تا وقتی به اندازه ی کافی بافت دندان وجود دارد باید از راه های دیگری مثل کامپوزیت و بیلداپ های دندانی استفاده کرد.

امروزه انواع مختلفی از روکش های دندانی وجود دارند که در لابراتورها برای ترمیم دندان ها ساخته می شوند. برای تهیه روکش دندان می توان از مواد مختلفی استفاده کرد. این مواد را می توان بنا بر شرایط بیمار برای او انتخاب کرد.

 

مزایای روکش های دندان

روکش های دندان برای کسانی که قادر به اصلاح وضعیت دندان های خود با کمک ترمیم نیستند، مزایای مختلفی دارد و به همین دلیل افراد زیادی را برای بهبود وضعیت ظاهری دندان ها به خود جذب کرده است.

  • درمان مشکلات دهانی همچون حساسیت ،آبسه ،بوی بد دهان ،التهاب و موارد دیگر
  • به وجودآوردن ظاهری مناسب و طبیعی در دندان ها
  • مانداگری و دوام بسیار بالای روکش دندان ها

روکش دندان ها در مواردی مثل افتادگی دندان ها و یا ترمیم با کمک ایمپلنت دندان بسیار پرکاربرد می باشند.

 

 

در چه مواردی می توان از روکش دندان استفاده کرد؟

همانطور که گفته شد، روکش ها آخرین راه درمانی هستند که باید در نظر گرفت چرا که برای انجام آن ها باید بخش بزرگی از دندان را تراشید. در موارد زیر می توان از روکش دندان استفاده کرد:

  • شکستگی دندان ها : در مواردی که شکستگی ها را نتوان با کامپوزیت و بیلداپ های کامپوزیتی بازسازی کرد، می توان از روکش برای ترمیم شکستگی های گسترده استفاده کرد.
  • پوسیدگی های عمیق:ممکن است حتی بعد پر کردن دندان ها، آن ها شروع به پوسیدگی کنند. اگر این پوسیدگی عمیق باشد، راه دیگری جز روکش برای بهبود وضعیت دندان ها وجود ندارد.
  • بریج های دندانی: یک فرد ممکن است یک یا چند دندان خود را از دست بدهد اما قادر به استفاده از ایمپلنت نباشد. در این حالت از بریج های دندانی استفاده می شود.
  • روکش های ایمپلنت: روکش های ایمپلنت  چند ماه پس از جراحی بر روی فیکسچر ایمپلنت قرار می گیرند.

انواع روکش های دندان

می توان گفت روکش های دندان در ترمیم و زیبایی دندان ها بسیار موثر و مفید عمل می کنند و تنها عیب آن ها، لزوم تراش دادن دندان ها برای جایگذاری روکش می باشد.  روکش دندان تقریبا تا 10 سال برای فرد کارایی دارد و در دراز مدت می تواند عاملی برای فرسایش دندان ها باشند.

1. روکش های سرامیکی

این روکش ها پوسته های سرامیکی نازکی هستند که به قسمت جلوی دندان شما متصل می شوند. این نوع از روکش ها حداقل ده سال دوام خواهند داشت. با داشتن دندانپزشک مناسب و مراقبت از دندان ها، می توانید تا  سال از این روکش ها استفاده کنید.

هنگام استفاده از این روکش ها، دندانپزشکان از دندان ها نمونه برداشت می کنند تا اطمینان حاصل کنند که روکش های سفارشی شما کاملا متناسب با ساختار دندان شما است. به طور معمول در طول این قرار ملاقات نیز روکش های موقت اعمال می شود تا در ویزیت بعدی دندانپزشک شما روکش های پرسلانی جدید جایگزین شود.

دندانپزشک برای آماده سازی روکش های مناسب دندان ها از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند. پس از اتمام پروسه روکش گذاری بر روی دندان ها، شما دندانپزشکی را با لبخندی زیبا ترک خواهید کرد.

البته که در این مورد باید بدانید که ونیرهای چینی یک نقطه ضعف دارند، و آن این است که  برای کاهش درد در طول درمان به بی حس کننده یا بیهوشی نیاز دارند. اگرچه این نوع از محکم ترین روکش ها هستند، اما اگر ضربه ای محکم به آن ها را وارد شود ممکن است آسیبی جدی ببیند و ترمیم آن ها نیز دشوار است. بهتر است بدانید از بهترین نوع این روش در روکش دندان شیری نیز به کار می رود.

روکش های سرامیکی می توانند تمام سرامیک و یا فلز سرامیک باشند.

  • روکش های تمام سرامیکی برای دندان های جلویی بسیار مناسب هستند زیرا رنگ روشن تری نسبت به دیگر روکش ها دارند. این روکش ها انواع مختلف داشته و هو رنوع آن رنگ و مقاومت متفاوتی دارد.
  • روکش های فلز سرامیک، زیرساختی فلزی دارند و روی آن ها سرامیکی است. ممکن است پس از گذاشتن این روکش، زیرساخت فلزی آن بین لثه و دندان کمی مشخص باشد که این از زیبایی دندان می کاهد.

2. روکش های غیر دائمی

روکش های غیر دائمی معمولاً قبل از قرار دادن روکش های چینی یا زمانی که می خواهید روکش هایی که در صورت لزوم به راحتی برداشته می شوند، استفاده می شود. روکش های غیر دائمی از نوع انعطاف پذیر مواد رزینی یا پلاستیک ساخته می شوند. حتی کیت هایی نیز وجود دارد که می توانید برای استفاده از روکش های غیر دائمی در خانه خریداری کنید.

3. روکش های تمام فلزی

این نوع از روکش ها بیشتر برای دندان هایی که در معرض دید نمی باشند استفاده می شوند . روکش های فلزی  به دلیل رنگی که دارند نباید در دندان های جلویی استفاده شوند زیرا جلوه ی زیبایی ندارند. آلیاژ استفاده شده  در این روکش ها باید آلیاژی فلزی مثل کبالت-کروم و نیکل-کروم باشد یا طلا و پلاتینیوم داشته باشد.

این نوع از روکش را می توان با دوام ترین نوع روکش ها برشمرد چون در برابر جویدن بسیار مقاوم هستند. همچنین این روکش ها نازک تر از دیگر روکش ها هستند و نیاز کمتری به تراش دندان دارند. همچنین این روکش ها حساسیت زا نیستند و سازگاری زیستی بالایی دارند.

4. روکش های پرسلاین

این روکش ها به طور کامل از پرسلاین ساخته شده اند و ظاهری کاملا طبیعی دارند اما استحکام روکش های ترکیبی با فلز را ندارند. این روکش ها بیشتر برای دندان های جلویی استفاده می شوند پس هنگام گاز زدن مواد غذایی سفت باید خیلی مراقب آن ها بود.

5. روکش های تمام رزین

جنس این روکش ها از جنس کامپوزیت رزین می باشد. روکش های تمام رزین متاسفانه بیشتر در معرض شکستگی ها و فرسایش می باشند و از روکش های چینی و سرامیکی ضعیف تر عمل می کنند. همچنین این نوع از روکش ها  در مقایسه با سایر روکش ها دندان کم هزینه تر می باشند. به دلیل متخلخل بودن مواد سازنده نیز زودتر لکه دار می شوند

کلام آخر،

با انتخاب هر کدام از این انواع روکش دندان می توانید به نتیجه ای مطلوب دست یابید اما فراموش نکنید که این موضوع بستگی به دندانپزشک شما و تخصص ایشان در انتخاب مناسب ترین نوع برای شما دارد.

خانم دکتر هلن جوانمرد، با 20 سال سابقه در این زمینه، بهترین مشاور برای شما خواهند بود.

شماره تماس: 02188699877

آدرس مطب: تهران – شهرک غرب بلوار فرحزادی-روبروی اریکه ایرانیان- قبل از خروجی اتوبان نیایش-ساختمان زرین2- پلاک 53

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک راه حل مدرن و پایدار برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده است....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *