مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

پیشگیری از پوسیدگی دندان با فلورایدتراپی

اهمیت به بهداشت دهان و دندان کودکان بسیار حائز اهمیت است. فلورید تراپی یکی از روش های مناسب برای کمک به پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان می باشد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان از درمان پوسیدگی دندان بسیار مهم تر است. روش های مختلفی به منظور پیشگیری از این مشکل در دندان ها از همان کودکی وجود دارد که رایج ترین آن رعایت بهداشت دهان و دندان به کمک مسواک و نخ دندان است . بهتر است کودکان را از همان ابتدای به انجام این کار عادت دهیم و طرز صحیح استفاده از آن ها را به خوبی یادشان دهیم.

راهکار برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

در مورد پوسیدگی دندان بیشتر بدانید

به طور کلی زمانی که بهداشت دهان و دندان چه در بزرگسالان و چه در خردسالان به طور مناسب با رعایت پروتکل های دستوری به شکل منظم رعایت نشود امکان بروز میکروب ها و به تبع آن پوسیدگی دندان ها بیشتر است حال آن که این امر در کودکان به دلیل آموزش های نامناسب در استفاده از مسواک و خمیر دندان و سایر عوامل، نیز شایع تر است.

روش های مقابله با پوسیدگی های دندان

از جمله مهم ترین تکنیک های مبارزه با پوسیدگی دندان ها که در عین سادگی می تواند تاثیر به سزایی در سلامت دهان و دندان تان داشته باشد استفاده از نخ دندان جهت تمیز کردن شیار های دندان ها است که پس از مصرف هر وعده غذایی به صورت درست از آن استفاده شود.

البته که با این روش نمی توانیم به صورت کامل غذاهای باقی مانده در لا به لای دندان ها را بیرون بکشیم اما می توانیم جلوی رشد بیشتر میکروب ها را بگیریم. پس با استفاده از سایر روش های که امروزه با پیشرفت علم پزشکی می توان باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان های شود.

فلوراید تراپی نیز یکی از همان راهکار های موثری است که با کمک آن می توان خود را در برابر هر گونه آلودگی و پوسیدگی دهان و دندانی مصون داشت که در ادامه به توضیحی مفصل از ان می پردازیم که تا با کمک مطالعه بییشتر ان در آینده شاهد لبخند های توام با دندان ها مروارید فرزندان تان باشیم.

فلوراید تراپی چیست؟

از دیگر روش هایی که باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان می شود، فلورایدتراپی است. فلوراید در واقع همان مواد معدنی است که در برخی مواد غذایی وجود دارد . با استفاده از این مواد به روی دندان ها، باعث به تعویق انداختن پوسیدگی دندان می شوند.

این روش باید در یک وضعیت محافظت شده صورت گیرد. استفاده از فلوراید تراپی باید توسط دندانپزشک در مطب انجام شود. از فلوراید هم بر روی دندان ها و هم در بین دندان ها استفاده می گردد. این چکاپ ها بهتر است با نظر پزشک هر 3 و یا 6 ماه یک بار تکرار شود. تکرار این روش باعث پیشگیری بسیاری در پوسیدگی دندان می شود. این روش هم به منظور محافظت از دندان و هم به منظور تقویت مینای دندان استفاده می شود.

استفاده از فلوراید موضعی به طور گسترده ای به عنوان وسیله ای برای کاهش خطر پوسیدگی دندان همراه با سایر روش های درمانی (بهداشت  دهان، کنترل رژیم غذایی، مداخله ضد میکروبی و…

براساس تحقیقاتی که تا کنون انجام شده است استفاده از فلوراید به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از پوسیدگی را گزارش شده است، بلکه هم چنین میزان استفاده از فلوراید را در صورت استفاده مناسب، به ویژه در افراد و جمعیت های با خطر بالاتر، گزارش می کند. این پژوهش با تأکید بر اثر بخشی بالینی و ایمنی وسایل نقلیه ای که فلوراید به صورت موضعی از طریق آن ها تحویل می شود، فواید محافظ پوسیدگی ناشی از استفاده موضعی فلوراید را در کودکان و بزرگسالان بررسی می کند. خمیر دندان های حاوی فلوراید امروزه مقرون به صرفه ترین نوع فلورایدتراپی برای در امان ماندن دهان و دندان از شر پوسیدگی ها و میکروب ها هستند. از طرف دیگر، دهانشویه ها، ژل ها و وارنیش ها در حال حاضر مکمل های استفاده از خمیردندان محسوب می شوند.

در مورد فلوراید تراپی

در مورد فلورایدتراپی بیشتر بدانید

تفاوت فلوراید تراپی با دهان شویه فلوراید

قطعا فلورایدتراپی که در مطب دندانپزشکی انجام می شود، نسبت به دهان شویه که در داخل منزل قابل استفاده است، بسیار کاربردی تر و بهتر است. فلوراید تراپی را نمی توان به طور مکرر استفاده نمود، زیرا باعث ایجاد مسمومیت می گردد.

تفاوت فلوراید تارپی با دهانشویه

تفاوت روش فلوراید تراپی با دهانشویه در چیست؟

سوالات متداول

فلوراید تراپی برای چه سنی مناسب می باشد؟

با توجه به شرایط موجود می توانید پس از سن یک سالگی  از روش فلوراید تراپی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان تان استفاده کنید و این گونه فرزندان دلبندتان را از خطر پوسیدگی و در پی ان خرابی دندان یا خدای نا کرده از دست دادن دندان ای شان در امان بدارید پس با انتخابی هوشمندانه می توانید آینده ای زیبا را برای شان رقم بزنید.

سن مناسب فلورایدتراپی

فلورایدتراپی از چه سنی شروع می شود

آیا قطره ی آهن سبب پوسیدگی دندان  می شود؟

خیر، استفاده از این روش هیچ گونه مشکلی برای دندان کودکان ایجاد نمی کند.

آیا فلوراید تراپی در مدارس مفید است؟

استفاده از فلورایدتراپی دارای شرایط خاصی است و باید دقت شود در هنگام استفاده توسط بزاق وارد دهان نگردد و هم چنین دهان باید خشک باشد. هنگامی که بهترین دندانپزشک اطفال این کار را انجام می دهد از ساکشن برای پیشگیری از این مشکلات استفاده می گردد. در مدارس امکانات لازم وجود ندارد، به همین علت دهان شویه در مدارس به کودکان تحویل داده می شود. ورود مواد فلوراید تراپی به داخل کلیه خطرات مخربی دارد.

فواصل زمانی فلورایدتراپی در کودکان چقدر است؟

همانطور که قبلا اشاره شد، هر 3 الی 6 ماه یک بار از این روش برای پیشگیری و پوسیدگی دندان کودکان استفاده می شود که  بهتر است توسط بهترین دندانپزشک اطفال صورت گیرد.

هزینه فلورایدتراپی چقدر است؟

با توجه به شرایطی در حال حاضر در آن قرار داریم نمی توان قیمت مشخصی از هزینه های فلورایدتراپی دندان کودکان در اختیار شما مخاطبین عزیز قرار دهیم بدین ترتیب به منظور اگاهی بخشی بیشتر شما عزیزان، به برخی از مهم ترین عوامل موثر در تعیین میزان هزینه ها اشاره خواهیم کرد که در نهایت می توان مجموع تمامی آن ها به عنوان هزینه های جاری این عمل دانست.

لازم به ذکر است هزینه های مرتبط با آن که نوعی جنبه درمانی در پی دارد ممکن است توسط برخی از شرکت های بیمه طرف قرار دادتان پوشش داده نشود و از این بابت نگرانی نداشته باشید.

فاکتور های دخیل در محاسبه هزینه ها عبارت اند از:

  • هزنیه ایاب و ذهاب به دندانپزشکی
  • میزان کمیت و کیفیت تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در دندانپزشکی اطفال
  • شهر محل سکونت و موقعیت جغرافیایی مطب دندانپزشکی کودکان
  • میزان تخصص، مهارت و محبوبیت دندانپزشک به عنوان مثال هزینه های از این دست توسط دندانپزشک اطفال در غرب تهران با منطقه ای دیگر متفاوت است.

نتیجه گیری

به همه والدینی که نگرانی های از بابت سلامت دهان و دندان کودکان خود دارند توصیه می شود تمامی نکات مراقبتی و چکاپ های دوره ای دنان های فرزندان تان را جدی بگیرید و نسبت به ان احساس مسئولیت داشته باشید. چنانچه کمترین علامتی از سوی دهان یا دندان کودکتان مشاهده کردید به سرعت با دندانپزشک اطفال که فردی متخصص و متبجر در این زمینه است به صورت حضوری یا غیر حضوری ارتباط برقرار کنید.

در ادامه نیز اگر سوالی در خصوص پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان با روش فلوراید تراپی دارید می توانید در قسمت ذیل این مقاله در بخش “دیدگاه” بیان کرده و پاسخی در خور دریافت کنید.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *