مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

مسواک زدن در کودکان

مسواک زدن در کودکان از چه سنی شروع می‌شود؟ مراحل مسواک زدن برای کودکان چگونه است و چه مراحلی دارد؟ برای مسواک زدن کودک از چه نوع خمیر دندانی باید استفاده کرد؟ مسواک زدن و مراقبت از دندان کودکان چقدر اهمیت دارد و چند بار در طول روز لازم است انجام شد؟

اگر برای مسواک زدن کودک خود، این گونه سوالات ذهن‌تان را مشغول کرده و به بهداشت دهان و دندان کودک خود اهمیت می‌دهید، در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات بیشتری در این مورد به دست آورده و به شکل صحیح‌تر و با دقت بیشتری به مراقبت از دهان و دندان کودک خود بپردازید.

اهمیت مسواک زدن و مراقبت از دندان‌های شیری

مراقبت از دندان کودکان از زمان اولین رویش دندان‌ها در آن‌ها آغاز شده ووالدین باید به این نکته توجه خاصی داشته باشند.  

دندان‌هایی که در دوره ابتدایی زندگی کودکان روییده می‌شوند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در واقع، همین دندان‌های اولیه هستند که فضا را برای دندان‌های اصلی نگهداری می‌کنند. 

اگر دندان‌های شیری بر اثر پوسیدگی بیفتند، دندان‌های اصلی به مشکل برمی‌خورند و ممکن است دندان‌های اصلی و دائمی با کمبود فضا روبه رو شده و یا نهفته بمانند.

افزون بر این، مراقبت نکردن از دندان‌های شیری سبب بروز مشکلاتی در کودکان از جمله مشکلات گفتاری ،عفونت و.. خواهد شد. در نتیجه، مسواک زدن و مراقبت کردن از دندان‌های شیری یک موضوع مهم و جدی بوده که تاثیر بسیاری در رشد دندان‌های اصلی و دائمی فرزند شما در آینده خواهد داشت.

مراقبت از دندان کودک

مسواک مناسب کودکان

یکی از نکات مهمی که والدین در زمینه مسواک زدن کودکان باید به آن توجه داشته و حتما آن را در نظر بگیرند، تهیه مسواک مناسب برای کودک با توجه به شرایط سنی او است. مسواک‌های مناسب برای کودکان در مقایسه با مسواک معمولی و مناسب برای یک بزرگسال، طراحی متفاوتی داشته و به عنوان مثال، دارای سرهای کوچک و بیضی شکلی هستند که موهایی نرم با طول و اندازه‌های متفاوت داشته و همچنین، به دسته‌هایی غیر لغزنده و دارای بالشتک مجهز شده است. مسواک‌ مناسب کودکان افزون بر فرم متفاوتی که با مسواک بزرگسالان دارد، طرح و رنگ‌هایی کارتونی و جذابی داشته که موجب علاقمند شدن کودک به مسواک شده تا از این طریق، تمایل بیشتری به مسواک زدن و استفاده از مسواک خود داشته باشند.

علاوه بر مسواک‌های دستی، مسواک‌های برقی و الکتریکی نیز هستند که مناسب برای استفاده کودکان طراحی شده‌اند. مسواک‌های الکتریکی که شاید بتوان گفت در مقایسه با مسواک‌های دستی، از جذابیت بیشتری برای کودکان برخوردارند، دندان‌های کودک را بهتر تمیز کرده و از این نظر، انتخاب بهتری برای مسواک زدن دندان کودک خواهد بود.

خمیر دندان مناسب برای مسواک زدن کودکان

انتخاب خمیر دندان باید با توجه به سن کودکان صورت بگیرد. خمیر دندان مناسب برای کودکان، باید به گونه‌ای باشد که سبب جذب و ایجاد علاقمندی در آن‌ها شده و بهتر است والدین در انتخاب خمیردندان برای کودکان خود، به بسته بندی و طعم آن ها نیز توجه کنند.

البته برای کودکان زیر سه سال به جهت جلوگیری از بلعیدن و خوردن خمیر دندان، نیاز به استفاده از خمیر دندان نمی باشند.

خمیر دندان یکی از محصولاتی است که به حفظ  سلامت دهان و دندان کودکان کمک می کند، مسواک زدن باید در روز حداقل ۲ بار استفاده شود و هر بار ۵ دقیقه برای آن زمان گذاشته شود.

روش مسواک زدن کودکان

مراجعه به دندانپزشک اطفال از زمان رشد اولین دندان در سلامت دندان های کودکان بسیار تاثیر گذار می باشد.

باید به کودکان در سن 2 الی 3 سالگی آموزش صحیح مسواک زدن داده شود.

آموزش و یادگیری صحیح مسواک زدن به کودکان ممکن است زمان طولانی صرف کند اما بهتر است که والدین تا قبل از 7 سالگی تمام اموزشات مربوط به بهداشت دهان و دندان را به کودکان خود داده باشند.

ذکر این نکته ضروری می باشد، که وضعیت خوب مسواک زدن موجب می شود تا کودک به این کارعلاقه پیدا کند. بهتر است در زمان مسواک زدن او را همراهی کنید.

دکتر هلن جوانمرد دندانپزشک اطفال تمامی موارد مراقبت و نگهداری از دندان های کودکان ر ا به والدین آموزش می دهد.

برخی از خدمات دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال عبارتند از:

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *