مدت زمان مطالعه ۲۷ دقیقه

متخصص دندانپزشکی کودکان

کودکان نسبت به درد حساس تر هستند، در نتیجه لازم است والدین دقت بیشتری در مراقبت از دندان های کودک و حفظ سلامتی آن ها داشته باشند. یک متخصص دندانپزشکی کودکان که در زمینه مراقبت های دهان و دندان از تخصص کافی برخوردار است می تواند به عنوان یک راهنما برای  داشتن دندان های زیبا و عاری از هر گونه پوسیدگی کمک  کند. اما چگونه می توان یک متخصص دندانپزشک با تجربه برای دندان های کودک دلبندتان پیدا کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوال ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آناتومی دندان کودکان

دندان های کودکان در دوران جنینی شروع به رشد می کنند. تغذیه خوب از مادر در دوران بارداری در رشد دندان، مهم است. رژیم غذایی مادر باید دارای مقادیر کافی کلسیم، فسفر، ویتامین C و ویتامین D باشد. داروهای خاصی مانند: تتراسایکلین را مادر نباید در دوران بارداری مصرف کند زیرا این امر می تواند به دندان های در حال رشد جنین آسیب برساند.

چهار مرحله اصلی رشد دندان وجود دارد:

مرحله اول از حدود 6 هفتگی بارداری آغاز می شود. این زمانی است که ماده اساسی دندان تشکیل می شود.
بعد، در حدود 3 تا 4 ماه بارداری بافت سختی که دندان ها را احاطه کرده است تشکیل می شود.
بعد از تولد کودک، مرحله بعدی زمانی اتفاق می افتد که دندان در واقع از لثه بیرون زده باشد.
سرانجام، از دست دادن دندان های اصلی “شیری” وجود دارد.
قسمت هایی از دندان:
هر دندان دارای چهار قسمت اصلی است، از جمله موارد زیر:

  • مینای دندان_ لایه خارجی دندان
  • عاج – لایه داخلی و قسمت اصلی دندان
  • پالپ – بخشی از داخل دندان است که حاوی عصب است
  • ریشه – بخشی از دندان است که آن را در فک محکم می کند
    در حالی که هر کودکی متفاوت است، بیشتر دندان های اصلی (دندان های شیری) بین سنین 4 تا 12 ماهگی ایجاد می شوند. در زیر دستورالعمل های کلی برای رویش دندان های شیری وجود دارد:

اولین رویش دندان شیری معمولاً یک دندان میانی و جلویی در فک پایین است که به دندان شکاف مرکزی معروف است. به دنبال آن دندان دوم ثنایای مرکزی در فک پایین ایجاد می شود.
بعد، چهار دندان برش بالا معمولاً وارد می شوند.
موارد فوق توسط چهار دندان مولر اول، و دو دندان برش جانبی پایینی دنبال می شود. دندان های برش جانبی در کنار (جانبی) دندان های مرکزی هستند.
سپس یا دندان های نوک تیز ظاهر می شوند.
معمولاً پس از رسیدن کودک به 2 سالگی، چهار  دندان شیری آخر ظاهر می شوند.
دندان های فک فوقانی معمولاً یک تا دو ماه پس از همان دندان فک پایین رویش می یابند. در مجموع 20 دندان اصلی وجود دارد. معمولاً به محض شروع دندان آمدن، هر ماه حدود یک دندان رویش می کند. به طور معمول بین تمام دندان های شیری فاصله وجود دارد. این باعث می شود دندان های دائمی بزرگتر رویش کنند.

رویش دندان ها در زمان های مختلف برای هر کودک اتفاق می افتد. در زیر، ما میانگین سنین افتادن دندان های شیری را ارائه می دهیم:

کودک شما از حدود 6 سالگی شروع به از دست دادن دندان های اصلی خود (دندان های شیری) می کند. اولین دندان هایی که از دست می روند معمولاً دندان های ثنایای مرکزی هستند. سپس این امر با ریزش اولین دندان های آسیاب ثابت انجام می شود. آخرین دندان شیری معمولاً در حدود 12 سالگی از بین می رود و دندان مولر یا شانه دندان است. در مجموع 32 دندان دائمی یا بزرگسال وجود دارد.

متخصص دندانپزشکی کودکان

متخصص دندانپزشکی کودکان کیست؟

اولین نکته ای که حائز اهمیت می باشد، این است که دندانپزشکی که برای کودک خود انتخاب می کنید حتما  تخصص کافی در زمینه انواع بیماری های دهان و دندان کودک داشته باشد. متاسفانه برخی از والدین به این نکته توجه ندارند و برای درمان پوسیدگی و مراقبت از دندان های کودک، نزد دندانپزشک زیبایی مراجعه می کنند. دندانپزشک اطفال که با تجربه بالایی که در زمینه درمان پوسیدگی های دندانی دارند، می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن ترمیم و عصب کشی دندان های کودک را انجام دهند. دیده شده برخی از مراجعه کنندگان به مطب دندانپزشکی اطفال به دلیل عدم تخصص کافی و مراجعه اشتباه، و در نتیجه درمان ناموفق شکایت می کنند.

باید گفت توجه به تخصص دندانپزشکی که انتخاب می کنید بسیار مهم است. متخصص دندانپزشکی کودکان لازم است تا بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی به مدت دو سال در رشته دندانپزشکی کودکان تخصص پیدا کند.

خدمات دندانپزشکی اطفال

به عنوان یک والد، ما می دانیم که شما ترجیح می دهید از مشکل دندان برای فرزندان خود جلوگیری کنید تا این که یک مشکل را درمان کنید. انواع مختلفی از درمان را ارائه می دهیم که برای سالم نگه داشتن دندان ها و لثه های کودکان و عاری از بیماری طراحی شده است.

خدمات دندانپزشکی اطفال

اینفوگرافیک خدمات دندانپزشکی اطفال

تمیز کردن دندان

بهداشت عالی دندان با تمیز کردن های معمول برای کودک شما با بهترین دندانپزشک اطفال آغاز می شود. در هنگام مراجعه به دندانپزشک اطفال، به شما و کودک تان آموزش می دهند چگونه به خوبی بتوانید نخ دندان بکشید تا بتوانید از بروز پوسیدگی دندان ها و ایجاد حفرات دندانی جلوگیری کنید. هم چنین علاوه بر آموزش به فرزندتان نشان می دهند هر یک از ابزار های بهداشتی دهان و دندان چگونه کار می کنند.

در این حین آن ها از ابزارها و دستگاه های مختلفی برای سست شدن و از بین بردن رسوبات مانند: لکه، پلاک از دندان استفاده می کنند. تمیز کردن های روزمره به دندانپزشک این فرصت را می دهد تا مناطقی را که نیاز به توجه ویژه دارند، پیدا کنند. ما هم چنین ممکن است درمان های خاصی مانند: فلوراید و مواد سیلانت را توصیه کنند.

همانطور که در مباحث پیشین نیز بدان اشاره کرده ایم، تمیز کردن دندان برای مراقبت های پیشگیرانه ضروری است. ما به شما مخاطبین عزیز توصیه می کنیم سالانه دو بار تمیز کردن را برای کودکان در اولویت قرار دهید.

در طول جرم گیری دندان کودکان، متخصص بهداشت کودک شما در مورد عادت های سالم، مانند مسواک زدن، نخ دندان و مصرف میان وعده های مغذی صحبت خواهد کرد. در پایان نیز کودک می گوید که هر چند وقت یک بار باید دندان های خود را مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. کودکان هم چنین می توانند یک هدیه را از پزشک خود جایزه بگیرند.

دیدار دندانپزشک اطفال با فرزند شما فقط یک تمیز کردن معمول نیست. زمان لبخند زدن، بچه های بالای پنج سال و عادت های سالم جدید است.

پرکننده های دندان

پر کننده ها مواد ترمیم دندان شکسته کودکان هستند که از یک ماده غیر سمی ساخته شده اند. این ماده با دوام در درجه اول ساخته شده یا کوارتز، سرامیک یا سیلیس است و غالباً به عنوان پر کننده های دندان رنگ طبیعی دارند. آن ها دوام و مقاومت خوبی در برابر شکستگی در اندازه های کوچک تا متوسط ​​دارند که باید فشار متوسط ​​ناشی از فشار دائمی جویدن را تحمل کنند. از کامپوزیت ها می توان روی دندان های جلو یا عقب استفاده کرد. آن ها انتخاب خوبی برای بیمارانی هستند که ترجیح می دهند پر کننده های آن ها طبیعی تر به نظر برسد.

برای پر کردن، دندان باید تمیز و خشک باشد در حالی که حفره پر می شود. اکنون از پر کننده های رنگ دندان بیشتر از ماده نقره ای یا طلا استفاده می شود. برخی از مواد پر کننده دندان رنگ حاوی موادی است که فلوئور آزاد می کند و از آن ها در برابر خطر پوسیدگی بیشتر محافظت می کند. در جامعه ای که بر روی لبخندی سفید و روشن متمرکز است، بیماران تمایل به پر کردن هایی دارند که با رنگ طبیعی دندان های آن ها ترکیب شود.

در نهایت بهترین پر کردن دندان، عدم پر کردن دندان است. پیشگیری بهترین داروست. به سادگی با استفاده از موارد زیر می توانید خطر پوسیدگی و سایر بیماری های دندانی را کاهش دهید.

  • مسواک زدن در کودکان دو بار در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • داشتن یک رژیم متعادل و مصرف میان وعده را محدود کنید.
  • برنامه ریزی ویزیت دندانپزشکی هر 6 ماه یکبار

فیشورسیلانت دندان

فیشورسیلانت ها درون شیار و حفرات دندان ها در برابر باکتری ها و محیط اسیدی محافظت می کنند. به ویژه در سطوح جویدن دندان های پشتی که بیشتر حفره ها در کودکان وجود دارد، موثر هستند. این فیشورسلانت ها از یک ماده شفاف ساخته می شوند و به دندان ها زده می شوند تا به آن ها بدون حفره کمک کند.

استفاده از این روش سریع و راحت است. ابتدا دندان تمیز و سپس حالت گرفته و خشک می شود. سپس مواد تهیه شده را به داخل حفرات و شیارهای دندان ریخته شده و توسط نور خاصی سفت می شوند. لازم به ذکر است فرزند شما می تواند بلافاصله بعد از انجام آن غذا بخورد.

دندانپزشک اطفال در هنگام ویزیت های معمول دندانپزشکی موارد مرتبط با فیشورسیلانت دندان های شیری را بررسی می کند و در صورت لزوم استفاده مجدد یا تعمیر آن ها را توصیه می کند.

فیشور سیلانت

در مورد فیشورسیلانت بیشتر بدانید

آیا هزینه فیشورسلانت تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

بله، بیشتر شرکت های بیمه تحت مراقبت های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان خدماتی ارائه می کنند، اما ممکن است پوشش متفاوت باشد. برخی از شرکت ها فقط ممکن است هزینه های مرتبط با عمل فیشورسیلانت را متقبل شوند و بعضی دیگر تمامی موارد مرتبط با آن را در نظر بگیرند، به همین منظور توصیه می شود با دندانپزشک کودک و شرکت بیمه خود در مورد هزینه دقیق صحبت کنید.

آیا نیاز به استفاده مجدد از فیشوسیلانت است؟

گاهی اوقات، اما دندانپزشک کودک شما در ویزیت های منظم فرزندتان، درزگیرها را بررسی می کند و در صورت نیاز به استفاده مجدد یا تریمم دندان، به شما اطلاع می دهد. دندانپزشکی اطفال معتبر اغلب کار فیشوسلانت خود را به مدت سه سال تضمین می کنند و در صورت نیاز به درخواست مجدد، ظرف سه سال بدون هیچ هزینه ای جایگزین خواهند کرد.

آیا پس از فیشورسلانت کودک باید مسواک و نخ دندان بکشد؟

بله حتما باید این کار را انجام دهند، چرا که این روش فقط یک لایه محافظتی دارد. بهترین راه برای محافظت از دندان های کودک شما رعایت مدوام  بهداشت دندان در منزل است. مطمئن شوید که کودک شما با دهانشویه حاوی فلوراید مسواک و نخ دندان می کشد و شستشو می دهد. هر 6 ماه تمیز کردن دندان ها را برنامه ریزی کرده و میان وعده های سالم و یک رژیم غذایی مغذی و متعادل به کودک خود ارائه دهید.

رادیوگرافی دندانپزشکی

استفاده از اشعه ایکس برای تشخیص مشکلات دندان های شیری کودکان
اشعه ایکس دندان خیلی بیشتر از حفره ها را تشخیص می دهد. آن ها ممکن است برای بررسی دندان های در حال رویش، تشخیص بیماری استخوان، ارزیابی نتایج یک آسیب یا برنامه ریزی برای درمان ارتودنسی استفاده شوند. رادیوگرافی دندان کودکان به دندانپزشکان امکان می دهد بیماری هایی را تشخیص دهند و درمان کنند که در طول معاینه بالینی قابل تشخیص نیستند.

به طور کلی، کودکان بیشتر از بزرگسالان به اشعه ایکس نیاز دارند. دهان آن ها به سرعت رشد می کند و تغییر می کند. هم چنین بیشتر از بزرگسالان در معرض پوسیدگی دندان هستند. برای بیماران با خطر پوسیدگی بالا، آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا اشعه ایکس را هر شش ماه تا یک سال توصیه می کند.

لازم به ذکر است اشعه ایکس فقط در صورت لزوم برای ارزیابی و نظارت بر سلامت دهان و دندان کودک شما توصیه می شود. فراوانی اشعه ایکس توسط دندانپزشک کودکان شما تجویز می شود و بر اساس نیازهای فردی کودک شما انجام می شود. ما هنگام استفاده از این روش در حین تعیین بهداشت کودک از دستورالعمل های آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا بر اساس ارزیابی خطر پوسیدگی کودک شما پیروی می کنیم.

انواع اشعه ایکس

انواع رادیوگرافی

فلورایدتراپی

فلوراید ترکیبی است که حاوی فلورین، یک عنصر طبیعی است و در آب آشامیدنی نیز یافت می شود. استفاده مقادیر کم فلوراید به صورت روتین می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. فلوراید را می توان به عنوان یک ماده فعال در بسیاری از محصولات دندانپزشکی مانند: خمیر دندان، محلول های دهانشویه یافت.

چگونه فلوراید از پوسیدگی جلوگیری می کند؟

فلوراید از دست دادن مواد معدنی مینای دندان را مهار می کند و باعث تقویت مناطق ضعیف شده دندان می شود. فلوراید هم چنین باکتری هایی را ایجاد می کند که باعث ایجاد حفره می شوند و همینطور مواد اسیدی را که باعث شکستن دندان می شوند، را حذف می کند. خطر پوسیدگی حتی هنگامی که یک فلوراید با یک رژیم غذایی سالم و بهداشت دهان و دندان ترکیب شود، به شکل چشم گیری کاهش می یابد.

فلوراید چقدر ایمن است؟

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها با فلوراید تراپی، هم ایمن و هم اثبات شده است. این یک مزیت بزرگ در حفظ سلامت دندان است. با این وجود، تمام محصولات حاوی فلوراید باید دور از دسترس کودکان خردسال نگهداری شود و باید مورد استفاده والدین قرار گیرد. فلوراید فقط زمانی خطرناک است که به مقدار زیاد و دفعات متعدد استفاده شود.

سوال دیگر است که آیا فلورایدتراپی مضر است؟ که باید بگوید چنانچه تا حد معمولی استفاده شود خیر هیچ زیانی به دندان کودکتان نمی رساند.

فلوراید موضعی

فلوراید موضعی یک عامل پیشگیری است که روی مینای دندان اعمال می شود. وارنیش فلورایدتراپی دندان کودکان توسط متخصص دندانپزشکی روی مینای دندان مسواک زده می شود. پس از استفاده از روش لاک زدن، فرزند شما قادر به خوردن یا نوشیدن است، بعد از مصرف آن اجتناب از مواد غذایی ترد و نوشیدنی های گرم ضروری است. برای رسیدن به حداکثر مزایا آن باید 4-6 ساعت پس از درمان با فلوراید از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خودداری شود.

در مورد فلوراید تراپی کودکان

فلوراید تراپی دندان کودکان

کشیدن دندان شیری کودکان

موارد خاصی وجود دارد که کودک نیاز به کشیدن دندان دارد. شایع ترین دلایل کشیدن دندان برای کودکان عبارت اند از:

پوسیدگی دندان برای ترمیم بسیار گسترده است. گاهی اوقات گزینه درمانی ترمیمی برای دندان وجود ندارد.
آماده سازی و مدیریت فضا برای درمان ارتودنسی
دندان های شیری قبل از ورود دندان های دائمی از بین می روند.
برداشتن دندان هایی که تراش خورده یا آسیب دیده اند و در اثر بیماری های دندانی یا ضربه های دندان قابل ترمیم نیستند
اگر گزینه درمانی کمتر تهاجمی وجود داشته باشد، دندانپزشکان ما هرگز توصیه نمی کنند که استخراج کامل دندان انجام شود. اطمینان حاصل کنید که چرا استخراج توصیه می شود و این روش برای کودک شما چقدر مفید است؟

کشیدن دندان یک عمل جراحی است که در آن دندانپزشک یا جراح دهان دندان را از دهان خارج می کند. دو نوع استخراج وجود دارد، ساده و جراحی. یک کشیدن ساده شامل کشیدن دندان شیری است که به وضوح در دهان دیده می شود. دندانپزشکان با دستگاهی که باعث شل شدن دندان می شود و سپس با استفاده از ابزار مخصوصی، یک عمل استخراج ساده انجام می دهند. این مواد استخراج شده معمولاً فقط نیاز به بی حسی موضعی دارند.

والدین، ​​به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از  درد یا آسیبی به دهان کودک تان، غذا خوردن کودک خود را بعد از جراحی محدود کنید تا تمام بی حسی از بین برود.

روش دیگر کشیدن دندان، جراحی است که اگر دندان در استخوان فک قرار گرفته باشد (کاملاً تحت تأثیر قرار گیرد)، یا این که تا حدی توسط استخوان فک پوشانده شود (تا حدودی تحت تأثیر قرار گیرد)، لازم است با بی حسی موضعی و اکسید نیتروژن، عمل جراحی انجام داد. در بعضی موارد، با بیهوشی یا بدون بیهوشی نیز انجام می شود.

پس از کشیدن دندان، والدین باید رفتارها و روند بهبودی فرزندشان را کنترل کنند. جدا از مراقبت ها برای غذا خوردن، بچه ها باید از نوشیدن و یا حتی تف شدید خودداری کنند زیرا این امر می تواند لخته خونی را که در دهان کودک ایجاد کنند. از کیسه های یخ می توان در فواصل بیست دقیقه برای کاهش تورم استفاده کرد. می توان از داروهای بدون نسخه استفاده کرد، اما در مورد دوز و مدت زمان توصیه شده با دندانپزشک صحبت کنید.

کودک شما باید یک روال منظم بهداشت دهان و دندان را ادامه دهد، اما مطمئن باشید که آن ها در اطراف ناحیه استخراج بسیار مراقب هستند. با مراقبت مناسب و ملایم، بهبودی از عصاره گیری باید بسیار سریع باشد.

درمان بوی بد دهان کودکان

بوی بد دهان، که به آن هالیتوز نیز گفته می شود، معمولاً به دلیل بهداشت ضعیف دهان، کم آبی بدن، خوردن غذاهای بدبو یا برخی شرایط پزشکی ایجاد می شود. نفس بدبوی ممکن است برای برخی والدین نگران کننده باشد، یا یک گفتگوی شرم آور و عصبی آزار دهنده در بین نوجوانان جوان. بنابراین، آگاهی از دلایل شایع می تواند به کاهش بسیاری از استرس های مرتبط با هالیوز کمک کند.

بوی بد دهان کودکان

دندانپزشکی

چه عواملی باعث ایجاد نفس بد در کودکان می شود؟

هالیتوز یا بوی بد دهان در کودک شما می تواند توسط تعدادی از عوامل ایجاد شود از جمله:

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • کمبود آب بدن
  • خوردن غذاهای بد بو
  • شرایط پزشکی مانند ریفلاکس اسید یا بزرگ شدن لوزه ها
  • داروهایی که کودک شما مصرف می کند
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند باعث ایجاد بوی بد در کودکان نوپا شود
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان در کودکان نوپا است. متداول ترین مکان ها در دهان برای آویزان شدن بوی بد
  • بوجود آورنده هالیتوز، در بین دندان ها، اطراف لثه ها و روی زبان است. این بقایا که پلاک نامیده می شود، می تواند بوی بد بو از باکتری ها جمع کند که به دلیل عدم حذف ذرات غذای قدیمی با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان مناسب است.
بهبود بوی بد دهان کودکان

درمان بوی بد دهان در کودکان نوپا که به دلیل عدم مراقبت مناسب دهان در منزل ایجاد می شود، نسبتاً ساده و مستقیم به جلو است بهداشت دهان و دندان را بهبود ببخشید! مسواک زدن کامل به مدت 2 دقیقه، استفاده از نخ دندان صحیح و مسواک زدن یا مسواک زدن نکته اصلی است. اکثر افراد فراموش می کنند که سطح بالای زبان شما را مسواک بزنند، جایی که بوی بد زیادی ایجاد می کند. در واقع، “برس” های خاصی برای زبان شما وجود دارد که در بیشتر بخش های بهداشت دهان و دندان در داروخانه ها یافت می شود.

اطمینان حاصل کنید که از تکنیک های مناسب برای از بین بردن کافی پلاک هایی که باعث بوی بد دهان می شوند، استفاده می شود. یکی از تکنیک های اصلی اطمینان از رفتن موی مسواک به سمت لثه با زاویه 45 درجه است. لثه یک نقطه مشترک است که هنگام مسواک زدن از دست می رود ، که می تواند باعث ایجاد بوی شدید پلاک شود.

متاسفانه مسواک زدن به تنهایی بین دندان ها تمیز نمی شود، بنابراین استفاده از نخ دندان برای از بین بردن باکتری های این مناطق ضروری است. از نخ های سنتی، دسته نخ دندان، نخ دندان، تا واترپیک، گزینه های مختلف نخ دندان وجود دارد. نخ دندان و دستگیره های سنتی هنوز بهترین گزینه ها هستند، در حالی که سایر روش ها و دستگاه های نخ دندان می توانند مکمل های خوبی باشند. مهم ترین قسمت نخ دندان این است که مطمئن شوید نخ دندان دنبال کانتور دندان است و به زیر لثه می رود.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که فرد باید مسواک خود را به طور صحیح در حالت قائم نگه دارد (به هیچ چیز دست نزند) و باعث شود موها خشک شوند و این باکتری های موجود در مسواک را به حداقل می رساند. و مطمئن شوید که مسواک خود را هر 3 ماه یکبار یا وقتی که فرسوده به نظر می رسد تعویض کنید. تمامی موارد مذکور همه ترفندهای خوبی برای کمک به تمیز نگه داشتن دهان و کاهش تعداد باکتری های دهان است که از دلایل اصلی هالیوز است.

آیا دهانشویه می تواند بیماری هالیوز را در کودکان درمان کند؟

اگر قبلاً اقدامات درجه یک بهداشت دهان و دندان را انجام داده اید، مقدار زیادی آب بنوشید و خوردن غذاهای بدبو را از بین برده اید، گزینه بعدی ممکن است شستشوی دهان باشد. برای بیماران اطفال توصیه می کنیم یک آبکشی حاوی فلوراید پیدا کنید. در حالی که برخی از شستشوها دارای آدامس حباب جالب توجه هستند، یک دهان شویه ملایم نعناع به مبارزه با برخی از بوهای مرتبط با هالیوز کمک می کند.

برخی از شستشوهای بزرگسالان ممکن است برای بیماران کودکان بیش از حد تند یا قوی باشد. یک شستشوی مناسب کودک برای شستشوی بدون الکل برای فرزندانتان تهیه کنید.

درمان هر گونه بیماری های لثه و دهان کودکان

حقایقی درباره بیماری پریودنتال

حدود 66 درصد جوانان بزرگسال به بیماری پریودنتال مبتلا هستند.
حدود 50 درصد کودکان به بیماری پریودنتال مبتلا هستند.
بیماری پریودنتال شایع ترین علت از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

بیماری های پریودنتال چیست؟

کلمه پریودنتال در لغت به معنای “عفونت لثه دندانی” است. بیماری های پریودنتال، بیماری های لثه نیز نامیده می شوند، عفونت های جدی باکتریایی هستند که لثه ها و بافت های اطراف دهان را از بین می برند. پوسیدگی دندان یا حفره های موجود در دندان فقط روی دندان تأثیر می گذارد. بیماری پریودنتال بر استخوان های اطراف دندان، لثه ها، پوشش های ریشه دندان ها و غشای دندان تأثیر می گذارد. به دندانپزشکی متخصص بیماری های پریودنتال پریودنتیست نیز گفته می شود.

اگر التهاب درمان نشود، بیماری ادامه خواهد یافت و استخوان های زیرین دندان از بین می روند و دیگر نمی توانند دندان ها را در جای خود نگه دارند. التهاب مزمن، ناشی از یک بیماری پریودنتال، عامل 70 درصد از دست دادن دندان بزرگسالان است و 75 درصد از مردم در برخی از دوره های زندگی خود را تحت تأثیر قرار می دهد.

انواع مختلف بیماری پریودنتال کدام اند؟

انواع مختلف بیماری پریودنتال اغلب بر اساس مرحله پیشرفت بیماری در زمان ارزیابی طبقه بندی می شوند، از جمله:

التهاب لثه
خفیف ترین شکل بیماری پریودنتال، لثه ها قرمز، متورم و لطیف می شوند و باعث می شوند در طی تمیز کردن های روزانه و نخ دندان، به راحتی خونریزی کنند. التهاب لثه را می توان به چهار گروه تقسیم کرد، از جمله:
التهاب لثه حاد

به طور ناگهانی شروع شود، طولانی نمی ماند و دردناک است.
زیر حاد- نوع کمتر شدید التهاب لثه.
عود کننده – التهاب لثه که پس از درمان بازگشت می کند.
مزمن – التهاب لثه که آهسته شروع می شود، مدت طولانی طول می کشد و معمولاً بدون درد است.
درمان توسط دندانپزشک کودک و مراقبت مناسب و منسجم در خانه به رفع مشکلات مرتبط با التهاب لثه کمک می کند. اگر التهاب لثه درمان نشود، ممکن است منجر به پریودنتیت شود.
پریودنتیت خفیف
التهاب لثه درمان نشده منجر به پریودنتیت خفیف می شود. این مرحله از بیماری لثه شواهدی از استخوان اطراف دندان را نشان می دهد که شروع به فرسایش می کند.

موارد زیر شایع ترین علائم پریودنتیت است:
لثه های قرمز و خونریزان
طعم بد دهان.
جیب های اطراف پایین دندان ها در خط لثه.
دندان ها ممکن است شل شده و از هم جدا شوند (با بدتر شدن بیماری).
از دست دادن دندان
برای جلوگیری از فرسایش و آسیب بیشتر، مراقبت سریع پزشکی لازم است.
پریودنتیت متوسط ​​تا پیشرفته
این مرحله پیشرفته ترین بیماری لثه، از دست رفتن قابل توجه استخوان و بافت در اطراف دندان ها را نشان می دهد.

علائم بیماری پریودنتال چیست؟

موارد زیر شایع ترین علائم بیماری لثه است. با این حال هر کودکی ممکن است علایم مجزایی را تجربه کند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لثه های قرمز، متورم و حساس
  • خونریزی هنگام مسواک زدن و / یا کشیدن نخ دندان
  • عقب رفتن لثه ها
  • دندان های شل یا جدا کننده
  • نفس بوی ماندگار
  • دندان مصنوعی دیگر مناسب نیست
  • چرک بین دندان ها و لثه ها
  • تغییر در تراز فک

علائم بیماری لثه ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات پزشکی باشد. برای تشخیص با دندانپزشک کودک یا سایر متخصصان بهداشت دهان و دندان مشورت کنید.

چه عواملی باعث بیماری پریودنتال می شود؟

مانند بسیاری دیگر از بیماری های بهداشت دهان و دندان، تجمع پلاک یا جرم عامل اصلی بیماری لثه است. سایر علل احتمالی بیماری لثه شامل موارد زیر است:

  • ژنتیک
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • غذای مکرر در لثه گیر می کند.
  • تنفس دهانی (ممکن است منجر به خشک شدن شدید لثه و دندان در جلوی دهان شود)
  • یک رژیم غذایی کم مواد مغذی و / یا کمبود ویتامین C
  • سیگار کشیدن / استفاده از تنباکو بدون دود
  • بیماری های خود ایمن یا سیستمیک
  • دیابت
  • تغییرات هورمونی در بدن
  • دندان قروچه (دندان های فشردن و ساییدن مداوم)
  • داروهای خاص (بعضی از داروها باعث رشد بیش از حد لثه می شوند که می تواند منجر به بیماری پریودنتال شود)
چگونه بیماری پریودنتال تشخیص داده می شود؟

بیماری پریودنتال معمولاً بر اساس سابقه کامل و معاینه فیزیکی کودک و دهان کودک شما تشخیص داده می شود. پزشک کودک شما احتمالاً کودک را برای ارزیابی و درمان کامل به دندانپزشک ارجاع می دهد. در دندانپزشک، ممکن است از اشعه ایکس (آزمایش تشخیصی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از بافت های داخلی، استخوان ها و اندام ها روی فیلم) استفاده می کند، از دندان ها گرفته شود تا در تشخیص و درمان مشکل کمک کند.

درمان بیماری پریودنتال

درمان خاص بیماری پریودنتال توسط دندانپزشک کودک شما بر اساس موارد زیر تعیین می شود:

سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی کودک شما
میزان بیماری
تحمل کودک شما نسبت به داروها، روش های درمانی خاص
انتظارات برای دوره بیماری
نظر یا اولویت شما
درمان ممکن است شامل موارد زیر یا ترکیبی از آن ها باشد
برداشتن پلاک
تمیز کردن عمیق می تواند باعث پاک شدن پلاک و بافت آلوده در مراحل اولیه بیماری شود، در حالی که صاف می شود.

درمان بیماری های لثه

درمان هرگونه بیماری و عفونت دهان و دندان کودکان توسط دکترجوانمرد

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان که پوسیدگی دندان نامیده می شود، در اثر خوردن لایه محافظ خارجی (مینای دندان) باکتری است. با استفاده از عادت های سالم زیر، به جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان خردسال کمک کنید:

به کودک خود بیاموزید که هر روز مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند. لثه کودک خود را با پارچه نرم یا نوار گاز تمیز کنید تا پلاک قبل از ورود اولین دندان ها برداشته شود. وقتی اولین دندان های کودک وارد شد، دندان های او را با یک مسواک نرم تمیز کنید. اگر کودک شما کمتر از 3 سال است، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا استفاده از مقدار خمیر دندان فلوراید به اندازه برنج اشکالی ندارد. برای کودکان 3 تا 6 سال از مقدار نخود استفاده کنید. وقتی کودک شما دندان هایی دارد که یکدیگر را لمس می کنند، نخ دندان کشیدن را شروع کنید. برای اطلاعات بیشتر، به موضوع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان های کودک مراجعه کنید.
از دندان و لثه خود به خوبی مراقبت کنید. بزاق حاوی باکتری هایی است که باعث پوسیدگی دندان می شوند. دندان ها و دهان خود را سالم نگه دارید تا احتمال انتقال این باکتری ها به کودک کمتر باشد. از اشتراک قاشق و وسایل دیگر با کودک خود اجتناب کنید. هم چنین، پستانک کودک خود را با دهان “تمیز” نکنید.
از تماس طولانی مدت با قندهای موجود در شیر خشک و شیر مادر جلوگیری کنید. قبل از اینکه کودک به خواب رود ، یک بطری را از دهان او خارج کنید. این روش به تولید اسیدهایی که باعث پوسیدگی دندان بطری کودک می شود ، جلوگیری می کند. همچنین دندان های کودک خود را پس از تغذیه به خصوص شب تمیز کنید.
در مورد آب میوه هوشمند باشید. آب میوه بخشی از یک رژیم غذایی سالم نیست. در مقایسه با یک قطعه میوه، آب میوه فیبر ارزشمندی ندارد، معمولاً کالری بیشتری دارد و به طور متفاوتی جذب می شود. مگر این که برچسب نوشته باشد که یک نوشیدنی میوه ای 100٪ آب است، مراقب باشید بسیاری از نوشیدنی های میوه ای فقط آب، کمی طعم دهنده آب و مقدار زیادی قند اضافه شده هستند. اگر باید آب بدهید، آب آن را کم کنید. آكادمی اطفال آمریكا برای كودكان 1 تا 6 سال بیش از 4 فنجان آنزیم (120 میلی لیتر) تا 6 فلو اونس (180 میلی لیتر) 100٪ آب میوه در روز توصیه نمی كند.
در 12 ماهگی یا زودتر فنجان هایی برای نوشیدن نوشیدنی معرفی کنید. در این سن، تغذیه مکرر با بطری، به ویژه با آب میوه یا سایر مایعات پر قند، کودک را در معرض پوسیدگی دندان قرار می دهد. شب می توانید بطری را با آب ساده پر کنید. در طول روز یک فنجان خالی برای بازی کودک خود تهیه کنید.

غذای سالم کودک بزرگتر یا کودک نوپای خود را تأمین کنید. غذاهای مقوی به کودک خود بدهید و آن ها را به روش هایی ترکیب کنید که به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک می کند. به عنوان مثال، وعده های غذایی حاوی غلات کامل، سبزیجات و میوه ها را ارائه دهید. موزارلا و پنیرهای دیگر، ماست و شیر برای دندان ها مفید است و میان وعده های عالی بعد از غذا درست می کنند. آن ها به پاك كردن دهان از قندهای مضر كمك می كنند و از پلاك محافظت می كنند. سعی کنید بعد از خوردن غذاهای حاوی قند بالا به ویژه غذاهای شیرین و چسبناک مانند کشمش، دندان های او را بشویید یا مسواک بزنید.
مقادیر طبیعی فلوراید که به منابع عمومی آب و آب بطری اضافه می شود برای کودکان و بزرگسالان بی خطر است. اگر کودک شما به فلوراید اضافی نیاز دارد، دندانپزشک شما ممکن است یک مکمل یا ژل یا لاکی را که روی دندان های کودک شما می گذارد، توصیه کند. مکمل ها را فقط طبق دستور استفاده کنید. و آن ها را از دسترس فرزند خود دور نگه دارید. مقدار زیاد فلوراید می تواند سمی باشد و باعث لک شدن دندان های کودک شود.

در نهایت لازم به ذکر است تمامی موارد فوق کمک به درمان پوسیدگی دندان کودکان می کند.

علاه بر خدماتی که ذکر شد یک متخصص دندانپزشکی باید بتواند مشاوره ها و راهنمایی های کافی برای مراقبت از دندان های کودکان و داشتن لبخندی زیبا برای کودک ارائه دهد. استفاده از این راهنمایی ها والدین را برای حفظ سلامت دندان های کودک کمک می کند.

در مورد پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان های شیری کودکان

روانشناسی کودک

یک دندانپزشک اطفال باید با رفتار و واکنش های کودکان کاملا آشنا باشد، تا بتواند نگرانی و ترس از دندانپزشکی کودک را کنترل و از بین ببرد این توانایی را دارند که بتوانند به گونه ای با کودک رفتار کنند که ترس و اضطراب کودک از دندانپزشکی را به طور کامل برطرف کند.

اولین ویزیت کودک با دندانپزشک و هم چنین محیط دندانپزشکی بسیار مهم است، یک متخصص با تجربه در این زمینه باید به این دو اصل توجه داشته باشد. متخصص دندانپزشکی باید بداند که با کودکان در رده های سنی مختلف چه برخوردی داشته باشد تا کودک به او اطمینان کند و در روند درمان مشکل ایجاد نکند.

دکتر هلن جوانمرد

دکتر جوانمرد با صبر و حوصله ی فراوان اقدام به عمل درمانی دندان های کودک می کند.

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدا گفته شد، در مرحله اول باید به تخصص دندانپزشک توجه داشته باشید یک دندانپزشک اطفال باید در زمینه دندانپزشکی کودکان تخصص داشته باشد.

توجه به محیط دندانپزشکی باید در محیط دندانپزشکی کودک احساس آرامش و اطمینان داشته باشد و هم چنین محیط دندانپزشکی با روحیات کودک سازگار باشد.

پرس و جو از بیماران حاضر در مطب هم می تواند کمک کننده باشد با کمک راه کار های ذکر شده و بسیاری موارد دیگر می توانید یک انتخاب آگاهانه داشته باشید.

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *