مدت زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

عصب کشی دندان شیری

به دلیل عدم آگاهی والدین از نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان اغلب کودکان کم سن و سال دچار انواع بیماری های دهان و دندان می شوند و با توجه به افزایش دندان درد در کودکان خود متوجه عمق فاجعه می شوند که دندان  شیری کودک به دلیل پوسیدگی های شدید به درد افتاده و به عصب خود رسیده اند و در مرحله ایی قرار دارد که باید عصب کشی انجام شود و هم چنین عصب دندان های شیری احتمالا حامل درد های فراوانی قبل و بعد از عصب کشی است. اما جای وحشت و نگرانی نیست چرا که می توان با انتخاب بهترین دندانزشک اطفال با سرعت عمل بالا و بدون بیهوشی جلوی بروز این اتفاق را گرفت و نتیجه ای مطلوب از عمل خود به دست آورد.

دکتر هلن جوانمرد دندانپزشک اطفال

دکتر جوانمرد در حین انجام عمل عصب کشی دندان کودک

عصب کشی دندان شیری

 

 

عصب کشی دندان یکی از روش های بی خطر می باشد که به منظور درمان درد دندان استفاده می شود. کانال ریشه و حفره مغز دندان حفره‌هایی در ساختمان دندان هستند که به طور طبیعی بافت‌های عصبی و رگ‌های خونی و بافت‌های سلولی دیگری را در خود جای می‌دهند. در صورتی که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه درمان نشود، پوسیدگی از مینای دندان عبور نموده و به عاج می‌رسد در ادامه می‌تواند به فضای پالپ (یا همان مغز دندان) گسترش یابد.

ورود میکروب‌ها به پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می‌شود. با توجه به اینکه پالپ دندان یک محفظه بسته است، التهاب باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می‌شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه‌های عصب دندان شده و درد دندان شروع می‌شود. انجام عصب کشی گاهی همراه با درد است . در واقع بعد از انجام عصب کشی نیز ممکن است بیمار چند روزی درد داشته باشد.

با توجه به آن که دندان های شیری بعد از 6 سالگی شروع به افتادن می کنند و نهایتا تا 12 سالگی در دهان کودکان مان قرار دارند، اما استفاده از عصب کشی دلایل منطقی نیز به همراه دارد.دندان های شیری مانند دندان های دائمی می باشند، اگر یکی از آن ها به دلیل پوسیدگی دندان و یا سایر مشکلات دچار آسیب شود و از بین برود، مشکلاتی برای صحبت کردن کودکح و یا کج شدن دندان های دائمی و … ایجاد می کند. در واقع مهم ترین کاربرد این دندان ها، به منظور رشد مناسب دندان های دائمی و هدایت آن ها به منظور جلوگیری از کج شدن دندان های دائمی هستند.

در صورتی که  ناحیه پالپ دچار اختلال گردد، سبب ایجاد حساسیت و درد دندان کودکان می گردد که نیاز به درمان دارد. اگر به درد در این ناحیه توجه نشود می تواند به مرور زمان سبب ایجاد عفونت و بوی بد دهان کودک گردد.

همانطور که در ابتدا گفته شد تنها در مواردی که درمان و نگهداری دندان شیری امکان پذیر نباشد، دندانپزشک کودکان،کشیدن دندان شیری را تجویز می کنند که در این موارد لازم است از فضا نگهداره ها استفاده شود.

نمونه ای از عصب کشی دندان شیری

عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان های شیری در کودکان چگونه انجام می شود؟

وقتی درد شروع می شود که پوسیدگی از مینای دندان عبور کرده و به عاج دندان رسیده است و عصب دندان را هم درگیر کرده است. در برخی موارد پزشک دندان کودکان برای برداشت و از بین بردن پوسیدگی دندان های شیری کودک اگر پوسیدگی نزدیک عصب دندان باشد و عصب را درگیر کرده باشد و حتی دندان را هم عفونی کرده باشد ، پزشک چاره ایی جز عصب کشی یا پالتوتومی و درمراحل پیشرفته تری پالپکتومی باقی  نمی ماند.

 برای بی حس کردن موضعی دندان مورد نظر و آماده سازی برای عصب کشی ، روش های مختلفی پیشنهاد شده است که عموما دندان پزشک کودکان سعی می کنند از بهترین روش ها استفاده کند تا کودک درد کمتری را متحمل شود، اصولا وقتی بی حسی انجام می شود کودک هیچ دردی را  در حین یا در نهایت عصب کشی متوجه نمی شود مگر اینکه  پوسیدگی دندان به شکل فجیع و عمیقی ایجاد شده باشد و بافت های درون دندان یا بافت های پالپی دندان شدیدا ملتهب یا عفونی شده باشد در این صورت با توجه به صلاح دید پالپتومی تبدیل به پالپکتومی می شود و عصب درون ریشه دندان هم خارج می شود و در صورت نیاز مسکن و آنتی بیوتیک هایی هم نیز تجویز می شود.

 


انواع درمان در عصب کشی دندان شیری


پالپوتومی

در صورتی که پوسیدگی دندان کودکان تنها  محدود به بخش بالای پالپ باشد لازم است تا از درمان پالیوتومی استفاده شود. در طی این روش درمان بخش سالم دندان تثبیت می گردد و تنها بخش آسیب دیده  ناحیه پالپ با کمک تکنیک های دندانپزشکی خارج می شود و درمان برای بیمار صورت می گردد. لازم به ذکر است که این روش درمان همانند سایر روش های دیگر لازم است تا در مرحله آخر توسط روکش دندان پوشانده شود .می توان گفت: این روش همانند عصب کشی دندان کودکان است و تنها در نوع فیشورسیلانت به کار رفته تفاوت دارند.


پالپکتومی

عصب کشی دندان شیری که فقط عصب تاج برداشته می شود چون زیر ریشه های دندان شیری جوانه های دندان های دائمی شکل گرفته است و امکان آسیب به دندان های دائمی وجود دارند و برای برداشت پالپ و عصب داخل دندان شیری با فایل این کار انجام می شود و در برخی موارد ، ممکن است این فایل ها از ریشه دندان شیری عبور کند و به جوانه دندان های دائمی آسیبی وارد شود. 

تقریبا در همه ی جراحی های عصب کشی دندان های شیری کودکان که عفونت شدید به ریشه های آن وارد نشده باشد از عصب کشی نوع پالپتومی استفاده می شود و عصب ریشه دندان شیری برداشته نمی شود چون دندان شیری به طور موقت درون دهان قرار دارد و پس از مدتی از دهان بیرون می آید این روش کاربرد دارد. 

اما در مواقع حاد ی که عفونت شدیدی در دندان شیری وجود دارد و هم چنین جوانه دندان دائمی زیر ریشه یی دندان شیری وجود ندارد از روش پالپکتومی استفاده می کنند به منظور خارج کردن عصب داخل دندان های شیری است .البته این مراحل در صورتی انجام می شود که اغلب والدین از عصب کشی دندان های شیری کودک خود ترس و واهمه دارند که مبادا به دندان های دائمی آن ها آسیبی وارد شود.

درمان غیر مستقیم پالپ

در مواردی که اختلال ایجاد شده پالپ به مقدار اندکی باشد، لازم است تا دندانپزشک کودکان تنها بخشی از پوسیدگی را برداشته و با کمک تجویز دارو های آنتی بیوتیک محل مورد نظر را درمان کند و در آخر محل پوسیدگی با کمک مواد مناسب پوشانده می گردد.

مراقبت های بعد از عصب کشی

در چند روز اول بعد از عصب کشی ممکن است بیاری تا حدودی در دندان عصب کشی شده درد داشته باشد .این امر طبیعی است و به مرور زمان این درد کاهش می یابد . با کمک داروهای تجویز شده و مرور زمان می توان این روند را سریع تر طی کنیم .

در طی درمان باید از پانسمان به خوبی مراقبت کنیم . و از غذا خوردن با دندان های پانسمان شده تا حد ممکن جلوگیری کنیم .فقط مواد غذايي نرم . در صورت تخليه كامل پانسمان حتماً براي تجديد پانسمان مراجعه كنيد ؛ ولي در صورتي كه تنها قسمت سطحي پانسمان، تخليه شده باشد و عمق آن دست نخورده باشد ، نيازي به مراجعه به دندانپزشک وجود ندارد .

سوالات متداول

درمان عارضه های دندانی برای دندان های شیری کودکان با دندانهای بزرگسالان متفاوت است ؟

خیر، در همه ی درمان ها و پیشگیری ها برای ترمیم و درمان دندان های بزرگسالان با کودکان فرقی ندارند .

آیا  عصب کشی دندان کودکان همیشه موفق خواهد بود؟

بله  اما در مواردی ممکن است  عصب کشی دندان کودکان موفق نباشد از جمله این شرایط :

نازک بودن بیش از اندازه کانال های دندان کودکان در این شرایط ممکن است برخی از کانال های دندان توسط دندانپزشک کودکان تشخیص داده نشود و عصب کشی دندان کودکان  به درمان جوابی عکس بدهد .

  • استفاده از روکش دندان نامناسب
  • وجود بیماری های لثه ای که تحت درمان قرار نگرفته اند
  • وجود پوسیدگی جدید در ناحه مورد نظر
  • ترک خوردگی دندان
  • تاخیر در اقدام به روکش دندان

در صورتی که موارد بالا رخ دهد ممکن است عصب کشی دندان کودکان موفق عمل نکند. در نتیجه در این موارد  مراجعه منظم به دندانپزشک کودکان می تواند نقش موثری در درمان داشته باشد.

 

چه زمان لازم است از روش‌های درمان ناحیه پالپ (اندودنتیک) استفاده شود؟

برخی علل ها منجر به عدم موفقیت عصب کشی کودکان در مرحله اولیه می شود، از جمله:

در صورتی که کانال دندان باریک باشد ممکن است تمامی موارد شناسایی نشود و یا عکس العمل مناسبی به استفاده از روش درمانی نشان ندهد.کانال هایی که به دلیل پوسیدگی، شکستگی دندان، استفاده از روکش دندان نامناسب و یا ابتلا به بیماری های پیشرفته دچار عفونت شدید هستند.

آیا مصرف شیرینی و شکلات در کودکان باعث ایجاد پوسیدگی می شود ؟

می توان در جواب این سوال بگوییم خیر، لزوماً مصرف شیرینی و شکلات باعث ایجاد پوسیدگی نمی شود اما مصرف بی رویه و افراطی درآن ، می تواند یکی از دلائل ایجاد پوسیدگی محسوب  می شود آن هم اگر با مسواک به طور کامل در لابه لا ی شیار های دندان را تمیز نشده باشد به مرور پوسیدگی ایجاد شده است .

آیا دندان های شیری کودکان به عصب کشی نیاز دارد ؟

بله ، دندان های شیری کودکان هم مانند دندان های دائمی بزرگسالان دارای عصب هستند و در نتیجه ایجاد پوسیدگی و عفونت و التهاب شدید دندان های کودک احتیاج به عصب کشی دارند اما نه به صورت عمقی چون به جوانه دندانهای دائمی آسیب می رساند و در اکثر موارد عصب کشی پالتومی انجام می شود که عصب تاج دندان ها را بر می دارند.


روش مناسب برای جایگزین کردن عصب کشی دندان شیری کدام است؟

جراحی ناحیه پالپ و کشیدن دندان از روش هایی است که برای جایگزینی عصب کشی دندان مورد استفاده قرار گرفته است.

چه آمادگی های قبل از انجام عصب کشی دندان کودکان لازم است؟

ممکن است نگرانی های بسیاری در زمینه درد کودک بعد از عصب کشی دندان ایجاد شود. والدین نقش مهمی در برقراری آرامش کودکان قبل از مراجعه به دندانپزشکی دارند. بنابراین خونسردی خود را حفظ نمایید و با آرامش کامل کودک را به دندانپزشک ببرید .دندانپزشک بعد از معاینه دندان های کودک شما با آرامش به انجام عصب کشی دندان آن ها می پردازد.

چه مراقبت های بعد از عصب کشی دندان شیری ضرورت دارد؟

پس از انجام عصب کشی تا حدود سی روز سعی کنید از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید و از پانسمان های محافظ برای عصب کشی استفاده کنید.

راهکار های پیشگیری از پوسیدگی دندان های شیری کدام اند؟

راهکار های برای پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودکان ارائه می شود شامل موارد می شود:

دندان پزشکان حاذق به همه کودکان و والدین اکیداً توصیه می کنند بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند و به طور مداوم و حداقل روزی سه مرتبه  از مسواک و نخ دندان استفاده کنند تا از ایجاد پوسیدگی های احتمالی جلوگیری شود وهم چنین با مشاهده کوچک ترین پوسیدگی ایی که در دندان های شیری کودک خود ایجاد شده حتما به دندان پزشک کودکان مراجعه کنند و از افزایش پوسیدگی و عفونت درون دندان های شیری کودکان جلوگیری کنند.


هزینه عصب کشی دندان های شیری چقدر است؟

با توجه به شرایط کنونی و نوسانات قیمتی که وجود دارد نمی توان قیمت عصب کشی دندان شیری دقیق را در اختیار شما مخاطبین عزیز قرار داد اما به طور کلی می توان به برخی از فاکتور های موثر بر برآورد آن ارائه کرد. هزینه عصب کشی دندان به موارد زیر بستگی دارد:

  •  میزان آسیب وارد شده
  • جنس مواد مورد استفاده
  • کمیت و کیفیت دستگاه و تجهیزات موجود در مطب پزشک
    سایر موارد استفاده شده در درمان بستگی دارد. در جلسه مشاوره هزینه به شما اطلاع داده می شود.

 نتیجه گیری

در نظر داشته باشید که مطالبی در این مقاله مطرح شده است صرفا به منظور افزایش سطح آگاهی های عموم مردم است و نمی توان آن را جایگزین مراجعه به مطب دندانپزشک اطفال کرد. پس چنانچه علائمی از پوسیدگی و درد دندان های کودکان تان مواجه شدید حتما به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا به نتیجه ای مطلوب دست یابید. این گونه در آینده می توانیم شاهد کودکانی سالم تر و با لبخند هایی زیباتری باشیم

 

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *