شکستگی فک در کودکان

شکستگی فک در کودکان در محدوده سنی پایین 5 سال بیشتر از بزرگسالان دیده می شود .بیشتر شکستگی ها در کودکان در استخوان فک پایین اتفاق می افتد . استخوان فک پایین با سایر استخوان های صورت تفاوت هایی دارد .به استخوان فک پایین اصلاحا استخوان مندیبل نیز گفته می شود .در واقع استخوان فک نقش بسزایی در چهره فرد دارد و می تواند در داشتن تقارن صورت موثر باشد .

شکستگی فک در کودکان می تواند به دلایل زیر رخ دهد

• حوادث ناشی از زمین خوردن
  • بروز حادثه در هنگام ورزش کردن
  • تصادفات
  • دوچرخه سواری و…

در هنگام شکستگی فک در کودکان در بعضی از موارد امکان آسیب به اعصاب آن ناحیه نیز وجود دارد .در صورتی که شکستگی سبب ایجاد خونریزی شود پزشک در مرحله اول درمان ،از انتی بیوتیک ها استفاده می کند .

شکستگی-فک-در-کودکان

درمان شکستگی فک در کودکان

اگر کودکی دچار شکستگی فک شود بهتر است تا بررسی های بیشتری را بر روی دندان های آن انجام دهند ،زیرا اغلب شکستگی های فک بیشتر همراه با ایجاد مشکلات در لثه و آسیب های بافتی همراه می باشد

متاسفانه اکثریت شکستگی های فک پایدار می باشند در نتیجه برای درمان نیاز است تا دندانپزشک دندان های بالا و پایین را بهم متصل می کند .در صورتی هم که شکستگی فک ناپایدار باشد می توان با کمک صفحه و پیچ برای اتصال استخوان ها شکستگی را درمان نمود .

علائم و نشانه های شکستگی فک

مهمترین علائم در شکستگی فک احساس درد همراه با خونریزی و ورم می باشد. در صورت عدم درمان به موقع شکستگی در فرد باقی می ماند .گاهی ممکن است استخوان های فک خود بخودی بهم پیوند بخورند و درمان شوند اما در بزرگسالی می تواند عوارض خود را نشان دهد .

اگر شکستگی فک در زمان تعیین شده درمان نشود در طی چند سال و یا در بزرگسالی فرو دندان ها و لثه و فک در آن ها به طور مشخصی غیر طبیعی می شود .ریشه دندان ها متناسب با فرم فک ،شکل می گیرند.افرادی که دندانپزشک برای آن ها درمان ارتودنسی را تجویز می کنند بیشتر در سنین کودکی دچار شکستگی فک شده اند و آن را نادیده گرفته اند .لازم به ذکر است که رویش دندان های کج و نافرم می تواند عوارض و مشکلات دیگری را برای فرد ایجاد کند .

برخی از خدمات دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال

عصب کشی