شکستگی فک در کودکان

شکستگی فک در کودکان در محدوده سنی پایین 5 سال بیشتر از بزرگسالان دیده می شود .بیشتر شکستگی ها در کودکان در استخوان فک پایین اتفاق می افتد . استخوان فک پایین با سایر استخوان های صورت تفاوت‌هایی دارد .به استخوان فک پایین اصلاحا استخوان مندیبل نیز گفته می شود .در واقع استخوان فک نقش بسزایی در چهره فرد دارد و می تواند در داشتن تقارن صورت موثر باشد . شکستگی این استخوان بیشتر در پسربچه‌ها بر اثر مواردی مانند حوادث دوچرخه سواری، زمین خوردن و …. اتفاق خواهد افتاد. ایجاد شکستگی در فک پایین موجب وارد شدن صدمه و آسیب به اعصاب و بی‌حسی در ناحیه چانه، دندان‌ها،کنار لب‌ها و گونه شود.

دلایل شکستگی فک در کودکان

شکستگی فک در کودکان می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

• حوادث ناشی از زمین خوردن
  • بروز حادثه در هنگام ورزش کردن
  • تصادفات
  • دوچرخه سواری و…

در هنگام شکستگی فک در کودکان در بعضی از موارد امکان آسیب به اعصاب آن ناحیه نیز وجود دارد .در صورتی که شکستگی سبب ایجاد خونریزی شود پزشک در مرحله اول درمان ،از آنتی‌بیوتیک ها استفاده می‌کند .

شکستگی-فک-در-کودکان

نحوه تشخیص شکستگی فک در کودکان

متخصص دندانپزشکی اطفال برای تشخیص شکستگی استخوان فک از روش‌های تصویربرداری نظیرعکس رادیولوژی، سی‌تی اسکن، ام‌آرآی از سر و یا فک استفاده می‌کنند. قبل از تصویربرداری مایع کنتراست برای بهتر نشان دادن محل شکستگی استخوان به کودک خورانده می‌شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام ورود کودک به اتاق تصویربرداری هیچ‌گونه شیء فلزی همراه او نباشد؛ چرا که در صورت همراه داشتن اشیاء فلزی امکان  وارد شدن آسیب‌های جدی به کودک وجود دارد.

اقدامات مراقبتی پس از شکستگی فک کودک

• استفاده ار کمپرس یخ برای کاهش درد و تورم و هم‌چنین جلوگیری از آسیب به بافت‌ها
  • مصرف مایعات مخلوط شده مانند شیر، آبمیوه، آب سبزیجات با تجویز پزشک
  • تمیز کردن دهان کودک 4 الی 6 مرتبه در روز
  • جلوگیری از وارد شدن فشار بر روی فک در حال بهبود کودک
  • خودداری از بازی کردن و ورزش کردن کودک
  • استراحت کودک در طول دوره بهبود

درمان شکستگی فک در کودکان

اگر کودکی دچار شکستگی فک شود؛ بهتر است تا بررسی‌های بیشتری را بر روی دندان‌های آن انجام دهند ،زیرا اغلب شکستگی‌های فک بیشتر همراه با ایجاد مشکلات در لثه و آسیب های بافتی همراه می‌باشد.

برای درمان شکستگی فک در صورتی که شکستگی باعث ایجاد خونریزی و زخم در دهان شود؛ دندانپزشک برای درمان از آنتی بیوتیک استفاده خواهد کرد. اما اگر شکستگی‌ها فقط باعث ایجاد ترک‌هایی شده باشند، نیاز به درمان خاصی نبوده و با رعایت بهداشت و رعایت رژیم غذایی نرم می‌توان به بهبودی آن کمک کرد.

متاسفانه اکثریت شکستگی‌های فک پایدار می‌باشند؛ در نتیجه برای درمان نیاز است تا دندانپزشک دندان‌های بالا و پایین را بهم متصل می‌کند .در صورتی هم که شکستگی فک ناپایدار باشد، می‌توان با کمک صفحه و پیچ برای اتصال استخوان‌ها شکستگی را درمان نمود.

در صورت نیاز به جراحی دندانپزشک برای تسکین درد کودک داروی مسکن تجویز کرده و کودک را از لحاظ روحی آماده خواهد کرد.

علائم و نشانه‌های شکستگی فک

مهم‌ترین علائم در شکستگی فک احساس درد همراه با خونریزی و ورم می‌باشد ‌. در صورت عدم درمان به موقع شکستگی در فرد باقی می‌ماند .گاهی ممکن است استخوان‌های فک خود بخودی بهم پیوند بخورند، و درمان شوند اما در بزرگسالی می ‌عوارض خود را نشان دهد . علائم شکستگی فک عبارتند از:

• از دست رفتن یا لق شدن دندان‌ها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تغییر شکل فک
  • خارج شدن فک از حالت طبیعی
  • کبودی و تورم در ناحیه فک، چانه، لب‌ها و یا لثه‌ها
  • احساس خارش و سوزش و بی‌حسی در ناحیه چانه و لب پایین
  • وجود برجستگی در قسمتی از فک در ناحیه زیر گوش
  • مشکل در تنفس، حرف زدن و یا باز و بسته کردن دهان
  • نامرتبی دندان‌ها
علائم شکستگی فک در کودکان

اگر شکستگی فک در زمان تعیین شده درمان نشود در طی چند سال و یا در بزرگسالی فرو دندان ها و لثه و فک در آن ها به طور مشخصی غیر طبیعی می شود .ریشه دندان‌ها متناسب با فرم فک ،شکل می‌گیرند.افرادی که دندانپزشک برای آن‌ها درمان ارتودنسی را تجویز می‌کنند بیشتر در سنین کودکی دچار شکستگی فک شده اند و آن را نادیده گرفته اند؛ .لازم به ذکر است که رویش دندان ‌ کج و نافرم می‌تواند عوارض و مشکلات دیگری را برای فرد ایجاد کند.

عوارض شکستگی فک کودک

در صورتی که درمان شکستگش فک در کودکان نادیده گرفته شود؛ و مراقبت‌های کافی برای بهبودی شکستگی انجام نشود. مشکلاتی برای کودک به مرور زمان ایجاد خواهد کرد که این مشکلات عبارتند از:

• بدفرم شدن صورت
  • احساس درد مزمن در صورت
  • قرارگیری دندان‌ها در حالتی غیر طبیعی و غیر نرمال
  • شکستگی دندان‌ها
  • ایجاد مشکل در تنفس کودکان
  • افزایش احتمال پوسیدگی دندان‌ کودک

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که کودک دارای علائمی حاد و شدید نظیر مشکل داشتن در تنفس و حرف زدن کودک، استفراغ کودک به طور مداوم، افزایش درد کودک حتی پس از مصرف دارو، شکستگی اسپلینت کودک باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کرد.

سخن پایانی

به طور معمول حوادثی مانند افتادن و زمین خوردن هنگام راه رفتن و دوچرخه سواری در کودکان امری طبیعی و رایج بوده که هراز گاهی منجر به مشکلاتی جدی مانند شکستگی فک خواهد شد. اگر شکستگی‌ها خفیف باشند به درمان جدی نیاز نبوده و با مرور زمان و به خودی خود بهبود پیدا خواهند کرد. اما در صورتی که شکستگی شدید باشد؛ دندانپزشک با توجه به آسیب و نوع شکستگی فک به درمان کودک شما خواهد پرداخت.

برخی از خدمات دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال

عصب کشی