مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

روش های درمان خشکی دهان

بیشتر مراجعین دکتر جوانمرد بهترین دندانپزشک اطفال و بزرگسالان از ایشون در رابطه با خشکی دهان  و علل آن سوال می پرسند ،در این مقاله در رابطه با علل خشکی دهان و درمان آن صحبت می کنیم . خشکی دهان یا زروستومیا وضعیت دیگری است که معمولا در بزرگسالان و کمتر در کودکان دیده می شود  و علائم آن ،دهان خشک ،احساس سوزش ،تغییر در حس چشایی ،سختی بلع و صحبت کردن و افزایش پوسیدگی هاست .

 

رفع خشکی دهان

علت خشکی دهان

خشکی دهان (زروستومیا ) و کاهش بزاق (هایپوفانکشن غدد بزاقی )می تواند به دلایل مختلف از جمله : دارو های با اثر کاهش بزاق ،بیماری های سیستمیک و عوارض درمان ،مثل رادیوتراپی یا شیمی درمان ایجاد شود .

درمان خشکی دهان

برای درمان خشکی دهان باید ابتدا از علت آن مطلع شد. پس از آن می توان به درمان خشکی دهان پرداخت. از جمله دلایل بروز خشکی دهان می توان به موارد زیر شاره کرد:

علل دارویی

بیش از 400 دارو باعث کاهش عملکرد غدد بزاقی به عنوان عوارض جانبی می شوند و بسیاری از دارو هایی که به طور معمول تجویز می شوند ،این عارضه را به دنبال دارند ،مثل :

  • دارو های ضدافسردگی و آرام بخش ها
  • آنتی هیستامین ها
  • دارو های ضد فشار خون
  • آنتی هیستامین ها
  • دارو های ضد اشتها
  • اکسپکتورانت ها
  • خواب اور ها
  • آنتی کولینرژیک ها
  • دیورتیک ها
  • دارو های ضد تهوع
  • دارو های شل کننده عضلانی

شرایط و بیماری های سیستمیک

برخی بیماری ها و شرایط سیستمیک به طور اولیه باعث خشکی دهان می شوند از جمله

  • سیگار
  • دیابت
  • بارداری
  • آسم
  • تغییرات هورمونی و….

همچنین رادیوتراپی و شیمی درمانی با صدمه به سلول های غدد بزاقی باعث هیپوفانکشن غدد و خشکی دهان می شوند . درمان این عارضه بسته به علت ایجاد کننده آن ،متفاوت است  و می تواند شامل کاهش یا حذف داروهای ایجاد کننده خشکی دهان ،نوشیدن آب ،توصیه به کاهش مصرف نوشیدنی ها ی کافئین و شیرین ،استفاده از فلوراید موضعی ،مراقبت های دندانی مناسب و بهداشت خوب  مراجعات منظم نزد دندانپزشک و استفاده از جایگزین های بزاق مصنوعی باشد .

از دست دادن دندان ها و عوارض آن

در سنین بالا ،بسیاری از افراد دندان های خود ر ا به طور کامل  از دست می دهند که عوارضی از جمله مشکلات در غذا خوردن و کمبود دریافت مواد غذایی و نیز ظاهر نازیبا را در پی خواهد  داشت . بنابر این استفاده از دنچر و ،لمینیت دندان و یا کاشت دندان می تواند از این امر جلوگیری کند  تا کیفیت زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار ندهد . لازم به ذکر است است  که می توان با رعایت بهداشت و مراجعات منظم نزد دندانپزشک از عوارضی که می تواند سبب پوسیدگی دندان و از بین رفتن دندان  ها شود جلوگیری کنیم .

استفاده از دنچر به مراتب خود دارای مشکلاتی است و همین مشکلات سب می شود که تمامی دندانپزشکان این روش درمان را توصیه نکنند ،روش هایی همچجون کاشت دندان ، لمینیت دندان می توانند ظاهری زیبا تر و همانند دندان های طبیعی خود فرد ایجاد کند .

یکی از عوارض شایعی که در صورت عدم رعایت بهداشت یا انطباق کامل دنچر با بافت های دهان ایجاد خواهد شد ،کاندید یازیس  است که می تواند احساس سوزش نیز ایجاد کند . برای درمان آن ،از دارو های ضد قارچ موضعی به همراه تنظیم دنچر و تمیز کردن آن استفاده می شود .

درمان خشکی دهان

ضایعات حفره دهان

کاندیدیازیس ،وضعیتی فرصت طلب است که می تواند دلایل دیگری ،همچون استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها و شرایط کاهش سطح ایمنی بدن به وجود آید . این ضایعات به اشکال سفید و یا قرمز دیده می شوند .

از دیگر ضایعات حفره دهان ،می توان به لکوپلاکیا (لکه های سفید رنگ )و اریتروپلاکیا (لکه های قرمز رنگ )،اشاره کرد که ضایعات پیش بدخیمی هستند  و می توانند به سرطان دهان تبدیل شوند . این ضایعات می توانند مختلط سفید و قرمز رنگ هم باشند .

سرطان دهان یکی از شایع ترین سرطان هاست ،از آنجایی که معمولا تشخیص سرطان دیر هنگام صورت می گیرد ، می تواند  منجر به مرگ شود . ریسک های فاکتور اصلی آن الکل و تنباکو و تنها در مورد سرطان های ورمیلیون لب ،نور خوشید هستند .

شایع ترین مکان بروز کارسینوم داخل دهانی ،زبان است که معمولا سطوح خلفی –طرفی و شکمی آن را در گیر می کند . افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود توجه دارند و تحت نظارات دندانپزشک سلامت دندان های خود را چک می کنند می توانند در صورت بروز هر گونه بیماری و ناهنجاری های دندانی و فکی اقدامات درمانی را در مراحل اولیه انجام دهند .

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک راه حل مدرن و پایدار برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده است....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *