مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

ارتودنسی پیشگیری کودکان

ارتودنسی پیشگیری انجام یکسری اقدامات پیش بینی شده در سنین قبل از تثبیت رشد و یا به محض تشخیص به منظور حذف یا کاهش نیازهای جراحی و ارتودنسی در سنین بالاتر می باشد. مداخله زودهنگام و به محض تشخیص در بعضی از مشکلات مانند نامرتب شدن دندان های دائمی در آینده و کاهش شدت آن ها در آینده می باشد. ولی در موارد زیادی به ویژه در مشکلات اسکلتی در دوره دندانی شیری، مداخله زودهنگام نمی تواند فواید زیادی داشته باشد و بهتر است درمان تا سنین بالاتر به تاخیر بیفتد. 

ارتودنسی پیشگیری انجام یکسری اقدامات پیش بینی شده در سنین قبل از تثبیت رشد و یا به محض تشخیص به منظور حذف یا کاهش نیازهای جراحی و ارتودنسی در سنین بالاتر می باشد. مداخله زودهنگام و به محض تشخیص در بعضی از مشکلات مانند نامرتب شدن دندان های دائمی در آینده و کاهش شدت آن ها در آینده می باشد. ولی در موارد زیادی به ویژه در مشکلات اسکلتی در دوره دندانی شیری، مداخله زودهنگام نمی تواند فواید زیادی داشته باشد و بهتر است درمان تا سنین بالاتر به تاخیر بیفتد. 

تشخیص بین این دو معقوله و زمان شروع درمان و مداخله خود دیدگاه خاصی را می طلبد و نیازمند درک صحیح از نوع مشکل، فرآیند رشد، فاکتور های مداخله گر و … می باشد. اقدامات اتودنسی پیشگیرانه منجر به کاهش هزینه درمان برای مرتب کردن دندان ها در آینده خواهد شد. 

در این مقاله به طور کامل به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. 

اهمیت دندان های شیری در ارتودنسی پیشگیری 

در واقع دندان های شیری در ارتودنسی پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار هستند چرا که به عنوان یک نگه دارنده ی فضا برای دندان های دائمی عمل کرده و در صورتی که این دندان های شیری زودتر از زمان موعد از بین بروند موجب رشد دندان های مجاور در فضای خالی شده و همین امر فضای مورد نیاز را برای رشد دندان های دائمی کاهش خواهد داد. بنابراین باید به درستی از دندان های شیری برای جلوگیری از کج شدن دندان های دائمی مراقبت کرد. 

در صورتی که دندان شیری زودتر از موعد بیافتد افراد باید به متخصص ارتودنسی اطفال برای درمان ارتودنسی پیشگیری مراجعه کنند. 

دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال و بزرگسالان با سابقه ی درخشانی که دارند می توانند انواع بیماری دهان و دندان را در کوتاهترین زمان ممکن درمان کنند . شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت با شماره ی زیر تماس بگیرید :021-88699877

هدف از انجام ارتودنسی پیشگیری 

این روش در طی دو مرحله می تواند صورت بگیرد که درمان و مرحله اولیه آن در محدوده سنی هشت یا نه سالگی شروع شده که هدف از این درمان اولیه در واقع اصلاح ناهنجاری هایی مانند کراس بایت و همینطور اصلاح رشد فک می باشد که همین امر موجب می شود تا دندان های دائمی به درستی و در جای مناسب خود رشد کند، و مرحله دوم این درمان در محدوده سنی 11 سالگی شروع خواهد شد. 

این روش در طی دو مرحله می تواند صورت بگیرد که درمان و مرحله اولیه آن در محدوده سنی هشت یا نه سالگی شروع شده که هدف از این درمان اولیه در واقع اصلاح ناهنجاری هایی مانند کراس بایت وهمینطور اصلاح رشد فک می باشد که همین امر موجب می شود تا دندان های دائمی به درستی و در جای مناسب خود رشد کند، و مرحله دوم این درمان در محدوده سنی 11 سالگی شروع خواهد شد. 

نشانه های نیاز به انجام ارتودنسی پیشگیری 

نشانه های زیادی وجود دارد که با مشاهده هر کدام از آن ها باید برای درمان ارتودنسی پیشگیری به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه کرد این نشانه ها عبارتند از: 

  • دشواری در عمل جویدن 
  • تنفس از دهان 
  • وارد شدن آسیب زود هنگام به دندان های دائمی 
  • جابه جایی دندان ها و با تحت فشار بودن آن ها 
  • بی نظمی و نامرتبی دندان ها 
  • به جلو آمدن فک ها 
  • گاز گرفتن لپ یا کام دهان 
  • قرار نگرفتن دندان های جلویی بر روی هم 
  • دندان قروچه کردن 
  • مکیدن انگشت شصت 

مزایای ارتودنسی پیشگیری 

  • جلوگیری از پیشرفت ناهنجاری ها مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و لب پریدگی دندان 
  • برطرف کردن اختلالات گفتاری 
  • حفظ سلامت و بهداشت دندان ها 
  • افزایش اعتماد به نفس 
  • ایجاد فضای کافی برای رشد دندان های دائمی در صورت نامنظم بودن دندان ها 
  • بهبود تناسب صورت 
  • کاهش نیاز به کشیدن دندان ها 
  • کوتاه شدن دوره درمان در بزرگسالی 
جلوگیری از پیشرفت ناهنجاری ها مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و لب پریدگی دندان 

برطرف کردن اختلالات گفتاری 

حفظ سلامت و بهداشت دندان ها 

افزایش اعتماد به نفس 

ایجاد فضای کافی برای رشد دندان های دائمی در صورت نامنظم بودن دندان ها 

بهبود تناسب صورت 

کاهش نیاز به کشیدن دندان ها 

کوتاه شدن دوره درمان در بزرگسالی
مزایای-ارتودنسی-پیشگیر

نحوه انجام ارتودنسی پیشگیری 

ارتودنسی پیشگیری به طور معمول توسط دو روش ارتودنسی ثابت و روش بهره از هدگیر قابل انجام است که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد. 

ارتودنسی پیشگیری به روش ارتودنسی ثابت 

در این روش براکت هایی بر روی دندان ها قرار گرفته و سپس توسط سیمی به یکدیگر متصل خواهند شد. که به طور معمول برای کودکان از براکت های رنگی برای زیبایی بیشتر و افزایش تمایل کودکان به ارتودنسی استفاده خواهد شد. 

ارتودنسی پیشگیری به روش بهره از هدگیر 

این روش در صورت نیاز به ارتودنسی فک بالا انجام شده و استفاده از در ارتودنسی پیشگیری باعث می شود که با فشار آوردن استخوان فک بالا را تکان خواهد داد. 

سن مناسب برای انجام ارتودنسی پیشگیری 

انجام ارتودنسی برای کودکان در گروه سنی 8 سال به بالا توصیه می شود البته این به آن معنا نیست که حتما کودکان شما در این سن نیاز به ارتودنسی دارند بلکه باید در ابتدا معاینات لازم انجام شود و در صورت نیاز این کار انجام شود. اما باید کودکان در محدوده سنی 6 الی 7 سالگی برای بررسی وضعیت دندان و فکشان به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه کنند تا در صورت نیاز قبل از رشد دندان دائمی و رشد کامل استخوان های فک و شکل گیری آن ها این روش انجام شود. 

از بروز چه مشکلاتی می توان در بزرگسالی جلوگیری کرد؟ 

با انجام این روش در کودکی و زودتر از زمان موعد و اقدام سریع برای درمان منجر به برطرف شدن مشکل فک هایی که منجر به چسبیدن دندان ها به یکدیگر می شود، و همینطور رفع تراکم و از بین رفتن فاصله بین دندان ها می شود. 

هم چنین می توان از بروز مشکلات فک هایی که در آینده منجر به جلو آمدن دندان ها و مانع از بسته شدن لب ها می شوند، نیز جلوگیری کرد. و یکی دیگر از مشکلات بزرگسالی که با بررسی دقیق تر در کودکی می توان از آن جلوگیری کرد انواع اختلالات فک و دندان هایی که از فک بیرون زده اند، می باشد. 

عوارض عدم انجام ارتودنسی پیشگیری 

در صورت عدم مراجعه به موقع کودک برای انجام این روش، ناهنجاری های دندان و دهان کودک تشدید شده و این عوارض در بزرگسالی منجر به کاهش اعتماد به نفس، به هم خوردن زیبایی چهره، اختلالات تکلمی و بلع، مشکلات گوارشی، پوسیدگی شدید دندان ها و … خواهد شد که برای درمان آن افراد نیاز به جراحی فک، کشیدن دندان های دائمی و ارتودنسی های طولانی مدت می باشد؛ و هم چنین هزینه های درمانی نیز بیشتر خواهد شد. 

سخن پایانی 

در این مقاله به طور کامل در مورد این روش و مزایا و نحوه انجام آن توضحاتی را ارائه دادیم و همانطور که بیان کردیم برای جلوگیری از بروز مشکلات دندانی در بزرگسالی برای کودکان خود آن ها را در محدوده سنی 6 الی 7 سال برای معاینه نزد دندانپزشک اطفال برده تا در صورت نیاز هر چه سریع تر این روش برای وی انجام شود. 

دکتر هلن جوانمرد

دندانپزشک اطفال
دکتر هلن جوانمرد فارغ التحصيل سال ١٣٨٠ هستند .
در طي اين ١٦سال سرتيفيكيتهايي در زمينه زيبايي و ايمپلنت و ارتودنسي و اطفال گرفته اند.

تماس مستقیم با مطب : 0218869987

برچسب ها:

مقالات مرتبط

Related Articles

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *